Common rail to wspólny przewód zasilający, z którego paliwo doprowadzane jest do podłączonych do niego wtryskiwaczy i dalej do cylindrów. Pierwsi producenci samochodów wprowadzili na rynek modele wyposażone w CRS już pod koniec 1997 roku. Były to Alfa Romeo 156 JTD i Mercedes 220 CDI.
Od roku 1997 do 2007 udział samochodów osobowych z silnikami Diesla w ogólnej liczbie aut wzrósł z 20 do ponad 50 proc.
System wtryskowy common rail oraz turbodoładowanie pomogły silnikowi Diesla odnieść rynkowy sukces. Dzięki CRS diesle zyskały większą moc, wyższy moment obrotowy, a ich praca stała się cichsza. Rozwiązanie pozwoliło także na obniżenie zużycia paliwa o 30 proc., a poziomu emisji spalin o ponad 95 proc. Dziś wszyscy renomowani producenci samochodów na świecie stosują CRS produkcji Bosch. Przedsiębiorstwo produkuje komponenty do tych systemów wtryskowych w 15 fabrykach zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce.
Ważnymi argumentami przemawiającymi za silnikiem Diesla są: mniejsze o 30 proc. zużycie paliwa i niższy o 25 proc. poziom emisji CO2 w porównaniu z samochodami wyposażonymi w napęd benzynowy. Dzięki wprowadzeniu we wrześniu 2009 nowej normy Euro 5, poziom emisji NOx w silnikach Diesla będzie o 95 proc. niższy niż w czasie, kiedy zapoczątkowano ustawodawstwo w zakresie kontroli spalin. To samo dotyczy emisji cząstek stałych, która w analogicznym okresie obniżona została o 97 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?