- Zaplanowaliśmy wyburzenie budynku dworca, który nie przystoi do wizerunku miasta. Chcemy, by nowy wyróżniał się w skali kraju, a nawet wśród podobnych obiektów poza granicami Polski – wskazał Adam Neumann, dyrektor projektu budowy dworca PKP w Koszalinie w Biurze Inwestycji spółki PKP Centrala SA.
W piątek w koszalińskim ratuszu zaprezentowany został projekt nowego dworca. – Będzie dość odważny. Dwupoziomowa konstrukcja będzie przeszklona. Na poziomie zero przewidziane są pawilony handlowe, poczekalnia, a na poziomie pierwszym między innymi posterunek Straży Ochrony Kolei. Do dworca dojść będzie można zarówno przez tunel, jak i z poziomu chodnika – dodał Adam Neumann.
Znakiem szczególnym dworca ma być ażurowa forma zadaszenia, pokrywająca części holu głównego, poczekalni i strefy usługowej. Cały obiekt pozbawiony będzie barier architektonicznych. Co ważne, na osi tunelu prowadzącego z peronów, zaprojektowano otwarty pasaż pieszy, w którym wyeksponowane zostaną zachowane z istniejącego budynku ściany holu z cennym sgrafitto, objętym ochroną konserwatorską. Umieszczone za witrynami dzieło będzie widoczne z wielu miejsc, dodatkowo wyeksponowane iluminacją nocną.
Wymieniona zostanie też nawierzchnia placu przed dworcem.
- Jako poseł ziemi koszalińskiej jestem bardzo szczęśliwy, że po wielu latach możemy zaprezentować mieszkańcom projekt nowego dworca kolejowego. Było to moje zobowiązanie wobec państwa z ubiegłej kadencji – podkreślił Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. - W 2018 r. projekt modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie wpisany został do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 r.” Dziś, zgodnie z harmonogramem prac, pokazujemy koncepcje nowego obiektu, który technicznie odpowiada wyzwaniom XXI wieku. Jest to dworzec wyjątkowy, bowiem nie jest kopią żadnego z istniejących obiektów. Projekt powstał dla Koszalina i jestem przekonany, że będzie dumą mieszkańców i wizytówką miasta.
Zgodnie z harmonogramem do końca roku ma zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 r. ma nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. - Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 roku – informuje Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. – Miasto będzie obecne na dworcu, tu zlokalizujemy biuro informacji turystycznej. Cieszę się, że Straż Ochrony Kolei będzie mieć swój posterunek w nowym budynku, co zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Dziś funkcjonariusze muszą biec przez tory, bądź pokonywać pół kilometra drogi pod wiaduktem.
Dokumentacja jest w fazie uzgodnień, dlatego na tę chwilę trudno szacować koszty inwestycji. Jak jednak wskazuje dyrektor Neumann, będzie to raczej kilkadziesiąt niż kilkanaście milionów złotych. Koszty będą wysokie m.in. w związku z koniecznością zabezpieczenia sąsiednich budynków podczas rozbudowy tunelu oraz przeniesieniem mediów.
Na czas budowy PKP postawi kontenerowy dworzec tymczasowy. Będą w nim kasy, punkt handlowy, toaleta.
Minus projektu? Spółka PKP, która odpowiada za budynek dworca, nie administruje peronami, dlatego inwestycja nie obejmuje ich przebudowy ani remontu. – Mam nadzieję, że namówimy PKP PLK na remont, by nie było granicy między dwoma światami – podsumowuje Piotr Jedliński.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?