Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czasu do Euro coraz mniej, a nie ma fachowców

Dominik Krzywiński, konsultant Dywizji Construction & Property
sxc.hu
Czy są w Polsce fachowcy, którzy w tak krótkim czasie poradzą sobie z realizacją tylu przedsięwzięć przygotowawczych do Euro 2012?

Odpowiedź na to pytanie nie jest ani prosta ani jednoznaczna. Z jednej strony, do przetargów przystępują firmy już nie tylko z całej UE, ale również Chin czy Indii. Zmiany w systemie realizacji inwestycji np. budowy autostrad (dzielenie ich na mniejsze odcinki) - dają szansę wielu polskim, małym i średnim firmom.

Z drugiej strony tak duże i wymagające ogromnego doświadczenia projekty wymagają zaangażowania najlepszych specjalistów, na których niestety nie każdego pracodawcę stać.

Co więcej, przez lata "posuchy" w branży budowy dróg, wielu inżynierów drogownictwa przekwalifikowało się i teraz nie mają odpowiedniego doświadczenia, zaś "młodzi" inżynierowie nie zdążyli go jeszcze nabyć.

Ilu w Polsce jest kierowników budowy z uprawnieniami do budowy np. obiektów kolejowych? Faktem jest, iż przez wiele lat nie budowano nowych linii kolejowych, dworców, nastawni itp. Zatem ciężko teraz znaleźć inżyniera z min. 10-letnim doświadczeniem w budownictwie kolejowym i mówiącego biegle po angielsku.

Specjaliści z tej branży są już na emeryturze lub właśnie do niej dobijają. Zarówno firmy międzynarodowe, jak i polskie "walczą" o najlepszych pracowników - coraz częściej korzystają z wyspecjalizowanych firm doradztwa personalnego, aby dotrzeć do odpowiednich osób.

W branży budowlanej największy popyt jest obecnie na wykwalifikowanych inżynierów ze znajomością języka angielskiego oraz posiadających uprawnienia budowlane. Mimo, iż pojawia się coraz więcej ofert pracy skierowanych do tej właśnie grupy specjalistów, to niestety odpowiednich kandydatów, spełniających stawiane warunki jest niezwykle ciężko pozyskać.

Ponadto z każdej strony dochodzą do nas informacje o spowolnieniu gospodarczym. Przewijające się w mediach oraz w sytuacjach życia codziennego słowo kryzys nie zachęca do zmiany miejsca zatrudnienia.

Pracownicy obawiają się ryzykować dobrze płatnej posady u obecnego pracodawcy na rzecz oferty z lepszymi warunkami zatrudnienia. Oferowane stawki wynagrodzeń nie są bowiem dużo wyższe od tych, które ktoś obecnie posiada - szczególnie na stanowiskach w dużych firmach. A tylko osoby pracujące u generalnych wykonawców mają okazje uczestniczyć w dużych projektach.

Kolejnym problemem w rekrutacji w tym sektorze jest fakt, iż mimo, że wielu inżynierów z mniejszych polskich firm chętnie podjęłoby pracę w renomowanym dużym przedsiębiorstwie, to tacy pracodawcy nie są zainteresowani tymi kandydatami.

Obecnie największe zapotrzebowanie na rynku dotyczy kierowników kontraktów drogowych oraz kierowników budowy (zwłaszcza znających język angielski). Najbardziej cenieni są inżynierowie posiadający zarówno uprawnienia drogowe jak i mostowe. Poszukiwani są również kierownicy budowy z uprawnieniami kolejowymi. Można zaobserwować coraz większą liczbę ofert pracy również dla projektantów drogowych i mostowych.

Co ciekawe, przynajmniej na razie nie można mówić o znacznym wzroście inwestycji związanych
z rozbudową hoteli, ale w tym sektorze nie powinno brakować wykwalifikowanej kadry. Przez ostatnie lata w Polsce dynamicznie rozwijała się branża deweloperska - zbudowanych zostało wiele galerii handlowych, hal magazynowych i budynków mieszkalnych. Zatem specjalistów w budownictwie kubaturowym nie brakuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!