Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czwarty rok po katastrofie CASY pod Mirosławcem [zdjęcia, filmy]

ing
Archiwum
W poniedziałek, dokładnie w czwartą rocznicę katastrofy samolotu CASA, w miejscu tragedii, gdzie stoi pomnik 20 ofiar, uczczono pamięć 16 oficerów i czteroosobowej załogi.

- Dzisiaj, w tym miejscu, wspominamy wspaniałych żołnierzy Sił Powietrznych, którzy z oddaniem służyli ojczyźnie i lotniczej pasji. Wspominamy wspaniałych ludzi, których tragiczna śmierć była ogromną stratą - mówił Czesław Mroczek, sekretarz stanu MON, podczas uroczystości w Mirosławcu.

Obchody czwartej rocznicy katastrofy rozpoczęły się o godz. 11 przy pominku upamiętniającym ofiary tego tragicznego lotu. Uczestniczył w nich także gen.broni pil. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych. Byli przedstawiciele wojska, samorządowcy, a przede wszystkim rodziny tragicznie zmarłych żołnierzy.

Zobacz zdjęcia z 3. rocznicy katastrofy samolotu CASA

To wtedy był czas na wspomnienie o tych, co odeszli bezpowrotnie, co z pasją pełnili swoją służbę. - Na zawsze pozostaną w naszych sercach - dodał Czesław Mroczek, kierując te słowa do rodzin ofiar. Nazwiska tych ostatnich zostały uroczyście odczytane, a po krótkiej modlitwie w górę wystrzeliła salwa honorowa.

Po niej uczestnicy złożyli przed pomnikiem kwiaty, a tę pierwszą część uroczystości zakończyło odegranie utworów "Cisza" i "Marsz lotników". Już wieczorem w kościele parafialnym w Mirosławcu odprawiona została msza w intencji poległych żołnierzy. Jednak na niej obchody tej smutnej rocznicy się nie zakończyły. Był jeszcze powrót na miejsce katastrofy w godzinę, gdy do niej doszło.

Film z obchodów 1. rocznicy katastrofy samolotu CASA

A przypomnijmy, samolot CASA z wysokiej rangi oficerami Sił Powietrznych i czterema członkami załogi na pokładzie runął ok. 800 metrów od pasa startowego 23 stycznia o godz. 19.07 2008 roku. Nikt nie przeżył. Oficerowie wracali z konferencji na temat bezpieczeństwa lotów. Aż 15 oficerów służyło w jednostkach ówczesnej 1. Brygadzie Lotnictwa Taktycznego (dziś 1. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego), 11 związanych było z regionem koszalińskim.

Śledztwo prokuratury wojskowej w Poznaniu, mające ustalić przyczynę katastrofy, trwało ponad trzy lata. Śledczy ostatecznie ustalili, że samolot był sprawny technicznie, warunki pogodowe również nie uniemożliwiały lotu. Zawinił brak właściwego współdziałania załogi z kontrolerem zbliżania i precyzyjnego odejścia.

Prokuratura postawiła zarzuty podpułkownikowi Leszkowi L., byłemu dowódcy 13. eskadry transportowej z Krakowa oraz porucznikowi Adamowi B., kontrolerowi lotów z lotniska w Mirosławcu. Sprawcą katastrofy miał być kapitan CASY Robert K.

Film z obchodów 2. rocznicy katastrofy samolotu CASA

We wrześniu minionego roku zapadła ostateczna decyzja o zamknięciu śledztwa. Wobec nieżyjącego sprawcy postępowanie zostało umorzone, podobnie jak wobec ppłk. Leszka L. Akt oskarżenia do sądu trafił tylko wobec por. Adama B. Prokuratura z głównej sprawy wyłączyła do odrębnego postępowania kwestie dotyczące działania systemu ILS oraz wątek wykorzystania samolotu, niewłaściwego szkolenia pilotów i personelu naziemnego.

Po katastrofie stanowiska straciło pięciu wojskowych. W ubiegłym roku Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło ugodę z rodzinami ofiar i zgodziło się wypłacić im po 250 tys. złotych odszkodowania.

Oto nazwiska poległych, pośmiertnie awansowanych:

gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski, dowódca 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego, pilot instruktor;
gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg, dowódca 21. Bazy Lotniczej;
gen. bryg. pil. Jerzy Piłat, dowódca 12. Bazy Lotniczej;
płk pil. Wojciech Maniewski, dowódca 40. Eskadry Lotnictwa Taktycznego;
płk Zbigniew Książek, zastępca dowódcy 22. Bazy Lotniczej;
płk Zdzisław Cieślik, szef szkolenia Brygady Lotnictwa Taktycznego, pilot instruktor;
płk Dariusz Pawlak, dowódca dywizjonu 12. Bazy Lotniczej;
ppłk pil. Robert Maj, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego, szef sekcji, pilot instruktor;
ppłk Mirosław Wilczyński, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego, szef sekcji;
ppłk Piotr Firlinger, szef sekcji techniki lotniczej, 21. Baza Lotnicza;
ppłk Krzysztof Smoucha, specjalista - Oddział Operacyjny A3 Dowództwa Sił Powietrznych;
ppłk Jarosław Haładus, szef techniki lotniczej, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego;
ppłk Grzegorz Jułga, zastępca dowódcy 8. Eskadry Lotnictwa Taktycznego,
mjr pil. Leszek Ziemski, inspektor bezpieczeństwa lotów, szef sekcji 40. Eskadry Lotnictwa Taktycznego;
mjr Grzegorz Stepaniuk, Szef techniki Lotniczej, 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego;
mjr Karol Szmigiel, dowódca Klucza Technicznego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego;
mjr Paweł Zdunek, dowódca klucza Lotniczego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego;
kpt. Robert Kuźma, starszy Instruktor - 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego;
kpt. Michał Smyczyński, starszy pilot - 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego;
por. Janusz Adamczyk, starszy technik samolotu - 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo