MKTG SR - pasek na kartach artykułów
3 z 23
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Od środy mieszkańców Szczecinka wozi 10 autobusów...
fot. Rajmund Wełnic

Autobusy na prąd już wożą pasażerów w Szczecinku. Za 9 miesięcy pojadą za darmo [ZDJĘCIA]

Autobusy na prąd już wożą pasażerów w Szczecinku. Za 9 miesięcy pojadą za darmo [ZDJĘCIA]

Od środy mieszkańców Szczecinka wozi 10 autobusów elektrycznych. Od września pasażerowie pojadą za darmo.

To finał wielkiego projektu wymiany bez mała połowy taboru Komunikacji Miejskiej Szczecinek. Miasto za blisko 20 mln zł (w tym 17,5 mln zł unijnej dotacji) kupiło 10 autobusów o napędzie elektrycznym. – Tyle samo starych, spalinowych pojazdów wycofujemy – dyrektor KM Tomasz Merk mówi, że najstarszy ma ponad 20 lat, blisko półtora miliona kilometrów na liczniki i trzy razy wymieniany silnik. – Spróbujemy je sprzedać, a jeżeli nie będzie chętnych, to je zezłomujemy.

W „elektrykach”, które od środy wożą już pasażerów, wymieniać co kilka lat trzeba będzie akumulatory. To jednak będzie zmartwieniem miasta za 7 lat, bo na tyle dał gwarancję producent autobusów, czyli Ursus Bus z Lublina.

A to nie koniec rewolucji w przewozach w Szczecinku. – Piszemy właśnie wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup kolejnych autobusów – burmistrz Daniel Rak mówi, że docelowo trzeba kupić jeszcze 15 pojazdów. Oficjalnie także zapowiedział, że poczyni oszczędności budżetowe, aby od września komunikacja w Szczecinku była darmowa dla wszystkich.

Po krótkiej uroczystości była okazja przejechać się autobusem na prąd. Pierwsze wrażenie to cisza, jaka towarzyszy jeździe – i to bardziej na zewnątrz niż w środku, gdzie słychać klimatyzację. Piesi będą musieli uważać na bezszelestne niemal pojazdy.

Autobusy Ursusa maja długość 12-metrów i zabiorą minimum 70 osób. To – z uwagi na ciężar akumulatorów – sporo mniej niż obecne, największe dieslowskie MAN-y, które mieszczą ponad 100 pasażerów. Z uwagi na ciężar baterii zawieszenie „elektryków” jest dość twarde, co odczują pasażerowie. Akumulatory powinny wystarczyć na około 150 kilometrów jazdy, potem trzeba je ładować 6 godzin.

Nowinka to biletomaty, w których za pomocą ekranu dotykowego można wybrać jeden z 6 rodzajów biletu i zapłacić kartą bankomatową lub telefonem (musi on posiadać funkcję NFC i aktywowane z banku płatności przez komórkę).

Zobacz również

Perfekcyjna, złota Zwolińska! Wielki dzień Polek na ME w Lublanie

Perfekcyjna, złota Zwolińska! Wielki dzień Polek na ME w Lublanie

MajOSTaszki w Ostrowie Wielkopolskim

MajOSTaszki w Ostrowie Wielkopolskim

Polecamy

Legia Warszawa ma nowego dyrektora sportowego

Legia Warszawa ma nowego dyrektora sportowego

Squid Game sezon 2 – wiemy, kiedy premiera

NOWE FAKTY
Squid Game sezon 2 – wiemy, kiedy premiera

Zniknęły kolejne defibrylatory AED z koszalińskich Punktów Życia

AKTUALIZACJA
Zniknęły kolejne defibrylatory AED z koszalińskich Punktów Życia