Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A5 Sportback: Elegancja w stylu coupé

Wojciech Frelichowski
Audi wprowadziło na polski rynek model A5 Sportback. To trzeci model w rodzinie A5 - w sprzedaży jest już Coupé i Cabrio.

Producent zachwala, że kolejne A5 jest eleganckie jak coupé, komfortowe jak limuzyna i praktyczne jak kombi.
Pięciodrzwiowe coupé ma emocjonalną i nowoczesną linię, fascynuje pełną siły elegancją i sportowymi proporcjami: 4,71 m długości i 1,85 m szerokości, lecz zaledwie 1,39 m wysokości - o 36 milimetrów mniej, niż A4 Limousine.
Z przodu w osłonie chłodnicy singleframe, obramowanej wąską listwą z anodowanego aluminium, wzrok przykuwają poprzecznie przebiegające listwy. Dwie boczne krawędzie podkreślają osłonę chłodnicy i znajdują swoją kontynuację w postaci wyraźnego konturu "V" w pokrywie silnika.

Audi A5 Sportback: Elegancja w stylu coupé
Fot. Audi

(fot. Fot. Audi)

Audi A5 Sportback jest standardowo wyposażone w reflektory ksenonowe. W standardzie są także diodowe światła do jazdy dziennej.
Z tyłu charakterystycznym elementem jest duża pokrywa bagażnika. Przypominającą coupe sylwetkę uzyskano dzięki obniżeniu wysokości nadwozia o 36 milimetrów w porównaniu z limuzyną A4, opadającym bardzo długim liniom dachu, krótkim zwisom z przodu i z tyłu, długiemu rozstawowi osi oraz czterem pozbawionym ram drzwiom z wąską, dynamiczną grafiką okien.

Dwuczęściowe światła tylne zbiegają się ku środkowi, a diody ułożone są w formie pierścienia. Ciekawie prezentuje się trzecie światło stop, które włączono jako wąski pas w górną krawędź tylnego okna. 24 diody emitują światło nie tworzące pojedynczych punktów, lecz równomierny pas.

Kabina dla czterech

Audi A5 Sportback: Elegancja w stylu coupé
Fot. Audi

(fot. Fot. Audi)

Długi rozstaw osi (2810 mm) oznacza przestronne wnętrze. Tak jest w rzeczywistości, ale A5 Spotback jest autem... czteroosobowym. To zamierzony efekt, bo cała linia modeli A5 ma być przede wszystkim ekskluzywna, a funkcjonalność pozostawiając zaletą modeli A4. Tym niemniej pojemność bagażnika, wynosząca 480 litrów, jest zbliżona do możliwości A4 Avant. Przy złożonej tylnej kanapie powierzchnia bagażowa wynosi aż 980 litrów.
Dzięki długim, otwierającym się szeroko drzwiom wsiadanie i wysiadanie jest bardzo wygodne. Drzwi mają typową dla coupé cechę: wszystkie cztery okna boczne pozbawione są ramek.

Charakterystyczne dla kabiny tego auta są również eleganckie rozwiązania stylistyczne, ergonomia i wysoka jakość materiałów wykończeniowych. Zegary i dodatkowe wskaźniki otoczono chromowanymi ramkami w kształcie kropli. Główny, wysoko umieszczony monitor pokładowy należy do wyposażenia seryjnego, podobnie jak sportowa trzyramienna skórzana kierownica.

Pięć silników

Audi A5 Sportback: Elegancja w stylu coupé
Fot. Audi

(fot. Fot. Audi)

Początkowo A5 Sportback będzie oferowane z dwoma silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi - wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostki benzynowe 2.0 TFSI quattro o mocy 211 KM i momencie obrotowym 350 Nm oraz 3,2-litrowy V6 o mocy 265 KM z napędem quattro, wyposażono w Audi valvelift system. Ten układ sterowania skokiem zaworów pozwala na uzyskanie większej mocy i wyższego momentu obrotowego przy jednocześnie zmniejszonym zużyciu paliwa.

Jeśli chodzi o diesel, to można wybrać jeden z trzech silników wysokoprężnych - 2.0 TDI z sześciobiegową skrzynią manualną i systemem Start-Stop, dysponujący mocą 170 KM i 350 Nm, a także wersję 2.7 TDI (190 KM, 40 0Nm) lub 3-litrowy silnik V6 TDI z napędem na wszystkie koła, dysponujący mocą 240 KM i wysokim momentem obrotowym 500 Nm.

Standardową skrzynią biegów jest 6 biegowa przekładnia manualna. Poza nią można wybrać 7-stopniowy automat S tronic lub bezstopniową skrzynię mutlitronic.

Nowe technologie

(fot. Fot. Audi)

W modelu A5 Sportback zastosowano szereg nowych rozwiązań technicznych. Jedna z ciekawszych technologii jest system rekuperacji, który wykorzystuje energię ruchu podczas hamowania. W fazach hamowania silnikiem lub z użyciem hamulca, alternator może zamieniać energię kinetyczną na elektryczną; jest ona czasowo magazynowana w akumulatorze.
Gdy auto zacznie przyspieszać, energia elektryczna jest z powrotem oddawana przez akumulator. W ten sposób odciąża on alternator, który jest napędzany przez silnik i w ten sposób zmniejsza się zużycie paliwa.

Wersje quattro są wyposażone w nowy mechanizm różnicowy tylnej osi o nowej konstrukcji. Z obu stron tego mechanizmu zamontowano po jednej dodatkowej przekładni wzmacniającej, zbudowanej z trzech kół zębatych, która obraca się o dziesięć procent szybciej od wału napędowego. Sprzęgło wielopłytkowe, uruchamiane przez elektrohydrauliczny element wykonawczy, wytwarza połączenie między wałem i przekładnią wzmacniającą. Gdy sprzęgło zostanie zamknięte, zmusi koło jezdne do wyższych obrotów realizowanych przez przekładnię wzmacniającą, dodatkowy moment zostanie zabrany przeciwległemu kołu przez mechanizm różnicowy. W ten sposób prawie cały moment obrotowy może być przekazany na jedno koło. W ten sposób wydatnie polepszono właściwości trakcyjne auta.

Niestety, typowa dla Audi jest także cena. Najtańsze A5 Sportback 2.0 TFSI 180 KM kosztuje 139990 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!