Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Auta elektryczne w powiecie szczecineckim. Dlaczego nie chcą się przyjąć? [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Jedno z pierwszych aut elektrycznych w Szczecinku - taxi ufundowane przez Kronospan
Jedno z pierwszych aut elektrycznych w Szczecinku - taxi ufundowane przez Kronospan Rajmund Wełnic
Rewolucja elektryczna w powiecie szczecineckim drepcze w miejscu. Ilość elektrycznych aut osobowych nie zbliża się nawet do promila wszystkich samochodów.

Pojazdy elektryczne to już żadna nowość, ale mimo rosnących cen paliw, przyjmuje się bardzo opornie. Dość powiedzieć, że na koniec lata 2022 roku w powiecie szczecineckim zarejestrowanych było 40 (słownie: czterdzieści) takich pojazdów. Wszystkich. Łącznie z motorowerami (15), autobusami (10 – wszystkie w Komunikacji Miejskiej Szczecinek), pojazd samochodowy inny (2). Aut osobowych z napędem elektrycznym w powiecie jest raptem 13, w tym spora część we władaniu instytucji publicznych. Pamiętajmy jednak, że dane te nie uwzględniają aut z napędem hybrydowym, czyli wspomaganych silnikiem elektrycznym.

CZYTAJ TEŻ:

Tak czy siak nijak to ma się to ogółu samochodów – oczywiście o napędzie spalinowym - zarejestrowanych w powiecie – tych jest grubo ponad 40 tysięcy (w samym Szczecinku blisko 19 tysięcy), a co roku mieszkańcy powiatu szczecineckiego rejestrują 7-8 tysięcy nowych pojazdów. Dane te nie uwzględniają kilku tysięcy motocykli, motorowerów, skuterów, ciężarówek, pojazdów o masie ponad 3,5 tony czy autobusów.

13 samochodów elektrycznych na tym tle nawet nie promil całości, a 1/4 promila. I trudno nawet powiedzieć, że rewolucja komunikacyjna w powiecie przyśpiesza, bo udział aut z akumulatorami zmienia się bardzo powoli. Ale się zmienia – w skali całej Polski w I kwartale tego roku ponad 2 procent nowych aut to elektryki, rok wcześniej 0,79 procent.

W Polsce udział sprzedaży aut elektrycznych do ogółu zbliża się do jednego procenta w skali roku. Przodują kraje skandynawskie – Norwegia (tu już ponad połowa nowych aut to elektryki), Szwecja, Dania a także Holandia. Pamiętajmy jednak, że statystyka ta nie uwzględnia podziału na auta tylko z napędem elektrycznym i hybrydy (czyli połączenie napędu spalinowego i elektrycznego. Do roku 2035 kraje te chcą się zbliżyć do tego, aby niemal wszystkie nowe pojazdy miały napęd elektryczny.

W Europie najwięcej aut elektrycznych jeździ w Niemczech (ponad 400 tysięcy) i Francji, a w przeliczeniu na głowę mieszkańców przoduje Norwegia, Islandia i Szwecja. Na razie jednak upadł pomysł, aby w Unii Europejskiej w perspektywie kilkunastu lat zakazać produkcji aut spalinowych. Wszystko oczywiście w myśl ochrony planety przed skutkami globalnego ocieplenia. Nie ulega jednak wątpliwości, że popularność aut na prąd będzie rosła. Wpływają na to nie tylko obawy przed zmianami klimatycznymi i jakością powietrza, ale głównie rosnące ceny paliw kopalnych – także z uwagi na agresję Rosji na Ukrainę i zapowiadana rezygnację z rosyjskich surowców energetycznych. Kraje europejskie – także Polska – zachęcają obywateli do kupowania elektryków systemem dopłat. Pojawiają się także ograniczenia (głównie w centrach miast) w poruszaniu pojazdów spalinowych.

Minusy pojazdów na prąd też są dobrze znane – słaba sieć szybkiego ładowania baterii, wciąż długi czas ich uzupełniania, cena - mimo dopłat - aut elektrycznych oraz ich zasięg rosnący, ale wciąż będący sporym ograniczeniem. Na koszty eksploatacji wpływa także konieczność wymiany po kilku latach drogich akumulatorów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Auta elektryczne w powiecie szczecineckim. Dlaczego nie chcą się przyjąć? [zdjęcia] - Szczecinek Nasze Miasto

Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto