Black Friday w Szczecinie w poprzednich latach
W ubiegłym roku w Szczecinie, niektóre zakłady skracały dzień pracy właśnie po to, aby umożliwić swoim pracownikom zrobienie zakupów po niższych cenach. Z każdym rokiem i zwiększaniem popularności Czarnego Piątku, liczba sklepów dołączających do akcji wzrasta. Jeszcze parę lat temu w Szczecińskich galeriach handlowych tylko około połowy placówek decydowały się na ogłaszanie Black Friday. W 2019 niemal wszystkie miały specjalny dzień z wyprzedażami, który często przedłużały też na cały weekend.
BLACK FRIDAY w czasach koronawirusa
W tym roku Black Friday, w związku z pandemią koronawirusa, ma wyglądać nieco inaczej. Marketingowcy przekonują, aby nie był tylko Czarnym Piątkiem, a stał się Black November, czyli "czarnym listopadem".
Kiedy jest Black Friday?
W tym roku Black Friday, czyli Czarny Piątek wypada 27 listopada. Sklepy już zapowiadają wydłużenie czasu obowiązywania niższych cen w sklepach. W Polsce Black Friday cieszy się sporym zainteresowaniem klientów, ale co podkreślają eksperci przyglądający się akcji Black Friday na całym świecie, w naszym kraju sieci handlowe jeszcze nie decydują się na duże obniżki w święto wyprzedaży.
Jak co roku „Świąteczny Barometr Cenowy” Deloitte pokazał, że obniżki w Black Friday miały w 2019 r. raczej charakter symboliczny.
- Pomiędzy piątkiem 22 listopada a piątkiem 29 listopada, czyli Black Friday, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 4 proc. W ubiegłym roku było to 3,5 proc., a dwa lata temu 1,3 proc. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł 3 proc., więc możemy mówić, że de facto w Black Friday wartość badanego koszyka produktów zmalała jedynie o 1 proc. - wyliczała Agnieszka Szapiel z Deloitte.
Polecamy również: Zakaz handlu w niedzielę zostanie zawieszony. Wszystkie argumenty na to wskazują, czy rząd zdecyduje o otwarciu sklepów?
- Może ta pandemia spowoduje, że zmienią swoje nastawienie – zastanawiają się specjaliści i podkreślają, że pandemia spowodowała mniejsze zainteresowanie kupowaniem w ogóle, a akcja związana z Czarnym Listopadem może być doskonałą okazją do pozbycia się zapasów, które zalegają w magazynach. W tym roku znaczna część akcji wyprzedażowej przenosi się jednak do sieci, gdzie rabaty będą oferowane również przez cały miesiąc.
Black Friday zamieni się w Black November
- Wydłużenie Black Friday na Black November to doskonały pomysł – uważają handlowcy i zwracają uwagę przede wszystkim na konieczność zagwarantowania klientom w sklepie bezpieczeństwa.
– Zwykle w naszym sklepie w ten dzień pojawiały się tłumy klientek – mówi sprzedawczyni z działu odzieżowego dużej sieci handlowej. – Teraz trudno byłoby nad takim tłumem zapanować – podkreśla.
W Polsce już od lat sieci próbują wykorzystać efekt marketingowy Czarnego Piątku i organizują nawet "czarne tygodnie", czyli wyprzedaże daleko wykraczające poza jeden dzień.
- W wielu przypadkach Black Friday zamienił się w Black Week lub nawet Black Weeks. Ta coroczna ofensywa marketingowa sprawia, że Polacy doskonale wiedzą, co oznacza ten dzień w handlowym kalendarzu. Osobną sprawą jest to, czy mogą liczyć na naprawdę atrakcyjne promocje - mówiła w komentarzu do ubiegłorocznego badania Agnieszka Szapiel.
ZOBACZ TEŻ:
Poniżej umieszczone są tzw. linki afiliacyjne naszych partnerów. Klikając w nie, wspierasz naszą działalność, nie ponosząc żadnych dodatkowych kosztów.
Wyprzedaże sportowych ubrań na Black Friday
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?