Głos Koszaliński

Adam Giedrys, astronom ze Szczecinka. W setną rocznicę urodzin ma tablicę [ZDJĘCIA, WIDEO]

Rajmund Wełnic

Następne
Przeglądaj również za pomocą strzałek na klawiaturze [1/15] Następne

Z okazji setnej rocznicy urodzin Adama Giedrysa (1918-1997), astronoma-amatora ze Szczecinka, na ścianie kamienicy przy ulicy Kościuszki 10 odsłonięto w czwartek tablicę mu poświęconą.

Tu przez kilkadziesiąt lat pan Adam mieszkał, prowadził pracownię krawiecką, na dachu zbudował kopułę obserwatorium astronomicznego. Stąd prowadził badania kosmosu, dokonał wielu odkryć oraz wychował kilka pokoleń ludzi ciekawych świata. Ale przede wszystkim udowodnił, że siermiężna rzeczywistość PRL nie musiała ograniczać w sięganiu po nie tylko gwiezdne marzenia.

Adam Giedrys był w czasie wojny żołnierzem Armii Krajowej, po 1945 roku działał w podziemiu antykomunistycznym i odsiedział za to kilkuletni wyrok. Za kratami przeżył śmierć kliniczną, która pozwoliła mu odkryć nowe powołanie. Astronom-krawiec współpracował z amerykańską agencją kosmiczną NASA, która w latach 70. przesłała mu na wystawę do Szczecinka okruch księżycowej skały przywieziony przez misję Apollo.

Z okazji 100. urodzin Adama Giedrysa w Muzeum Regionalnym otwarto także wystawę poświęconą jego dorobkowi, a Senat podejmie okolicznościową uchwałę.