Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

An 225 Mrija w Polsce. Gigant latał i dla Kronospanu Szczecinek [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Rok 2003, przylot Antonova 225 ze sprzętem dla Kronospanu
Rok 2003, przylot Antonova 225 ze sprzętem dla Kronospanu archiwum
Antonov 225 Mrija, największy samolot transportowy świata, przywiózł właśnie do Polski sprzęt medyczny z Chin. 17 lat temu ta sama maszyna transportowała urządzenia dla Kronospanu Szczecinek.

Przylot giganta, który we wtorek (14 kwietnia) wylądował na lotnisku Okęcie w Warszawie stał się medialnym wydarzeniem. Jego lądowanie na żywo obserwowały setki tysięcy widzów w inetrencie, a miliony przed telewizorami.

Samolot An 225 Mrija przywiózł z Chin 96 ton kombinezonów ochronnych, 11 ton osłon na twarz i 9 ton masek. Wszystko dla walczących z epidemią koronawirusa.

Mieszkańcy Szczecinka mieli już kiedyś okazję podziwiać możliwości największego samolotu transportowego świata. W roku 2013 na lotnisko w Poznaniu przywiózł transportowy świata Antonov 225 przywiózł część do nowej linii produkcyjnej w szczecineckim Kronospanie.

Gigantyczny ładunek - ważący 120 ton bęben grzewczy do linii płyt spilśnionych HDF - mógł się zmieścić tylko w przepastnym wnętrzu samolotu An-225. Transportowiec wyczarterowany od Ukraińców zabrał ładunek z Mediolanu we Włoszech i wylądował na lotnisku Ławica pod Poznaniem. Stąd ponadgabarytowy ładunek ruszył już na kołach ciężarówki do Szczecinka. Operacja była szalenie skomplikowana, bo element ciągu Kalander 2 nie dość, że ciężki, to ma blisko 7 metrów wysokości. Trasę z Poznania do Szczecinka wytyczono tak, aby nie kolidowała ze zbyt niskimi wiaduktami i mostami. Transport ruszy nocą, aby nie paraliżować ruchu na drogach.

An-225 „Mrija” (Marzenie) jest obecnie największym samolotem transportowym świata. Powstał na bazie słynnego An-124 „Rusłan” na potrzeby sowieckiego programu budowy wahadłowca kosmicznego. Na jego grzbiecie transportowano wahadłowiec „Buran”, a we wnętrzu „Energię”, rakietę nośną promu. Prototyp oblatano pod koniec lat 80-tych. Po upadku ZSRR projekt przeżywał trudne chwile, ale prace nad konstrukcją transportowca wznowiła Ukraina (zakłady Antonova znajdują się w Kijowie).

We wnętrzu An-225 może się zmieścić 80 samochodów średniej klasy. Do „Mrija” należy światowy rekord - uniósł bez problemu 500-tonowy ładunek. Rozpiętość skrzydeł wynosi ponad 88 metrów, samolot jest długi na 84 metry, a wysoki na ponad 18 metrów (pięciopiętrowy budynek). Załadunek odbywa się przez wrota w tylnej części lub podnoszony nos kadłuba. Samolot napędza sześć potężnych silników odrzutowych Łotariew D-18T.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto