Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej pojazdów elektrycznych w Koszalinie. Od drogowej rewolucji nie uciekniemy

Krzysztof Marczyk
Krzysztof Marczyk
Coraz więcej pojazdów elektrycznych w Koszalinie. Od drogowej rewolucji nie uciekniemy.
Coraz więcej pojazdów elektrycznych w Koszalinie. Od drogowej rewolucji nie uciekniemy. Radosław Brzostek
Pojazdów elektrycznych przybywa, także w Koszalinie. Od silników spalinowych powoli odchodzi nie tylko komunikacja miejska, czy służby, ale też użytkownicy prywatni.

- Jesteśmy przed erą odejścia od autobusów emisyjnych, spalinowych - powiedział Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Spółka MZK Koszalin rozpoczęła tygodniowe testowanie autobusu elektrycznego MAN Lion's City 12E. Może przejechać około 200 km bez ładowania. - Przepisy ustawowe dotyczące elektromobilności wręcz wymuszają zakup taboru zeroemisyjnego, stąd te testy i nasze przymiarki do tego typu autobusów - dodał.

- Jesteśmy na etapie analizy korzyści i kosztów dotyczących elektrycznego taboru komunikacji miejskiej - mówiła z kolei Anna Grabuszyńska-Hewelt, dyrektorka Zarządu Dróg i Transportu. - Opłacalność takich pojazdów na terenie Koszalina będzie tylko wtedy, gdy otrzymamy dofinansowanie. Autobusy elektryczne są droższe od spalinowych o około 100 procent - dodała. Testowany egzemplarz kosztuje ponad 2 mln zł. Miasto w kolejnej unijnej perspektywie finansowej będzie starać się o dofinansowanie i od tego zależy, kiedy pierwszy autobus elektryczny będzie kursował po koszalińskich drogach.

Nie tylko MZK Koszalin wymienia tabor. Niedawno informowaliśmy o tym, że na potrzeby koszalińskiej straży miejskiej zakupiono dwa samochody elektryczne o łącznej wartości 600 tysięcy złotych.

Wśród mieszkańców odejście od samochodów spalinowych także zaczyna się upowszechniać. W Koszalinie zarejestrowane są 92 pojazdy elektryczne (75 samochody i 17 motorowerów) - stan na 1.02.22. To duży wzrost, bo jeszcze rok temu samochodów elektrycznych było raptem 24. Spadła za to liczba innych pojazdów elektrycznych - motorowerów - bo w lutym 2021 zarejestrowanych ich było 28. Barierą naturalnie są pieniądze. Na rynku wtórnym o elektryki trudno, a cena za nowe auto zaczyna się, w zależności od modelu i wyposażenia, od około 80 tysięcy złotych.

Energa Operator zarządza 26 stacjami do ładowania pojazdów elektrycznych w Koszalinie. Umiejscowione są w różnych lokalizacjach, głównie przy parkingach. Każda ze stacji, o mocy 22kW, wyposażona jest w dwa punkty ładowania. Zasilane są prądem przemiennym. Niektórzy co bardziej zasobni mieszkańcy mają własne stacje ładowania zamontowane przy posesjach.

Właściciele pojazdów elektrycznych mogą na miejskich parkingach parkować bezpłatnie. Ceny za ładowanie auta w publicznych punktach wahają się od 1 zł do 3 zł za kWh. W przypadku całkowitego naładowania akumulatora o pojemności 50 kwH zapłacimy więc od 50 do 150 zł. Wiele zależy też od tego, czy korzystamy ze stacji zasilanych prądem stałym, czy przemiennym. Te pierwsze są szybsze (po około godzinie ładowania możemy przejechać około 200 km), ale też droższe.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera