Akcja ,,Bezpieczny przejazd" odbyła się na przejeździe kolejowym znajdującym się na ulicy Gdańskiej w Sławnie. W trakcie konferencji prasowej pracownicy Polskich Linii Kolejowych oraz Straży Ochrony Kolei omawiali podstawowe zasady bezpieczeństwa i żółtej naklejki. Informowali także mieszkańców, że przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych jest niezwykle niebezpieczne. Poruszono też kwestie związane z działaniem urządzeń zamontowanych na przejazdach.
- Byliśmy przed chwilą świadkiem sytuacji, w której kierowca samochodu osobowego niewłaściwie się zachował będąc przed przejazdem kolejowym. Pociąg pospieszny natychmiast zwolnił do 20 kilometrów na godzinę. Samochód dotknął szybą półrogatki i od razu maszynista został poinformowany, że na przejeździe w Sławnie coś się dzieje nie tak - mówił podczas konferencji Zbigniew Zaremba, naczelnik działu eksploatacji Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie.
Tylko w lipcu tego roku było 121 wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych. Co roku tego typu zdarzeń jest coraz mniej. Zdaniem kolejarzy to właśnie działania edukacyjne sprawiają, że kierowcy są ostrożniejsi, gdy dojeżdżają do przejazdów. - To nie znaczy, że mamy przestać mówić o bezpieczeństwie. W 2017 roku oznaczyliśmy 14 tysięcy przejazdów żółtymi naklejkami. One mają pomóc w razie wypadku, zagrożenia, czy awarii. Wszystko po to, żeby kierowcy wiedzieli jak mają zareagować - mówi Marta Burczyk z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.
Żółta naklejka może uratować życie
Pracownicy kolei informują, że w przypadku zdarzenia lub usterki na przejeździe kolejowo - drogowym należy skorzystać z żółtej naklejki. Jest ona umieszczona na napędzie rogatkowym lub na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja. Na żółtej naklejce są umieszczone trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo - drogowego, numer alarmowy 112 i numery ,,awaryjne".
Dzwoniąc na numer 112 należy podać numer skrzyżowania. Dzięki temu operatorzy 112 i kolejarze jeśli to konieczne, mogą szybko wstrzymać ruch pociągów na linii i wysłać pomoc. Warto podkreślić, że tylko w tym roku operatorzy numeru 112 odebrali 1407 zgłoszeń z wykorzystaniem żółtej naklejki. Wśród tych zgłoszeń 134 razy zastosowano ograniczenie prędkości pociągów i polecenie ostrożnej jazdy, w 119 przypadkach by nie doszło do tragedii wstrzymano ruch.
Co jeśli znajdziemy się pomiędzy rogatkami?
- W razie bezpośredniego zagrożenia, kiedy kierowca utknie między rogatkami może wyłamać drąg rogatkowy. Taki drąg jest najczęściej z drewna lub stopu aluminiowego. W pobliżu napędu jest tzw. sprzęgło, które jest celowo osłabione. Przy naporze na rogatkę, właśnie w tym miejscu rogatka powinna się odłamać. Śmiało można najechać na rogatkę, bo sam napęd nie zostanie uszkodzony - dodaje Zbigniew Zaremba.
Kolejarze przypominają, że w trudnej sytuacji, kiedy będzie miał awarię na przejeździe, trzeba jak najszybciej opuścić pojazd i zadzwonić pod numer znajdujący się na żółtej naklejce.
Zobacz także: Sławno: Zakończył się remont elewacji Kościoła Mariackiego w Sławnie
POLECAMY TAKŻE
Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?