22 kilometry bez torów. Linię przeznaczono do likwidacji

Inga Domurat inga.domurat@gk24.pl
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Nie ma się już co łudzić, że pociągiem można się będzie dostać z Połczyna Zdroju do Grzmiącej. Na tym 22-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 410 trwa demontaż torów.

Linia na odcinku Połczyn Zdrój - Grzmiąca uruchomiona została w 1903 roku, a ostatni pociąg przejechał tędy w 1999 roku. Potem wieloletnie przepychanki między spółkami kolejowymi, samorządem lokalnym i wojewódzkim, dotyczące podziału kosztów ewentualnego wznowienia przejazdu pociągów, spełzły na niczym. Nikt nie chciał inwestować choćby w poprawę złego stanu technicznego samej infrastruktury. Ten decyzyjny marazm tylko ułatwił zadanie PKP Polskim Liniom Kolejowym, które mogły ostatecznie przygotowywać się do likwidacji tego odcinka. Decyzja zapadła jeszcze w 2011 roku. Wtedy też w tej sprawie w ministerstwie infrastruktury interweniował poseł Stanisław Wziątek. Ale podsekretarz stanu Anna Wypych-Namiotko nie pozostawiła wątpliwości, kto może ratować to połączenie.

Pisała wówczas m.in.: "(...) wszelkie interwencje w sprawie ewentualnej reaktywacji regionalnych połączeń kolejowych należy kierować do władz samorządowych (...). Ponadto, w przypadku przewozów w granicach jednego powiatu, organizatorem publicznego transportu zbiorowego może być również powiat, zaś w gminnych przewozach pasażerskich - gmina". Dla pustych budżetów lokalnych samorządów już wtedy taka odpowiedź oznaczała jedno - nieuchronną likwidację linii. I dziś to się dzieje na naszych oczach. Zakład Linii Kolejowych przekazał zadanie likwidacyjne do wykonania oddziałowi gospodarowania nieruchomościami w Poznaniu. Ten ogłosił przetarg na rozbiórkę torów. Prace już trwają. - Elementy metalowe trafią na złom, podkłady drewniane do utylizacji, wykorzystana może być ewentualnie podsypka z tłucznia. Sam teren po likwidowanej linii przekazany zostanie gminom - wyjaśnia Stanisław Kliszczak z ZLK w Szczecinie.

Na reaktywację nie ma już też szans odcinek Połczyn Zdrój-Smardzko. I chyba trzeba odłożyć również pomysł Bałtyckiej Kolei Turystycznej, która chciała nieczynny odcinek trasy kolejowej 410, tej od Połczyna po Barlinek, wykorzystać na przejazdy drezyną. Z Połczyna do Złocieńca miałby on się odbywać po ścieżce rowerowej, która powstała przecież w miejsce dawnych torów, i dalej już torowiskiem przez Wierzchowo Pomorskie, Mirosławiec, Kalisz Pomorski, Drawno, Choszczno, Pełczyce po Barlinek.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
wczoraj dwa zastepy straży interweniowały na stacji w połczynie podpalono wieżę ciśnień .Coś tam sie paliło a odgłosy wystrzałuf było słychać w okolicznych lasach.
komu to przeszkadza taka historyczna wierza?obrońcy nie skupili sie na niej a na kolejce w markecie ustawiając się z przeterminowanymi bonami towarowymi na luxusowe towary.
c
co się ciśnie?
nieee lepiej załatać dziury w połczynie... do odzysku
R
Rower power
Co sądzicie o tym, by nieużywanym torowiskiem pociągnąć ścieżkę rowerową?
A
Amnezja
Zamiast zrobić jakąś kolej wąskotorową np. Świdwin - Szczecinek to po co. To wstyd żeby miasto uzdrowisko nie miało koleji. Ale co , Polska wkońcu... zamiast do przodu to do tyłu. Zimbabwe już się lepiej rozwija.
c
cobretti
Może to próba kradzieży bo na koleji kradną.Może coś z sokistami da sie załatwić.
k
kostek
A co Wam się nie podoba -przecież Polska w budowie! Podróż pociągiem z Koszalina do Krakowa to 16 godzin! Tuski potrafią! Jak zrobią linię Gdańsk Warszawa to wtedy uruchomią szybkie pociągi z Gdyni do W-wy i Krakowa ale już ludzi mieszkający w mniejszych miastach po drodze bedą mogli tylko na nie popatrzeć bo nie będą się tam zatrzymywać. Tak więc Tusk buduje ale dla kogo? A środkowe wybrzeże to powoli skansen będzie. Jakąś szansę na rozwó może dać budowa elektrowni ale na to też nie ma widoków, więc rowerek zostaje...

O celowej izolacji Pomorza Srodkowego od reszty Polski mówił m.in. premier Jarosław Kaczyński w Koszalinie.
T
Tytus
To którędy będzie jeździła drezyna??? Po piachu?
G
Gość
heh miasto uzdowiskowe i z czasem potrzebna będzie obwodnica Świidwin na Barwice w Polczynie a oni zaorali stację i market budują.Jedyne tak m isie wydaje miejsce topograficzne gdzie mogą położyc asfalt do Kołacza.
o
olo
A co Wam się nie podoba -przecież Polska w budowie! Podróż pociągiem z Koszalina do Krakowa to 16 godzin! Tuski potrafią! Jak zrobią linię Gdańsk Warszawa to wtedy uruchomią szybkie pociągi z Gdyni do W-wy i Krakowa ale już ludzi mieszkający w mniejszych miastach po drodze bedą mogli tylko na nie popatrzeć bo nie będą się tam zatrzymywać. Tak więc Tusk buduje ale dla kogo? A środkowe wybrzeże to powoli skansen będzie. Jakąś szansę na rozwó może dać budowa elektrowni ale na to też nie ma widoków, więc rowerek zostaje...
M
Mieczysław.P.
Polsko Ty Moja, kiedy Ty doczekasz się gospodarza? . Teraz nastały rządy smarkaczy, którzy się porywają z motyką na słońce nie mając pojęcia o gospodarce. Prawie 40 -sto milionowy naród bez pszyszłości, ludzie sami się organizują , po co nam rząd ?. Kupa darmozjadów i szulerów do brania pieniędzy. Prawie wszystko wyprzedali a resztę zniszczą. Zostanie PO nich tylko POpiół.
O
Oserwatorka
Kolejna porażka samorządowców z powiatów świdwińskiego i szczecineckiego. Oprócz Pana Wziątka nikt w tej sprawie nawet palcem nie kiwnął. Niszczenie zachodniopomorskiej infrastruktury w tempie galopującym jest tylko potwierdzeniem że nikt w tym kraju tego regionu nie traktuje poważnie, a samorządowcy swym milczeniem dają przyzwolenie na powolną zagładę.
g
gość
Niemic rozwijał te tereny a Tusk zwija, jeszce trochę i będzaiemy Polską C .
K
KRRISS
Platforma niszczy kolej ,zamyka szkoły itp.
,a my wszyscy biernie się temu przyglądamy i myślimy że tak musi być bo opinia publiczna robi nam wodę z muzgu .
YouTube gaz łupkowy przekręt rządów PO
x
xd
pewnie że szkoda,najlepiej niech zaorają nas
G
Gość, przez wielkie G
Olbrzymia szkoda, jest to alienacja części powiatu świdwińskiego i szczecineckiego. Brak połączeń kolejowych to dla Połczyna czy Barwic to "lokalna tragedia". Pomorze coraz bardziej jest odcinane kolejowo od reszty kraju, a likwidacja linii doskonale wpisuje się w ten trend.
Dodaj ogłoszenie