Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobry czas dla turystyki w Polsce Wschodniej

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Z ostatnich badań CBOS wynika, że obecnie co najmniej dwudniowy wyjazd urlopowy ma w planach aż 84 proc. Polaków. To tylko potwierdza, że wyjazdy weekendowe stają się coraz bardziej popularne, a rodacy coraz intensywniej szukać będą atrakcyjnych i oryginalnych miejsc na taki wypad – i to przez cały rok.
Z ostatnich badań CBOS wynika, że obecnie co najmniej dwudniowy wyjazd urlopowy ma w planach aż 84 proc. Polaków. To tylko potwierdza, że wyjazdy weekendowe stają się coraz bardziej popularne, a rodacy coraz intensywniej szukać będą atrakcyjnych i oryginalnych miejsc na taki wypad – i to przez cały rok. Mariusz Kapała/ Polska Press
Nowa normalność staje się faktem. Inaczej niż przed pandemią urządzamy dziś niemal każdy aspekt naszego życia – także wypoczynek. Odkrywamy na nowo uroki Polski i stawiamy na nie! To szansa dla przedsiębiorczych, by zainwestować w przedsięwzięcia turystyczne w najbardziej urokliwych regionach Polski. Na dodatek ze wsparciem z publicznych pieniędzy.

Rozwijanie już istniejącej oferty turystycznej, dywersyfikację biznesu czy wręcz przebranżowienie z pewnością ułatwią pieniądze, które na ten cel można pozyskać w ramach projektu „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka”, finansowanego ze środków Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

– To są wszystko województwa z bardzo dużymi walorami turystycznymi i przyrodniczymi. Nie chodzi przy tym o duże projekty typu gigantyczne hotele, chociaż maksymalna kwota wsparcia nie jest taka mała, bo to jest pół miliona złotych – podkreśla Przemysław Cieszyński, Członek Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

Nowa normalność, nowe szanse

Praktycznie każdy przedsiębiorca dziś – gdy przeszła trzecia fala pandemii, a nie jest wykluczana czwarta – zastanawia się nad podjęciem działań, które ułatwiłyby jego biznesowi przetrwanie trudnych chwil. Doświadczenia z najbliższej przeszłości pokazały, że nawet możliwość oferowania klientom produktów na odległość zapewnia większe pole manewru.

Dla przykładu: agroprzedsiębiorstwa turystyczne, które przed pandemią budowały swoje przewagi konkurencyjne na oferowaniu zdrowej żywności – przedłużając w ten sposób kontakt z klientami – łatwiej przeżyły lockdowny niż te, które w tym czasie musiały swoje usługi zawiesić w całości.

Polska Wschodnia, czyli turystyczne eldorado

- Polska Wschodnia znakomicie odpowiada nowym, turystycznym potrzebom Polaków. To teren mający ogromny potencjał naturalny, kulturowy i turystyczny. Warto go wykorzystać. Przedsiębiorcom, którzy chcą zainwestować w turystykę w Polsce Wschodniej, pomogą preferencyjne pożyczki.

Instrument Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka sprawi, że MŚP działające w branży turystycznej i okołoturystycznej będą bardziej konkurencyjne, a oferta turystyczna w Polsce Wschodniej stanie się bardziej zróżnicowana i atrakcyjna oraz dostępna przez cały rok – mówi Jacek Żalek, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Z ostatnich badań CBOS wynika, że obecnie co najmniej dwudniowy wyjazd urlopowy ma w planach aż 84 proc. Polaków. To tylko potwierdza, że wyjazdy weekendowe stają się coraz bardziej popularne, a rodacy coraz intensywniej szukać będą atrakcyjnych i oryginalnych miejsc na taki wypad – i to przez cały rok.

Rozbuduj lub zdywersyfikuj swój biznes

Jak dywersyfikować swój biznes, pokazuje choćby przykład Grzegorza Schabińskiego z Jasła. Dzięki uzyskanej pożyczce połączył własną wiedzę o biznesie turystycznym z cukierniczymi talentami żony, tworząc Muzeum Lizaka w Jaśle. Placówkę na Podkarpaciu odwiedza co roku 30 tys. osób! Ofertę atrakcji uzupełniła pizzeria, w której podczas warsztatów dzieci same uczą się robić pizzę oraz hotel z restauracją. Środki z pożyczki przedsiębiorca wykorzystał też na zbudowanie placu zabaw dla dzieci.

Małżeństwo Andrzeja i Kasi Maziec, dzięki pożyczce uzyskanej od instytucji finansującej, współpracującej z BGK, tradycyjny biznes pszczelarski (pasieka z 200 ulami w Purdzie na Warmii) zamienili w Zagrodę Edukacyjną „Warmińska Pszczoła”, w której - poza atrakcjami dla dzieci - zainstalowali domek do apiterapii. Korzystają też na współpracy z sąsiadami, którzy oferują jazdę konną, warsztaty zielarskie, ścieżkę kulinarną – z kozimi serami i wędzonymi rybami.

W ten sposób standardowy biznes – hotel z restauracją, powoli zamienia się w lokalne minicentrum turystyczne, a pasieka w przedsiębiorstwo oferujące dodatkowe usługi, dobrze prosperujące także poza sezonem turystycznym.

Weź pożyczkę na preferencyjnych zasadach

Co ważne, pożyczka jest idealnie dopasowana do potrzeb przedsiębiorców, którzy chcą dopiero zainwestować w stworzenie turystycznego biznesu, jak i pod rozwój już funkcjonującej firmy.

Dzięki pożyczce na rozwój biznesu turystycznego np.:

  • zbudujesz lub rozbudujesz obiekt noclegowy lub gastronomiczny,
  • stworzysz lub rozwiniesz infrastrukturę rekreacyjno-sportową,
  • rozpoczniesz lub rozwiniesz produkcję i sprzedaż produktów ekologicznych, regionalnych lub tradycyjnych,
  • podniesiesz jakość świadczonych usług.

Najwyższa kwota finansowania, jaką możemy uzyskać, to 500 tys. zł. Maksymalny okres spłaty to 7 lat. Co ważne, oprocentowanie pożyczki jest stałe i zdecydowanie korzystniejsze niż w pożyczkach rynkowych.

Co istotne, o pożyczki mogą ubiegać się również rękodzielnicy i rzemieślnicy oraz przedsiębiorcy wytwarzający i sprzedający żywność ekologiczną, produkty tradycyjne i regionalne. Wsparcie adresowane jest ponadto do osób, które chcą się np. przebranżowić i mają pomysł na działalność turystyczną lub rekreacyjną.

Finansowanie z tego projektu dostępne jest od 2017 roku, a dotychczas ze wsparcia skorzystało niemal 700 przedsiębiorców . Budują i rozbudowują klasyczne obiekty turystyczne czy - szukając przewag konkurencyjnych - stawiają na projekty innowacyjne.

Przedsiębiorca, który chce skorzystać z pożyczki, powinien zgłosić się do wybranej instytucji finansującej w jednym z regionów Polski Wschodniej i złożyć wniosek. Lista instytucji z jest dostępna na stronie bgk.pl/turystyka.
Poza finansowaniem przedsiębiorcy otrzymują tam wsparcie merytoryczne oraz pomoc przy wypełnianiu dokumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dobry czas dla turystyki w Polsce Wschodniej - Strefa Biznesu