Blask kryzysu we Frankfurcie

Wojciech Frelichowski
Mercedesem AMG SLS chwaliła sie cała "wierchuszka" firmy Fot. Daimler
Tegoroczny salon samochodowy we Frankfurcie (17-27 września) nie przyniósł spektakularnych nowości. Kryzys widoczny jest także w branży motoryzacyjnej.

Salon we Frankfurcie to jedna z najważniejszych światowych wystaw samochodowych. Odbywa się co dwa lata na zmianę z salonem w Paryżu. Organizatorzy podliczyli, że w tym roku prezentowanych ponad 80 nowości. Jednak większość z nich to kolejne wersje znanych już samochodów. Producenci chwalą się głównie nowymi silnikami, które spełniają rygorystyczne normy emisji spalin. Całą flotę takich wersji zaprezentował m.in. Volkswagen. Z kolei Lexus skupił się na nowych typach napędu - głównie są to hybrydy.

Jedną z najważniejszych, frankfurckich premier - także jeśli chodzi o Polskę - jest nowy Opel Astra. Auto będzie produkowane w gliwickiej fabryce Opla. Kabiną oraz linią nadwozia przypomina większą Insignię, która sprzedaje się znakomicie. Dlatego sukces jest przepowiadany również nowej Astrze.

Venga to nowość Kia w segmecie aut miejskch
Venga to nowość Kia w segmecie aut miejskch Fot. Kia/Newspress

Nowy Opel Astra. Auto będzie produkowane w Gliwicach
(fot. Fot. Opel/Newspress )

Dwa nowe auta zaprezentowali Koreańczycy z koncernu Hyundai/Kia. Pierwszy, to Hyundai i35, następca Tuscona. Auto jest pierwszym SUV-em Hyuindaiem zaprojektowanym w Europie, a jednocześnie bliźniaczym modelem Kia Sportage.
Jeśli chodzi o Kia, to nowością tej marki był model Venga. Samochód należy do segmentu aut miejskich i ma konkurować np. z Toyotą Yaris. Venga będzie powstawać w czeskiej fabryce Hyundaia. Do napędu przeznaczono silniki o pojemności od 1,4 litra do 1,6 osiągających moc od 75 do 115 KM.

Drugą premierą Kia było nowe Sorento. Najważniejszą zmianą, poza stylistyką, jest samonośne nadwozie. Rezygnacja z nadwozia ramowego ma się przyczynić do bardziej komfortowej jazdy. Poza tym nowe Sorento będzie oferowane nie tylko z automatycznie dołączanym napędem tylnej osi, ale również w wersji jedynie przednionapędowej.

W gamie kompaktów niespodziankę przygotowało Renault. Francuzi zaprezentowali sedana o nazwie Fluence. Auto zastępuje dotychczasowy model Megane w wersji sedan. Głównym atutem Fluence jest bagażnik o pojemności aż 530 litrów. Auto będzie proponowane z silnikami benzynowymi o mocach 110 (1.6) i 140 KM (2.0) oraz dieslami (90, 110 KM).
W podobnej grupie samochodów nowością był Ford C-Max. Auto bazuje na nowej płycie podłogowej, na której za rok będzie zbudowany nowy Focus. Jednym z nowych silników C-Maxie będzie benzyniak 1,6 l EcoBoost. Czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka wyposażona zostanie w bezpośredni wtrysk paliwa.

Popularna w Polsce Toyota Land Cruiser doczekała się zmian. Nowy model będzie produkowany w wersji trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej. Ta druga będzie mieć siedmiomiejscową kabinę. Pod maską znajdzie się jeden z silników: wysokoprężny 3.0 D-4D o mocy 171 KM lub benzynowa jednostka V6 o pojemności 4 litrów.

Na stoisku BMW nowością był model BMW 5 Grand Tourismo. Auto jest zaliczane to modnego od niedawna tzw. segmentu międzyklasowego. Łączy elementy sedana, kombi, crossovera i SUV-a. Nadwozie jest typu fastback i jest nieco wyżej zawieszone, lokując się między X5 i serią 5 sedan.

Podwójnie premierowy pokaz we Frankfurcie miał Saab. Po pierwsze dlatego, że oficjalnie marka zmieniła właściciela, którym jest obecnie Koenigsegg, szwedzki firma produkująca sportowe bolidy. Szwedzi zaprezentowali nowy model 9-5. Na początku 9-5 będzie oferowany z jednym z trzech doładowanych silników: dwóch benzynowych oraz jednym wysokoprężnym. Podstawą będzie 2-litrowy, 160-konny diesel. Mocniejsze są silniki benzynowe: 2.0T ma 220 KM i 2.8 V6 - 300 KM i 400 Nm. W planach jest silnik benzynowy 1.6 turbo mocy 180 KM.

Venga to nowość Kia w segmecie aut miejskch
(fot. Fot. Kia/Newspress )

Firma Porsche odświeżyła model 911 Turbo. Oprócz nowego makijażu auto zostało również zmodernizowane pod względem technologicznym. Sercem siódmej generacji Porsche 911 Turbo jest nowy silnik o pojemności 3,8 litra i mocy 500 KM. Ta skonstruowana całkowicie od nowa jednostka napędowa, posiada bezpośredni wtrysk benzyny i specjalną turbosprężarkę ze zmienną geometrią.

W podobnym duchu jest Audi R8 Spyder. Ale w odróżnieniu od Porsche 911 Turbo ten model jest z otwartym dachem. Silnik V10 osiąga moc 525 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 4,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 313 km/h. Oczywiście nowe Audi ma stały napęd na wszystkie koła quattro.

W grupie aut superluksusowych nowym modelem był Bentley Mulsanne, następca Arnage. Cena tej limuzyny przekracza 200 tys. funtów.

Spektakularną premierą był pokaz Mercedesa AMG SLS. Sylwetka tego dwumiejscowego coupe,a przede wszystkim unoszone do góry drzwi, nawiązują do legendarnego Mercedesa Gullwing z lat 50. XX wieku. Do napędu posłuży 6,2-litrowy silnik V8 o mocy 571 KM. Do 100 km/h auto rozpędza się w zaledwie 3,8 s, a prędkość maksymalna wynosi aż 317 km/h.

Z SLS-em może konkurować Lamborghini Revento Roadster. Ten bolid wyposażono w 12-cylindrową jednostkę o pojemności 6,5 l, która generuje moc 650 KM. Auto jest o 0,4 s zrywniejsze od AMG SLS i o o 13 km/h szybsze. Cena - ponad milion euro. Nic dziwnego, że ten samochód z zainteresowaniem oglądał Lukas Podolski, piłkarska gwiazda reprezentacji Niemiec.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie