Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biegiem po mieszkanie

ARTUR KOSTECKI [email protected]
Zanim rozgościmy się we własnym "M”, musimy najpierw stoczyć prawdziwą batalię.
Zanim rozgościmy się we własnym "M”, musimy najpierw stoczyć prawdziwą batalię. Marcin Bielecki
Chcemy kupić wymarzone lokum na kredyt. Niestety, na mieszkanie, które sobie wypatrzyliśmy, jest kilkunastu chętnych, a właściciel powiedział, że sprzeda je osobie, która najszybciej zapłaci. Co robić? Spróbujmy prześcignąć konkurentów.

Dokumenty wymagane przy zaciąganiu kredytu

Dokumenty wymagane przy zaciąganiu kredytu

Dokumenty dotyczące kredytobiorcy:
l Dowód osobisty
l Inny dokument ze zdjęciem (np. paszport lub prawo jazdy)
l Umowa o pracę: zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach wyciąg z konta ROR (zwykle za 3 ostatnie miesiące)
l Umowa zlecenie lub umowa o dzieło: umowy i rachunki do nich przypisane za przynajmniej 12 ostatnich miesięcy deklaracja podatkowa za ostatni rok
l Przedsiębiorcy: zaświadczenia z ZUS o płaceniu składek zaświadczenie z US o niezaleganiu z podatkiem deklaracje PIT dokumenty rejestrowe firmy

Dokumenty dotyczące przedmiotu zakupu:
l Umowa przedwstępna
l Nieruchomość na rynku pierwotnym: harmonogram płatności transz za kupowaną nieruchomość dokumenty dotyczące dewelopera (np. wpis do KRS) akt własności lub decyzja o wieczystym użytkowaniu gruntu pozwolenie na budowę wypis z ewidencji gruntu księga wieczysta gruntu
l Nieruchomość na rynku wtórnym - własność hipoteczna: odpis księgi wieczystej akt własności nieruchomości
l Nieruchomość na rynku wtórnym - własność spółdzielcza: przydział lokalu przyznany sprzedającemu zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu z opłatami czynszowymi zgoda na wyodrębnienie księgi wieczystej na lokal
l Gdy na nieruchomości ustanowiona jest hipoteka: zaświadczenie z banku o aktualnym saldzie zadłużenia, numer konta wierzyciela sprzedającego.

Grzegorz Aleksandrowicz, ekspert emFinanse Doradcy Kredytowi: - Na rynku często zdarza się, że na jedno mieszkanie jest bardzo wielu chętnych. Nadal popyt na nieruchomości zdecydowanie przekracza ich podaż. Banki wiedzą, że klientom zależy na czasie i z tego powodu na wyścigi skracają procedury kredytowe. Jednak nie wszystko zależy od nich. Zanim dane wnioskodawcy trafią do bankowej machiny, kredytobiorca musi zgromadzić szereg dokumentów. Jeżeli pójdziemy do banku z prawidłowo wypełnioną dokumentacją, zwiększamy szanse na szybkie otrzymanie pieniędzy.

Ruszamy na wojnę mieszkaniową

Starania rozpoczynamy od zebrania wymaganych dokumentów potwierdzających tożsamość i dotyczących nieruchomości. Bierzemy dowód osobisty, bo niezależnie od instytucji finansowej, jaką wybierzemy, trzeba go przedłożyć. - W większości banków potrzebny jest też drugi dokument ze zdjęciem, np.: prawo jazdy lub paszport - tłumaczy G. Aleksandrowicz. - W zależności od źródła dochodów banki wymagają innych dokumentów. Gdy jest to umowa o pracę, potrzebne jest zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach. Dokument ten często jest dodatkowo weryfikowany poprzez dołączenie wyciągu z konta (np.: za 3 ostatnie miesiące), gdzie wyszczególniona jest wpłata wynagrodzenia za pracę. - Jeśli uzyskujemy dochód z tytułu umowy zlecenia lub umowy o dzieło, bank może zażądać umów i rachunków do nich przypisanych za określony czas - jest to przeważnie okres 12 miesięcy. Aby potwierdzić uzyskiwane dochody, trzeba też liczyć się z wymogiem przedłożenia do wglądu deklaracji podatkowej za ostatni rok.

Banki mają inne wymagania w stosunku do przedsiębiorców. Jeżeli jesteśmy właścicielem firmy, musimy przedłożyć zaświadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o opłaceniu składek oraz z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkiem oraz deklaracje PIT. - Osoba prowadząca działalność gospodarczą składa również wszystkie dokumenty rejestrowe firmy, tj. decyzję o wpisaniu firmy do ewidencji gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego. Gdy kredytobiorca jest właścicielem spółki kapitałowej, musi przedstawić decyzję o nadaniu numeru NIP i REGON - wyjaśnia ekspert emFinanse.

Dodatkowe potyczki

Bank będzie oczekiwał od nas informacji o posiadanych zobowiązaniach. Załóżmy, że spłacaliśmy już kredyt samochodowy i kredyt gotówkowy, który zaciągnęliśmy na świąteczne zakupy. Musimy o tym poinformować bank. Jeśli klient posiada kredyty ratalne lub studenckie, które trwają lub wygasły krótko przed dniem wnioskowania o kredyt, powininniśmy być przygotowani na ewentualność przedłożenia w banku stosownych dokumentów. To samo tyczy się posiadanych kart kredytowych i limitów odnawialnych w rachunku bieżącym.

Pierwszy krok do własnego M

- Niezależnie od tego, czy kupujemy nieruchomość na rynku pierwotnym czy wtórnym, pierwszym dokumentem, który powinien zostać sporządzony przez strony transakcji jest umowa przedwstępna - dodaje Michał Pająk, doradca kredytowy emFinanse. - Na jej mocy sprzedający zobowiązuje się do przeniesienia własności nieruchomości na kupującego. Możemy sporządzić umowę w formie aktu notarialnego, chociaż nie wymaga tego prawo. W dokumencie muszą być zawarte wszystkie informacje dotyczące stron i przedmiotu transakcji, m. in.: ustaloną cenę, termin zawarcia ostatecznej umowy oraz informację o zaliczce.

Termin zawarcia ostatecznej umowy powinien być ustalony rozsądnie - kupujący musi mieć czas na uzyskanie kredytu hipotecznego. Czasami załatwienie formalności może trwać nawet półtora miesiąca.

Mieszkanie od dewelopera

Banki wymagają innych dokumentów w przypadku kupowania nieruchomości na rynku pierwotnym, a innych na rynku wtórnym. Podstawowymi informacjami, jakie musimy złożyć w banku w przypadku zakupu nieruchomości od dewelopera są: umowa przedwstępna wraz z harmonogramem płatności transz za kupowaną nieruchomość oraz wszelkie dokumenty dotyczące samego dewelopera, takie jak wypis z Krajowego Rejestru Sądowego. Dodatkowo sprzedający musi udostępnić takie dokumenty jak: akt własności lub decyzja o wieczystym użytkowaniu gruntu, pozwolenie na budowę, wypis z ewidencji gruntu oraz księga wieczysta gruntu, na którym prowadzona jest inwestycja.

Z rynku wtórnego

W odróżnieniu od rynku pierwotnego, lista dokumentów, jakie należy pozyskać od sprzedającego na rynku wtórnym jest krótsza, ale zróżnicowana w zależności od formy własności. Jeśli mieszkanie jest własnością hipoteczną, sprzedający powinien udostępnić kupującemu odpis księgi wieczystej i akt własności nieruchomości.
W sytuacji, gdy mieszkanie jest własnością spółdzielczą, należy pozyskać od jego właściciela przydział lokalu i zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu z opłatami czynszowymi oraz zgodę na wyodrębnienie księgi wieczystej na lokal. Jeśli na kupowanej nieruchomości ustanowiona jest hipoteka, sprzedający zobowiązany jest do przedłożenia nam zaświadczenia z banku o aktualnym saldzie zadłużenia. Dodatkowo musi podać numer konta swojego wierzyciela, na które zostaną przelane pieniądze z finansującego zakup banku.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera