Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną nam pieniądze [22.02]

Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! Dariusz Gdesz
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! - Te działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków - czytamy w specjalnych ostrzeżeniach dwóch banków. O co chodzi?

Banki ostrzegają klientów

Dwa duże banki - BNP Paribas oraz Alior Bank - ostrzegają klientów w Polsce przed oszustwami, które wciąż są groźne i prowadzą do utraty środków.

Alior Bank informuje w specjalnym ostrzeżeniu o atakach poprzez wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości. BNP Paribas z kolei przypomina o oszustach podszywających się pod bank, którzy nakłaniają do kliknięcia w link prowadzący do szkodliwej zawartości.

Sprawdź koniecznie

Alior Bank ostrzega klientów przed oszustwami

- Przypominamy o atakach, wykorzystujących wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości i środków finansowych - czytamy w ostrzeżeniu na stronie Alior Banku.

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, np. za kuriera, fakturę, dopłatę do zakupionego w internecie towaru. Strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu w link, w istocie jest fałszywa (podszywa się pod bank lub pośrednika płatności, ale posiada inny adres).

Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków.

- Takie działania mają na celu [b]przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków – jeśli użytkownik wpisze jednorazowy kod z SMS na fałszywej stronie lub potwierdzi transakcję za pomocą aplikacji mobilnej - wyjaśnia Alior Bank.

Zabieg ten ma za zadanie dodać wraz z płatnością odbiorcę do listy zaufanych, co pozwoli na wykonywanie kolejnych przelewów bez potwierdzeń w przyszłości.

Sprawdź koniecznie

Przykładowa wiadomość może wyglądać tak:

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie
Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków. Alior Bank

Co mogą zrobić klienci banku? Jak uchronić się przed atakiem?

Alior Bank upomina klientów, by zawsze dokładnie czytali treść SMS-y i e-maile, którą otrzymują i zachowali szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji. Ważne też, by nie podawać danych służących do logowania do Banku na innych stronach, niż strona Banku.

  • bank nie wysyła odnośników do strony logowania w wiadomościach SMS ani w e-mailach,
  • zawsze czytaj dokładnie treść wiadomości SMS z kodem jednorazowym z banku lub szczegóły w aplikacji mobilnej – weryfikuj, czy kwota operacji, którą zlecasz jest zgodna z Twoją dyspozycją; Twoją szczególną uwagę powinna wzbudzić fraza o założeniu „nowego szablonu zaufanego”;
  • przestępcy mogą ustawić dowolną nazwę nadawcy dla wiadomości SMS (czyli może zostać wyświetlona np. nazwa operatora płatności, firmy kurierskiej itp., mimo że firma ta nie jest prawdziwym nadawcą);
  • zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji lub jest nacechowana emocjonalnie i wymaga kliknięcia w przesłany odnośnik;
  • nie loguj się do banku, lub innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach e-mail lub SMS;
  • nigdy nie podawaj danych służących do logowania do Banku, jeżeli adres strony, na której się znajdujesz jest inny niż https://system.aliorbank.pl lub https://pbl.aliorbank.pl/;
  • nie klikaj w linki znajdujące się we wiadomościach SMS kierujące do stron płatności.

W przypadku wątpliwości skontaktuj się z infolinią (19 502) lub dowolnym oddziałem banku - radzi Alior Bank.

BNP Paribas ostrzega klientów przed oszustwami

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami rozsyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej - pisze z kolei BNP Paribas.

Oszuści podszywaj się także pod Bank BNP Paribas. Przesyłają link i nakłaniają do kliknięcia. Link prowadzi do szkodliwej zawartości umieszczonej w serwisie Google Drive.

To Cię może też zainteresować

- Nadawcy fałszywych wiadomości informują odbiorców o przekroczonym terminie na opłacenie faktury, a przykładowa treść tematu wiadomości to: „fv ot Bank BGZ BNP Paribas S.A. Oddzial II” - czytamy w specjalnym ostrzeżeniu na stronie BNP Paribas.

Jak uchronić się przed atakiem?
BNP Paribas podpowiada, co zrobić, by skutecznie chronić swoją tożsamość:

  • W sieci Internet nie jesteśmy anonimowi
  • Nie zostawiaj swojego komputera oraz innych urządzeń bez nadzoru
  • Zwracaj uwagę na treści i zdjęcia, które udostępniasz w Internecie. Nigdy nie publikuj zdjęć lub skanów swoich dokumentów, kart bankowych, biletów na koncert, itp.
  • Nie udostępniaj pochopnie swoich danych osobowych w Internecie oraz osobom postronnym
  • Dokumenty z poufnymi danymi niszcz w bezpieczny sposób- pamiętaj, że twój kosz na śmieci może stać się skarbnicą cennych informacji, dla osób które mogą je wykorzystać przeciwko tobie.
  • Nigdy nie zapisuj haseł na kartkach i nie ujawniaj ich nikomu.
  • Nie podawaj swoich danych, na przykład podczas rozmowy telefonicznej w miejscu publicznym- nigdy nie wiesz kto Cię słucha.

Google ostrzega. Te telefony są narażone na atak. Jest groźn...

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Materiał oryginalny: Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną nam pieniądze [22.02] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 48

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Banków powstaje coraz więcej bo my ich utrzymujemy najlepiej nie trzymać tam pieniędzy i nikt nam ie wyczyści konta

banki nie potrafią w dzisiejszych czasach zabezpieczyć naszych pieniędzy z tą technologią.

G
Gość
31 stycznia, 9:28, Gość:

Cię co robią banki aby nasze pieniądze były zabezpieczone ,czy tylko ostrzegają a nic w tym kierunku nie czynią ?

nic nie robią tylko odsetki biorą

j
jeśli ktoś

Banki powinny odpowiadać za nasze pieniądze jeśli ktoś skradnie je nam z kąta oni umywają ręce lepiej tam nie trzymać tam pieniędzy coraz więcej ludzi traci swoje pieniądze

B
Bartek

Robi się coraz gorzej. Najpewniej w ogóle nie trzymać pieniędzy w banku. Jak nie awarie to trzeba na wszystko uważać co się dostaje w poczcie i na telefon.

G
Gość

Cię co robią banki aby nasze pieniądze były zabezpieczone ,czy tylko ostrzegają a nic w tym kierunku nie czynią ?

P
Prawdziwy.stefan
14 stycznia, 7:55, Gość:

Banki powinny miec zakaz wysylania smsow na zawsze i problem rozwiązany tylko telefon!

15 stycznia, 7:25, Gość:

Bardzo mądrze.

21 stycznia, 20:31, zuuuuzu:

"Chce pan potwierdzenie?" Co odpowiada większość płacących kartą klientów? "Nie, nie po co?

Szokuje mnie takie zachowanie ludzi. Jak potem dochodzić swoich praw jeśli kasjerka się pomyli i wbije zamiast 123,50zł 1235,00? Ludzie są teraz koszmarnie łatwowierni.

Jedną z tych osób co nie chce potwierdzeń jestem ja. Dlaczego? Po pierwsze: czytam komunikat na terminalu zanim przyłożę kartę. Po drugie: informację z potwierdzeniem dostaję innym kanałem niż papier od kasjera.

Tak tylko informacyjnie zanim rozpocznie się lawina hejtu

G
Gość
27 stycznia, 14:12, Grosik:

A banku to nic nie obchodzi ?czy czasem to nie bank zarządza pieniędzmi klientów .To nie bank powinien robić wszystko by były bezpieczne?🤔

Jeżeli klient zleca bankowi wykonanie danej operacji finansowej to bank jest zobowiązany to wykonać. Bank nie ma środków i uprawnień do wyryfikacji klientów czy są uczciwi. Niestety klient banku sam podejmuje czasami błędną decyzję.

E
Ergo11

Każde logowanie na stronę banku wymaga podania hasła SMS. Od połowy września. Fałszywa strona nie wyśle takiego sms-a.

G
Gość
26 stycznia, 12:30, Gość:

A banki nie mogą sprawdzić kont oszustòw , do kogo należą? Czy może ich chronią?? Oto jest pytanie. Co za banki nie namierzą tych ludzi ?? W dobie inwigilacji przez banki ? Mają wszelkie dane ,A operatorzy wysłane SMS z linkami .ŚMIESZY MNIE TO

27 stycznia, 05:52, Gość:

Jak trzymam pieniądze w Banku to bank za nie odpowiada. Niech Bank namierzy konta oszustów i zablokuje. Przecież należy każdy duży bank do grupy bankowej. To samo SMS, niech operatorzy w systemie blokują SMS o takiej treści. Mi się wydaje, że sami na tym zarabiają bo nic z tym nie robią tylko ostrzegają. Banki i operatorzy SMS powinni lepiej dbać o swoich klientów.

to tez operatorzy dbaja o swoich klientow bo pozwalaja im wysylac te sms-y i w ten sposob generowac dochody.

A
Ar

Według mnie ludki wkradły się na serwer banku i wykradły dane.

Nie możliwe że ludzie dostaja SMS majax konto w tym banku.

Oczywiście poki co cisza

F
FundacjaUwaga

Jeśli jesteś ofiara oszustwa lub świadkiem napisz do nas koniecznie za pomocą formularza na stronie w zakładce kontakt :

www.fundacjauwaga.org

G
Grosik

A banku to nic nie obchodzi ?czy czasem to nie bank zarządza pieniędzmi klientów .To nie bank powinien robić wszystko by były bezpieczne?🤔

G
Gość

To są banki...banczusie albo kantory raczej.

G
Gość
26 stycznia, 12:30, Gość:

A banki nie mogą sprawdzić kont oszustòw , do kogo należą? Czy może ich chronią?? Oto jest pytanie. Co za banki nie namierzą tych ludzi ?? W dobie inwigilacji przez banki ? Mają wszelkie dane ,A operatorzy wysłane SMS z linkami .ŚMIESZY MNIE TO

Jak trzymam pieniądze w Banku to bank za nie odpowiada. Niech Bank namierzy konta oszustów i zablokuje. Przecież należy każdy duży bank do grupy bankowej. To samo SMS, niech operatorzy w systemie blokują SMS o takiej treści. Mi się wydaje, że sami na tym zarabiają bo nic z tym nie robią tylko ostrzegają. Banki i operatorzy SMS powinni lepiej dbać o swoich klientów.

G
Gość

A banki nie mogą sprawdzić kont oszustòw , do kogo należą? Czy może ich chronią?? Oto jest pytanie. Co za banki nie namierzą tych ludzi ?? W dobie inwigilacji przez banki ? Mają wszelkie dane ,A operatorzy wysłane SMS z linkami .ŚMIESZY MNIE TO

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3