Absolwent nie ma łatwo na rynku pracy

Agata Sawczenko/www.poranny.pl
sxc.hu
Pracuje 86 proc. absolwentów wyższych uczelni i ponad 70 proc. absolwentów szkół zasadniczych zawodowych. Zdecydowanie mniej (około połowy) pracuje absolwentów szkół średnich. Jednak w ich przypadku wiąże się to często z kontynuowaniem nauki. Poziom bezrobocia lub bierności zawodowej jest szczególnie wysoki wśród absolwentów szkół zawodowych.

Wśród wszystkich absolwentów znacząca była grupa osób, które nie posiadały żadnych kwalifikacji. Stanowiły one łącznie 30,7 proc. bezrobotnych absolwentów. Taki stan rzeczy wynikać może z błędnych wyborów szkoły dokonywanych przez absolwentów, ale także niedostosowania systemu edukacji.

Przy wyborze kierunku nauczania młodzież kieruje się wiedzą o rynku pracy. Ale ta wiedza jest niepełna, gdyż opiera się na obserwacji aktualnej sytuacji na rynku pracy, na opiniach kolegów i koleżanek oraz sugestiach rodziców. Osoby o najmniej sprecyzowanych pomysłach na własną przyszłość wybierają szkoły ogólne lub studia, które w ich opinii pozwolą im wykonywać wiele prac: np. administracja.

Jednak tego typu edukacja, jak pokazują wyniki badania, nie przygotowuje odpowiednio do funkcjonowania na rynku pracy. Choć uczniowie oceniają bardzo dobrze szkoły, do których uczęszczali.

Trzy czwarte stwierdziło, iż szkoła odpowiednio przygotowała ich do poszukiwania pracy. Co interesujące, ocena ta pozostaje bez istotnego związku z aktualnym statusem respondenta na rynku pracy oraz typem ukończonej szkoły!

Najlepiej oceniają swoje przygotowanie teoretyczne, nieco słabiej praktyczne, a najsłabiej przygotowanie w zakresie doświadczenia zawodowego, uprawnień i potwierdzonych kwalifikacji.

Absolwenci deklarują, że mieli problemy ze znalezieniem pierwszej pracy. Zdarzało się, że szukali jej nawet półtora roku.

Najwięcej młodzieży deklaruje, że wybrało pierwszą dostępną dla nich ofertę pracy. Winy za taki stan rzeczy upatrują na zewnątrz - absolwenci wskazują tutaj trudną sytuację na rynku pracy i brak odpowiednich miejsc pracy. W najlepszej sytuacji znajdowały się osoby, które pracowały już w trakcie nauki.

Młodzież przy poszukiwaniu pracy najczęściej prosi o pomoc rodzinę i znajomych. I to daje najlepsze efekty. Jednak absolwenci nie są w wystarczającym stopniu przygotowani do poszukiwania pracy.

Brakuje im pewnych umiejętności: potrafią napisać dokumenty aplikacyjne, jednak nie wiedzą, jak się poruszać po rynku pracy, do kogo się kierować. Mają też trudności z autoprezentacją i prowadzeniem rozmów kwalifikacyjnych - nie nabywają tych umiejętności w szkołach.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie