Anna Majchrowska: wracając do sportu, uważajmy na kalorie

Krzysztof Marczyk
Krzysztof Marczyk
Rozmowa z koszalińską dietetyczką Anną Majchrowską.

- Czy w trakcie izolacji spowodowanej epidemią i braku startów, otrzymywała Pani zapytania od sportowców - zarówno profesjonalistów, jak i amatorów - o to, jak powinny wyglądać nawyki żywieniowe w nowej dla wszystkich sytuacji?
- Tak, choć było tego zauważalnie mniej. Zwłaszcza w pierwszych tygodniach była cisza w tym temacie, ludzie mieli inne sprawy na głowie. Ale ostatnio, zwłaszcza w formie porad online, obserwuję wzrost aktywności w temacie diety. mamy też zajęcia internetowe dla kilkuosobowych grup, bardziej na zasadzie motywacyjnej.

- Na co należy zwracać uwagę w okresie obniżonej aktywności fizycznej w naszej diecie?
- Wszystko zależy od tego, czy mówimy o sportowcach wyczynowych, sportowcach-amatorach, czy wreszcie tych, którzy okazjonalnie pójdą do siłowni, czy na rower. W przypadku tej pierwszej grupy, to jestem pewna, że profesjonaliści nie spoczywali na laurach, byli w treningu, dbali o siebie i z grubsza funkcjonowali według ustalonego wcześniej planu. Co najwyżej zmniejszyli nieco zapotrzebowanie kaloryczne, bo mimo wszystko ostatnie dwa miesiące są mniej intensywne w sporcie niż wcześniej. Nie ma meczów, turniejów, innych zawodów, a to generuje dodatkowy wysiłek, a co za tym idzie - zapotrzebowanie na energię.

- Co z tymi, których profesjonalistami nazwać nie można?
- Cóż, tu sprawy mają się gorzej. Obserwuję negatywny trend, w którym dominuje siedzący tryb życia. Choć wcześniej była wola i chęci, by sport uprawiać. Na przełomie lutego i marca siłownie przeżywały prawdziwe oblężenie. Ludzie chcieli popracować nad sylwetką na sezon wiosenny i letni. Aż tu nagle mamy epidemię i wszystkie obiekty sportowe pozamykano. Wielu ludziom podcięło to skrzydła, odebrało motywację. To jedna grupa osób. Druga to ta nadal ćwicząca, choć mniej, w domowym zaciszu. Szczęśliwie od 4 maja zniesiono część obostrzeń i na orlikach, na biegowych trasach, czy na ścieżkach rowerowych będzie więcej życia, ludzie zaczną się ruszać, wychodzić z domów. Zaczną motywować się wzajemnie, by ćwiczyć w tych maksymalnie 6-osobowych grupach. Wracając do wyczynowców, to ci po tych dwóch miesiącach obniżonej aktywności szybko wrócą do formy.

- Niektórym ludziom czas domowej izolacji przyniósł pożyteczne refleksje na temat ich diety.
- Tak, okazało się, że wiele osób poszukuje teraz takich tematów jak dieta, odżywianie, kalorie. Ci, którzy dotychczas ćwiczyli mniej lub wcale, zaczynają patrzeć na to z innej perspektywy. Ale u wielu pojawiło się też sporo znaków zapytania i wątpliwości. Nie wiedzą, co robić, od czego zacząć, by zdrowiej się odżywiać i mieć lepszą kondycję. Co do wyczynowców, to oni są raczej świadomi, że muszą spożywać produkty z dużą ilością białka, by podtrzymywać wypracowaną wcześniej masę mięśniową. Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Każdy człowiek jest inny i dla każdego inaczej trzeba projektować dietę. Niektórzy dopiero teraz uświadamiają sobie, że aktywność fizyczna jest za darmo, że warto z tego korzystać. W przypadku diety nie trzeba od razu rzucać się na produkty z przedrostkiem "bio" w nazwie. Wystarczy wizyta na rynku, by kupić zdrowe warzywa i owoce bezpośrednio od hodowcy. Nie bójmy się zdrowej żywności.

- Wydaje się, że dla sportowca dieta przed izolacją, w czasie i po powrocie do startów to trzy różne programy.
- Zgadza się. Ale zawodowcy z reguły to wiedzą. Co innego okazjonalni miłośnicy aktywności fizycznej. Niektóre osoby już się poddały i ciężko im wrócić do sportu. Inne chciałyby odzyskać dawną formę. W diecie powinniśmy mieć produkty bardziej odżywcze (warzywa, owoce, pełnowartościowe tłuszcze), a nie puste kalorie. I jak we wszystkim - trzeba zachować umiar.

Sobota w Mielnie w czasie epidemii koronawirusa. Nie brakuje...

Zobacz także Aktualne zasady i ograniczenia w związku z koronawirusem

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3