Dodajmy, że w Koszalinie od marca jest zamknięty wiadukt na al. Monte Cassino (tędy biegnie tranzyt) - to wymusiło skierowanie ruchu na inne ulice, tym samym wpływa to na korkowanie innych dróg w mieście i pokazuje, jak bardzo Koszalin potrzebuje tej obwodnicy.
Przypomnijmy, podczas budowy S6 na odcinku Koszalin - Sianów, konieczne było wyłączenie do osobnej realizacji ok. 8 km w tym rejonie, gdzie pojawiły się poważne problemy z podłożem (od ul. Władysława IV w kierunku Sianowa). To było w maju 2017, a więc już trzy lata temu. Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad postanowił podzielić realizację inwestycji na tym odcinku na dwa etapy.
Wcześniejszy przetarg, ogłoszony jeszcze w październiku 2018, był przygotowany na zadanie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Został jednak unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny oferty. Zlecenie więc rozdzielono i w pierwszej kolejności ogłoszono przetarg na przygotowanie samej dokumentacji. Zapowiedziano także, że - zgodnie z procedurą - gdy dokumentacja będzie gotowa, GDDKiA ogłosi przetarg na wykonanie brakującej części obwodnicy. Mamy czerwiec 2020 - do tej pory przetarg ten nie został ogłoszony. Wciąż czekamy. Stąd pytanie do GDDKiA o postępy prac.
- Jeżeli chodzi o obwodnicę Koszalina i Sianowa, to prace nad zaktualizowanym projektem budowlanym obwodnicy zakończyły się. Trwa jeszcze przygotowywanie projektu wykonawczego i materiałów przetargowych - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA.
- Równocześnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop. red.) dla zaktualizowanej dokumentacji. W czwartym kwartale tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na dokończenie obwodnicy - zapowiada rzecznik.
Zakładając, że procedury i realizacja potrwa trzy lata, można dziś przyjąć, że brakujący odcinek obwodnicy S6 zostanie udostępniony dla kierowców w 2023 roku. Ale to nie koniec. Zostaje jeszcze sprawa budowy węzła drogowego w Gorzebądzu koło Sianowa.
Przypomnijmy, w lutym tego roku w Ministerstwie Infrastruktury podpisano aneks do umowy na budowę S6 na odcinku Koszalin - Sianów - chodziło właśnie o budowę dodatkowego, zaniechanego przed laty, węzła drogowego w Gorzebądzu. Przedmiotem aneksu było zwiększenie wartości kosztorysowej inwestycji, a tym samym finansowania, o 30 mln złotych. To ma umożliwić realizację inwestycji. Ma ona być włączona w budowę wspomnianej 8-kilometrowej brakującej części obwodnicy Koszalin - Sianów.
- Węzeł Gorzebądz jest obecnie projektowany - mówi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA.
- Dla tego węzła trzeba również uzyskać niezbędne decyzje administracyjne. Zakładamy wykonanie projektu i uzyskanie niezbędnych decyzji jeszcze w tym roku. Będzie to umożliwiało ujęcie węzła w przetargu na dokończenie obwodnicy.
- Obecnie zakładamy zakończenie realizacji brakującego fragmentu obwodnicy w pierwszej połowie 2023 roku - mówi też Mateusz Grzeszczuk. A co dalej? Pytamy o dalszą część S6, która również czeka na realizację.
- Odnośnie S6 Sianów – Słupsk, to trwają prace projektowe - odpowiada Mateusz Grzeszczuk. - Do końca tego roku planujemy wykonanie i odebranie projektu budowlanego, tak aby w przyszłym roku uzyskać decyzję ZRID i pozyskać nieruchomości pod drogę.
Ekspresową S6 można przejechać już pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. Kierowcy mają do dyspozycji około 130 km tej trasy wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa. A co z S6 po stronie pomorskiej (tu trasa nie jest jeszcze gotowa)? W marcu gdański oddział GDDKiA poinformował, że otrzymał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka S6 Bożepole Wielkie – Luzino. To piąta i ostatnia decyzja całego 42-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S6 pomiędzy Bożympolem Wielkim a Gdynią.
Na pozostałych odcinkach budowy drogi ekspresowej są prowadzone m.in. prace ziemne, wznoszone obiekty mostowe oraz usuwane kolizje z sieciami infrastruktury technicznej. W dalszym ciągu kontynuowane są badania archeologiczne. Ponadto rząd zapowiedział przyjęcie Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego m. in. dla Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi S6 oraz dla odcinka Koszalin – Słupsk – Lębork -DK6 (Bożepole Wielkie) w ciągu trasy S6, co miałoby umożliwić finansowanie i realizację tej części trasy.
Teraz czekamy na dalsze działania. A na jakim etapie jest budowa S11?
- Dla S11 Koszalin-Bobolice trwa realizacja kontraktów w trybie „projektuj i buduj” - informuje rzecznik oddziału GDDKiA.
- Wykonawcy prowadzą wstępne etapy prac projektowych. Rozpoczęcie robót powinno nastąpić w trzecim kwartale przyszłego roku. Natomiast dla S11 Bobolice-Szczecinek trwa opracowywanie dokumentacji budowlanej. W połowie przyszłego roku projekty powinny być gotowe.
Wspieramy Lokalny Biznes!
Zobacz także Droga S6 z Koszalina do Goleniowa już otwarta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?