Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Baza PKS w Szczecinku w nowym miejscu. Jest kupiec na dotychczasową bazę i warsztat

(r)
W bazie PKS przy ulicy 28 Lutego zlikwidowano już uciążliwą dla sąsiadów stację paliw, wkrótce autobusy wyprowadzą się stąd na dobre.
W bazie PKS przy ulicy 28 Lutego zlikwidowano już uciążliwą dla sąsiadów stację paliw, wkrótce autobusy wyprowadzą się stąd na dobre. Rajmund Wełnic
Szczecinecki PKS znalazł kupca na swoją bazę i warsztaty w środku miasta. Zyski ze sprzedaży firma przeznaczy między innymi na budowę nowej siedziby przy ulicy Cieślaka.

To kolejny etap sprzedaży atrakcyjnych terenów, które Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej zajmuje w środku Szczecinka między ulicami Matejki, a Klasztorną i 28 Lutego. - Udało nam się sprzedać bazę z warsztatami i willą z byłym biurowcem między Klasztorną a 28 Lutego a dawną przychodnią kolejową - mówi Adam Wyszomirski, prezes PKS. Kto kupił nieruchomość? Tajemnica handlowa. Wiadomo, że kupiec wykłada 2,2 miliona złotych, z czego większość już zapłacił. Resztę - w ratach do chwili wyprowadzki firmy do nowej siedziby przy ulicy Cieślaka - do grudnia przyszłego roku.

Na Cieślaka - w dawnym biurowcu "wodociągów" odkupionym przez powiat, czyli właściciela PKS - jest już administracja przewoźnika urzędująca do tej pory w kilku miejscach. Przygotowano także tereny na zapleczu pod budowę nowych warsztatów. Inwestycja ruszy lada tydzień. I na to głównie będą przeznaczone pieniądze ze sprzedaży starej bazy (plus kredyt). Pozwolą także pokryć straty z lat ubiegłych.

Przypomnijmy, że wiosną pod młotek poszło 11 atrakcyjnych działek pod budownictwo jednorodzinne po dawnym placu manewrowym PKS przy ulicy Matejki i Cieślaka. - Średnio za działkę dostaliśmy 110 tysięcy złotych - liczy szef firmy. Te pieniądze z kolei poszły na wkład własny leasingu dwóch autokarów kupionych na linie zagraniczne, remont biurowca przy Cieślaka i przygotowanie terenu pod budowę bazy i parkingu dla autobusów. - Część zysków, nie ukrywam, przejedliśmy - Adam Wyszomirski tłumaczy, że robi wszystko, aby mimo trudnej sytuacji całej branży nie zwalniać pracowników, którzy przepracowali w PKS 30 i więcej lat i brakuje im niewiele do emerytury.

Przed PKS jednak kolejne wyzwania. Wiadomo, że dworzec autobusowy zniknie z ulicy Kaszubskiej. O atrakcyjną działkę już dopytują się inwestorzy, a plan zakłada budowę nowego dworca przy stacji kolejowej, być może z wykorzystaniem pustawego obecnie budynku PKP. Przewoźnik szuka także nabywcy na resztę placu manewrowego i budynki przy ulicy Klasztornej.

To nie koniec zmian w PKS. Starostwo zdecydowało właśnie zwiększyć o ponad pół miliona kapitał firmy, który zostanie przeznaczony na wkład własny do projektu dofinansowanego przez Unię Europejską. Jest on już zatwierdzony na liście projektów priorytetowych Urzędu Marszałkowskiego, który dołoży 85 procent do zakupu 8 nowych autobusów. Mniejsze - 33-osobowe - pojazdy będą wykorzystywane na liniach w powiecie szczecineckim i zastąpią w przyszłym roku najbardziej wysłużone autosany.

Komunalizacja państwowej firmy ponad 2 lata budziła spore obawy, a nawet protesty załogi i związków zawodowych w PKS. Zwłaszcza, że mówiło się o planach połączenia w przyszłości z Komunikacją Miejską. Dziś nastawienie pracowników chyba się zmieniło. - Zdaje się, że zmiany w firmie zmierzają w dobrą stronę - zastępca "Solidarności" w PKS Kazimierz Dykas chwali np. możliwość większych zarobków na liniach zagranicznych, choć wiąże się to z miesięczną rozłąką z domem. - Zobaczymy, co będzie w przyszłości.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!