Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzień Praw Konsumenta. Znaj swoje prawa [wideo]

Joanna Boroń
Joanna Boroń
Krystyna Piwońska, rzecznik praw konsumenta w Urzędzie Miejskim w Koszalinie
Krystyna Piwońska, rzecznik praw konsumenta w Urzędzie Miejskim w Koszalinie Radek Koleśnik
Rozmawiamy z Krystyną Piwońską, rzecznikiem praw konsumenta w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

15 marca to Światowy i Europejski Dzień Konsumenta. Czy konsumenci znają swoje prawa? Mam wrażenie, że zapytani, potrafilibyśmy tylko wymienić prawo do reklamacji wadliwego towaru...

Rzeczywiście, wielu konsumentów nie zna swoich praw, ale też jest coraz więcej tych świadomych. Nawet jeśli nie znają swoich praw, to wiedzą, gdzie zwrócić się o pomoc, czyli do rzecznika praw konsumentów po bezpłatną poradę.

Czy mogłaby Pani wymienić kilka praw, jakie nam, jako konsumentom, przysługują, prócz reklamacji oczywiście?

Wszystkie prawa zapisane są w ustawie o prawach konsumentów i w kodeksie cywilnym. Konsument ma przede wszystkim prawo do reklamacji, do rzetelnej informacji o produkcie czy usłudze, do bezpieczeństwa ekonomicznego, czyli ochrony przed krzywdzącymi zapisami umowy, prawo do reprezentacji, które realizowane jest m.in. przez rzeczników praw konsumenta.

Nie wymieniła Pani prawa do zwrotu towaru albo wymiany. Czy to znaczy, że takiego prawa klient nie ma?

To zależy od tego, jak była zawierana umowa. Klienci, którzy kupują w sklepach tradycyjnych, stacjonarnych, nie mają prawa do wymiany czy zwrotu towaru. To tylko dobra wola sprzedawcy. Mogą towar reklamować, ale nie mogą towaru zwrócić, bo im się już nie podoba albo nie pasuje. Prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni, czyli prawo do odstąpienia od umowy, mają konsumenci, którzy zawierają umowę na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Tacy klienci są bardziej chronieni, ponieważ nie widzą, co kupują. Towar zamawiany na odległość, przez internet, może się bardzo różnić od tego, który prezentowany jest na zdjęciach, a także na pokazach, których uczestnicy poddawani są naciskom, presji, gdy towar jest zachwalany. W takich okolicznościach konsumenci często nie podejmują rozsądnej, racjonalnej decyzji, dlatego mają czas do namysłu. Ten, kto idzie do sklepu, takiego prawa nie ma, bo do sklepu idzie w konkretnym celu i widzi, co bierze.

Wróćmy do najważniejszego z naszych praw, czyli reklamacji: czy reklamować można wszystko?

Jak najbardziej. Kupujemy towary, kupujemy usługi i przysługuje nam prawo do reklamacji, jeśli towar lub usługa jest wykonana wadliwie. Co do zasady za każdą wadę sprzedawca ponosi odpowiedzialność, chyba że konsument przy zakupie zostanie poinformowany, że towar posiada pewne wady, to wtedy konsument tej konkretnej wady reklamować nie może.

Jak skutecznie reklamować towar?

Choć o prawach konsumenta dużo się mówi i pisze, to konsumenci ciągle nie rozróżniają reklamacji z tytułu rękojmi i z tytułu gwarancji. Odpowiedzialność z tytułu gwarancji to odpowiedzialność gwaranta, czyli najczęściej producenta bądź importera, czy dystrybutora. Klient może reklamować towar z gwarancji, jeśli dostaje kartę gwarancyjną. To w niej określone są uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta. Gwarant sam określa, do czego się zobowiązuje i na jaki czas udziela gwarancji. Warto z niej korzystać, jeśli wykracza poza rękojmię. Warto pamiętać, że dziś bardzo często warunki gwarancji są mniej korzystne od tego, co klient może dostać w ramach rękojmi.

Dziś często sprzedawcy elektroniki i sprzętu AGD oferują wydłużenie gwarancji...

Te wydłużone gwarancje to tak naprawdę ubezpieczenie. Szczerze to bym odradzała klientom korzystanie z takich pakietów, bo wypłata świadczeń jest bardzo obwarowana różnymi ograniczeniami. Często zgłaszają się do mnie osoby, które zapłaciły duże pieniądze za to ubezpieczenie, a pieniędzy nie dostali, bo akurat ta szkoda, która ich spotkała, nie jest objęta ubezpieczeniem.

Dlaczego rękojmia jest korzystniejsza?

W przypadku rękojmi klient już przy pierwszej reklamacji ma na przykład prawo wymiany towaru. W przypadku gwarancji może być zapisane, że producent może sprzęt naprawiać do skutku. Rękojmia pozwala klientowi domagać się wymiany, zwrotu pieniędzy albo obniżenia ceny, albo odstąpienia od umowy.

Popularne na gk24:

Gk24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!