Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cięcia w rozkładzie jazdy autobusów w Szczecinku

Rajmund Wełnic [email protected]
Szczecinek ma bardzo rozciągniętą zabudowę i trudno sobie wyobrazić dojazdy do pracy i szkół bez autobusów miejskich.
Szczecinek ma bardzo rozciągniętą zabudowę i trudno sobie wyobrazić dojazdy do pracy i szkół bez autobusów miejskich. Rajmund Wełnic
Rewolucja w kursowaniu autobusów Komunikacji Miejskiej. Pierwsze zmiany wchodzą w życie już od poniedziałku, a po feriach pasażerom radzimy na nowo nauczyć się rozkładu jazdy.

Bilety w górę?

Bilety w górę?

W Radzie Miasta leży też wniosek Komunikacji Miejskiej o podwyżkę cen biletów. Bilet jednorazowy - zapewne wczesną wiosną - ma zdrożeć o 40 groszy do 2,8 zł (o 16,6 proc), a bilety miesięczne o kilkanaście procent - najpopularniejszy M1 (na jedną linię od poniedziałku do piątku) z 54 zł do 62 zł. Co roku autobusy w Szczecinku przewożą około 3,5miliona pasażerów. Średnio z jednego kursu autobusem korzysta 25 osób. Z tego aż 32 procent korzysta z przejazdów bezpłatnych, a 41 procent z różnego rodzaju ulg.

Autobusów generalnie będzie mniej i będą rzadziej kursować niemal na wszystkich liniach. A na tych liniach, na których autobusów nie ubędzie, zmienią się godziny odjazdów.

Planowane od poniedziałku zmiany to efekt niedawnych badań tzw. potoków pasażerów oraz drożejącego paliwa.
- Czynnik ekonomiczny jest decydujący - prezes Komunikacji Miejskiej Romuald Szkiłądź liczy, że zmiany w rozkładzie jazdy pozwolą mu zaoszczędzić około 200 tysięcy złotych w ciągu roku. - Poza tym chcemy dopasować nasze usługi do potrzeb pasażerów i uniknąć sytuacji, gdy autobusy wożą powietrze.

Pierwszy etap reorganizacji nieprzypadkowo wybrano na początek ferii zimowych, gdy autobusami nie jeździ młodzież szkolna.

- Na czas ferii zawieszamy w sumie po 10 kursów porannych i wczesnopopołudniowych linii nr 6 i osiem kursów linii nr 13 - mówi Romuald Szkiłądź.

Po feriach oczywiście te kursy wrócą. Choć w ramach zmienionego już diametralnie rozkładu jazdy, który stopniowo będzie wprowadzany od 22 do 29 stycznia, tak aby po powrocie do nauki obowiązywał już ten docelowy.

Z początkiem ferii znika także pierwszy i ostatni kurs nocnej linii "N".

- Tę linię wprowadzono kiedyś głównie z myślą o pasażerach PKP, a proszę zobaczyć, co się w ostatnich latach stało z liczbą pociągów - szef Komunikacji tłumaczy, że te autobusy miały bardzo niską frekwencję.
Drugi etap zmian, istna rewolucja, czeka mieszkańców w końcówce stycznia. Kluczowe linie nr 1 i 2, które do tej pory w godzinach szczytu kursowały co 18 minut, będą jeździć co 24 minuty (poza szczytem odpowiednio co 24 i 36). Rzadziej będą też jeździć "siódemka" i "szóstka" (w szczycie i poza nim co 36 i 72 minuty). "13" ubywają 3-4 kursy w ciągu dnia. "Czwórkę" zmiany ominą, zmienią się jedynie godziny odjazdów. Podobnie z "5". Linie nr 8 i 14 stracą za to po jednym kursie w ciągu dnia.

Generalnie zmniejszy się liczba tzw. brygad autobusowych. Codziennie na ulice Szczecinka wyjedzie jeden autobus mniej, w weekendy i święta nawet dwa.

- Chcemy rozkład jazdy ułożyć tak, aby wyeliminować sytuacje, gdy jeden po drugim przyjeżdżały na przystanek trzy autobusy różnych linii, a potem przez 20 minut żaden - Romuald Szkiłądź twierdzi, że mimo mniejszej liczny kursów pasażerowie nie powinni tego aż tam mocno odczuć.

Niewykluczone, że w lutym nowy rozkład jazdy będzie jeszcze modyfikowany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!