Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

CKU Koszalin – odpowiedź na wyzwania przyszłości

red
Jak odnaleźć się we współczesnym świecie, który podlega niezwykle dynamicznym przeobrażeniom, a rzeczywistość, której doświadczamy, jest zmienna? Jak w takiej sytuacji zaplanować swoją przyszłość?

Absolwenci szkół średnich co roku stają przed wyborem dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. To decyzje bardzo trudne tym bardziej, że chcą mieć na nie wpływ rodzice, radzą też znajomi, rówieśnicy. Ile osób, tyle porad. Tymczasem przeciętny maturzysta nie bardzo wie, co chce w życiu robić. Może zostanie lekarzem jak tato, może księgową jak mama? To przecież intratne profesje, zapewnią byt, bezpieczeństwo i uznanie społeczne. Czego chcieć więcej?

Jednak wyobraźcie sobie, tu zwracamy się do absolwentów liceum i technikum, że jest przedmiot, którego nienawidzicie. Sprawia wam trudności, nudzi, a nauczyciel was irytuje. Na myśl o tej lekcji dostajecie gęsiej skórki? Ale to tylko jedna lekcja, 45 minut. A teraz wyobraźcie sobie, że macie te zajęcia osiem godzin dziennie, pięć albo sześć dni w tygodniu. To wasza praca. Ile wytrzymacie?

Wybór przyszłej uczelni lub pracy może okazać się trafny albo nie. Ci zdecydowani podejmą wkrótce pracę w wyuczonym zawodzie. Część osób będzie zadowolona. Za kilka lat stwierdzą jednak, że świat poszedł do przodu, a oni pozostali w tyle za nowymi technologiami, rozwiązaniami i powinni się doszkalać. Niektórzy uznają, że to, co robią, nie odpowiada im i zaczną szukać innej pracy. Niestety, jak to zwykle bywa, okaże się, że nie mają odpowiednich kwalifikacji, a pracodawcy poszukują wysoko wykwalifikowanej kadry, posiadającej wiedzę merytoryczną i kompetencje potwierdzone oficjalnym świadectwem, dyplomem czy certyfikatem. Jak zatem młody człowiek ma we współczesnym chaosie zaplanować swoją przyszłość, która niesie ze sobą tyle pułapek, zagrożeń, niespodzianek?

Ważne jest nie to, co zrobicie w tym czy przyszłym roku, ale jak i gdzie widzicie się za 10, 20 lat. Dlatego przy wyborze uczelni wyższej, pracy zastanówcie się jakie macie predyspozycje, co lubicie robić, a potem zapoznajcie się z prognozami rynku pracy.

Niewielka ilość absolwentów szkół średnich sprawdza barometr zawodów, a więc informacje, rankingi, które wskazują jakie profesje będą poszukiwane na przestrzeni kilku czy kilkunastu następnych lat. Jeszcze mniej bierze pod uwagę fakt, że może w przyszłości wykonywać zawód, w którym zrealizuje swoje pasje. A połączenie tych dwóch daje pewność, że praca, w której spędzamy połowę naszego życia, da nam przyjemność, spełnienie, satysfakcję.

Musicie też wyzbyć się dwóch przekonań funkcjonujących w naszym społeczeństwie. Pierwsze, to przekonanie, że zdobyte wykształcenie wystarczy raz na zawsze. Drugie – że stała praca, nawet ta, której nienawidzicie, pojmowana jako stabilizacja, bezpieczeństwo jest ważniejsza od szczęścia, rozwoju osobistego. Oba są błędne i nie przystają do rzeczywistości.
Pierwsze przekonanie ma się nijak do rzeczywistości, bo w każdej dziedzinie życia ludzkiego postęp naukowo-techniczny zmusza nas do poszerzania wiedzy i kwalifikacji. Zmieniają się wymagania, a pracodawcy oczekują dostosowania się pracowników do zmieniającej się cywilizacji oraz inicjatywy i kreatywności. W związku z powyższym, bez nastawienia na rozwój i stałe podwyższanie kwalifikacji, zdobywanie nowych umiejętności zawodowych, ciężko będzie rywalizować na dzisiejszym rynku pracy, a brak wiedzy i odpowiednich umiejętności zwiększa ryzyko bezrobocia oraz wydłuża czas poszukiwania zatrudnienia.
Np. operator obrabiarki skrawającej, który zdobył wykształcenie 20 czy nawet 10 lat temu ma nikłe szanse na znalezienie pracy w zawodzie, bo dziś poszukiwani są operatorzy obrabiarek sterowanych numerycznie, tzw. CNC.
Drugie przekonanie też nie przystaje do rzeczywistości. Zmiany zachodzące na rynku pracy są bardzo szybkie. Wiele zawodów uznawanych jest już za „wymarłe”, a w nowych, często deficytowych, brak jeszcze wykształconych, posiadających odpowiednie kwalifikacje pracowników. Poza tym firmy rodzą się jak grzyby po deszczu, ale równie szybko upadają. Zatem pojęcie stałej (bezpiecznej) pracy staje się dziś mgliste, niejasne i odległe. Idealnym rozwiązaniem w tym wypadku jest przekwalifikowanie się, zmiana zawodu na taki, który jest poszukiwany. Statystyki wskazują, że w Europie Zachodniej przeciętny pracownik przekwalifikowuje się średnio 3–4 razy w ciągu życia. My, Polacy nadal jesteśmy niechętni zmianie kwalifikacji. To błąd, tym bardziej, że są ku temu warunki.

Sprostanie tym wyzwaniom możliwe jest dzięki kształceniu ustawicznemu. Zapewnia ono stały rozwój, chroniąc jednocześnie przed dezaktualizacją posiadanej wiedzy, ponieważ pozwala na jej uzupełnianie oraz nabywanie nowych umiejętności i dostosowywanie ich do zmieniających się uwarunkowań. Dzięki niemu możliwe jest nie tylko sprostanie wyzwaniom cywilizacji, ale też poznawanie i realizowanie siebie, swoich marzeń i pasji. A to już krok od zmiany hobby w zawód.

Tę europejską ideę uczenia się przez całe życie od ponad dwudziestu lat realizuje Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Koszalinie www.ckukoszalin.edu.pl Atuty szkoły to bezpłatna edukacja, nowoczesna baza dydaktyczna, dostosowanie metod kształcenia do indywidualnych potrzeb słuchaczy i doświadczona kadra, mająca wiele sukcesów w kształceniu dorosłych.
CKU Koszalin współpracuje ponadto z szeregiem instytucji zajmujących się pośrednictwem pracy i przedsiębiorstwami, z którymi podpisało umowy o współpracy, dotyczące edukacji zawodowej. Daje to jedynej w Koszalinie szkole publicznej dla dorosłych , w pełni bezpłatnej, możliwość ciągłego poszerzania oferty edukacyjnej, podnoszenia kompetencji zawodowych słuchaczy jako przyszłych absolwentów i wzmacniania ich zdolności do zatrudnienia poprzez prowadzenie kształcenia zawodowego zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami lokalnego rynku pracy.

Atrakcyjnym zawodem jest np. technik masażysta. Związane jest to z jednej strony z zapotrzebowaniem na pracowników tej branży na lokalnym rynku, bowiem w regionie mamy dużo miejscowości uzdrowiskowych, sanatoriów, itp. Z drugiej – nasi absolwenci zdobywają przede wszystkim umiejętności praktyczne, uzyskują tytuł technika masażysty, potwierdzony państwowym egzaminem zawodowym, który upoważnia ich do podjęcia pracy w instytucjach służby zdrowia w kraju i za granicą.

W swojej ofercie CKU ma prawie 30 zawodów poszukiwanych na rynku pracy, uznanych w 2019 za deficytowe w województwie, np. operator obrabiarek CNC, ślusarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, informatyk, technik fotografii i multimediów, mechanik, a także kosmetyczka i masażysta.

Wykształcenie zawodowe można zdobyć w Centrum w Szkołach Policealnych dla Dorosłych oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, tzw. KKZ.
KKZ to forma kształcenia ustawicznego adresowana do osób dorosłych, stawiających na wygodną formę zdobywania i uzupełniania wiedzy, praktycznych umiejętności zawodowych oraz chcących osiągnąć wybrane umiejętności i w krótkim czasie przygotować się do pracy na stanowisku, wymagającym określonych kwalifikacji, przekwalifikować się lub zdobyć zupełnie nowy zawód, a nawet kilka zawodów, by być konkurencyjnym na rynku pracy.

Kwalifikacyjne kursy zawodowe są organizowane w formie zaocznej, stacjonarnej, zgodnie z preferencjami uczestników. Programy oraz wymiar godzin kursów kwalifikacyjnych są zgodne z podstawami programowymi kształcenia w danym zawodzie. Ukończenie kursu potwierdzone jest odpowiednim świadectwem. Każdy chętny może też przystąpić do państwowego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe organizowanego przez CKE bezpłatnie, ponieważ Centrum jest ośrodkiem egzaminacyjnym.

Na KKZ może zapisać się każdy, bez względu na wykształcenie. Słuchaczami Centrum są absolwenci gimnazjum, liceum, studenci i absolwenci studiów wyższych, chcący wejść na rynek pracy z różnymi  kwalifikacjami lub, którym zdobyty zawód nie daje miejsca na rynku pracy oraz osoby, które pracują od wielu lat w danym zawodzie, ale pragną nabyć wiedzę i umiejętności zawodowe wymagane przez pracodawcę – często niedostępne w szkole przed wieloma laty. Zaletą kwalifikacyjnych kursów zawodowych jest to, że słuchacze zdobywają na zajęciach umiejętności praktyczne. W doskonale wyposażanych pracowniach uczą się technik masażu, wykonują zabiegi kosmetyczne, dokonują obróbki tradycyjnej i cyfrowej zdjęć, projektują i pracują na obrabiarkach CNC, itd.

KKZ są też propozycją dla tych, którzy niekoniecznie mają zamiar zmienić pracę czy wykształcenie. Wielu z nich kieruje się motywami wewnętrznymi. Podejmują kształcenie nie dla wymiernych korzyści, ale dla satysfakcji, by podnieść swą samoocenę lub realizować pasje i marzenia. I to niezależnie od wieku i wykształcenia.
Na kwalifikacyjnych kursach zawodowych fotografa czy technika fotografii i multimediów kształcą się inżynierowie, menedżerowie czy księgowi, gospodynie domowe, kierowcy, licealiści. Łączy ich jedno - pasja do fotografowania.

Zapraszamy. Pozyskiwanie wiedzy i kwalifikacji niezależnie od wieku czy doświadczenia zawodowego to najlepsza inwestycja współczesnego człowieka.

Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica
ul. Jana Pawła II 17
75-452 Koszalin
www.ckukoszalin.edu.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!