Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ręczne i automatyczne sterowanie

BOŻENA ŚLABSKA (68) 324 88 290 [email protected]
W tej chwili klimatyzacja samochodowa coraz częściej jest w podstawowym wyposażeniu nie tylko drogich samochodów, ale i w autach średniej klasy.

Klimatyzacja nie tylko poprawia komfort jazdy w upalne dni, ale też usuwa zawilgocenie szyb, kiedy na zewnątrz jest zimno. Poza tym służy do regulacji temperatury i wilgotności wewnątrz kabiny auta.
Klima składa się ze sprężarki, skraplacza, osuszacza, zaworu rozprężnego, parownika oraz systemu sterującego. Jak to działa? Wilgotne powietrze wtłaczane dmuchawą do wnętrza pojazdu, przepływa najpierw przez parownik. Schładza się w nim i skrapla wilgoć, która w postaci wody wypływa rurką pod samochód. Schłodzone powietrze przepływa następnie przez nagrzewnicę. Tam wedle potrzeb, może być ogrzewane lub schładzane.

Ręczne i automatyczne sterowanie

Klimatyzacja ręczna, zastosowana jest w starszych typach samochodów. Kierowca reguluje prędkość wewnętrznej dmuchawy obrotowej oraz ustawienie kierunku wylatującego powietrza. Im większa prędkość pracy dmuchawy, tym niższa temperatura w kabinie.
W klimatyzacji automatycznej kierowca tylko ustawia żądaną temperaturę, a układ sam włącza klimatyzator. Po włączeniu klimy należy pamiętać o zamknięciu okien.
Przyczynami awarii mogą być: kolizje powodujące uszkodzenie chłodnicy klimatyzatora, kompresora lub przewodów; rozbiórki samochodów do naprawy i przewiezienia np. przez granicę.
Wtedy najczęściej dochodzi do rozszczelnienia klimatyzacji. Pozostawiona bez zabezpieczenia przed powietrzem z zewnątrz, najczęściej szybko koroduje. Dlatego tak ważne jest, aby obsługą ,,klimy’’ zajmowali się specjaliści.

Jak dbać o klimatyzator

Kierowca musi też sam zadbać o prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji:

  • włączać klimatyzator przynajmniej raz na tydzień nawet zimą, gdyż wymaga tego jego budowa,
  • kontrolować stan paska klinowego i sprawdzać, czy kompresor nie wydaje podejrzanych dźwięków,
  • przynajmniej raz w roku zrobić przegląd klimatyzatora w profesjonalnym serwisie klimatyzacji samochodowych i ewentualnie uzupełnić płyn chłodniczy.

    Nieprzyjemny zapach

    Gdy po włączeniu klimatyzacji, szczególnie po długim okresie jej nieużywania, wyczuwamy nieprzyjemny zapach, oznacza to, że układ wymaga dezynfekcji. Na parowniku, który odbiera ciepłe powietrze, zbierają się naniesione z powietrzem pyłki roślin, bakterie, grzyby i pleśnie. Przyklejają się do wilgotnej powierzchni parownika, tworząc z czasem siedlisko silnie alergizujących i toksycznych dla ludzi bakterii.
    By pozbyć się nieprzyjemnego zapachu, konieczne jest dokładne wyczyszczenie całego układu klimatyzacji, a szczególnie parownika. Najlepiej przeprowadzić to w wyspecjalizowanym serwisie klimatyzacyjnym.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska