MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Edukacja: Szkoły pomogą uczniom

Alina Konieczna [email protected]
Natalia Rabiec (w środku) będzie się uczyć w piątej klasie Szkoły Podstawowej w Świeminie, jej koleżanka Dominika Masiak pójdzie do czwartej klasy Szkoły Podstawowej w Biesiekierzu. – Cieszymy się, że idziemy do szkoły – powiedziały nam dziewczynki, które spotkaliśmy w kolejce przed antykwariatem w Koszalinie.
Natalia Rabiec (w środku) będzie się uczyć w piątej klasie Szkoły Podstawowej w Świeminie, jej koleżanka Dominika Masiak pójdzie do czwartej klasy Szkoły Podstawowej w Biesiekierzu. – Cieszymy się, że idziemy do szkoły – powiedziały nam dziewczynki, które spotkaliśmy w kolejce przed antykwariatem w Koszalinie. Michał Borkowski
1 września zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie ministra edukacji o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na wsparcie mogą liczyć uczniowie, ale też rodzice i nauczyciele.

Początek roku

Początek roku

Miejska inauguracja roku szkolnego w Koszalinie w tym roku odbędzie się w Gimnazjum nr 6. Uroczystość zostanie połączona z oddaniem do użytku nowej hali sportowej - to jedna z największych inwestycji w miejskich szkołach. Uczniowie szkoły katolickiej rozpoczną rok szkolny w nowej szkole, zbudowanej w parafii Ducha Świętego.

Zanim ministerialne przepisy wejdą w życie, musiały zostać przetestowane. Od 1 grudnia ubr. do końca sierpnia tego roku trwa pilotażowy program. Uczestniczy w nim 100 szkół z całej Polski, wśród nich - koszaliński Zespół Szkół nr 13 - jako jedyna szkoła w regionie koszalińskim.

- Naszym zadaniem było sprawdzenie, jak zapisy rozporządzenia sprawdzą się w praktyce - mówi Jacek Stec, dyrektor ZS nr 13. - Pilotaż można podsumować krótko: było sporo pracy, która na koniec okazała się potrzebna, sensowna, a przede wszystkim korzystna dla uczniów.
Na czym będą polegać nowe formy pomocy? Począwszy od tego roku szkoła będzie musiała zdiagnozować potrzeby edukacyjne każdego swojego ucznia. W centrum zainteresowania znajdą się nie tylko uczniowie z dysfunkcjami, ale i ci wybitnie zdolni.

Dyrektorzy szkół będą powoływać zespoły do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych. Uczniowie legitymujący się opinią poradni o dysleksji, dysortografii, czy dyskalkulii, zostaną objęci planem działań wspierających. Dzieci z orzeczeniem o wadach słuchu, wzroku, czy lekkim upośledzeniem umysłowym, otrzymają wsparcie poprzez indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Pomoc zawsze ma być dostosowana do potrzeb dzieci, będą to np. dodatkowe zajęcia z poszczególnych przedmiotów, terapia psychologiczna, czy choćby dłuższy czas przysługujący na napisanie klasówki.

- Zauważyliśmy pozytywne efekty takich działań - podkreśla Jacek Stec. - W pilotażowym programie opieką zostało objętych prawie 40 uczniów, zarówno ze szkoły podstawowej, jak i gimnazjum. - Wszyscy otrzymali promocję do następnej klasy. To duży sukces, wyrażający się nie tylko eliminowaniem negatywnego zjawiska drugoroczności. Te dzieci uzyskały szanse osiągnięcia efektów na miarę swoich możliwości. To również mobilizacja dla rodziców, którzy według tych zasad muszą bardziej interesować się postępami swoich dzieci.

Wprowadzenie przepisów ministra edukacji nie we wszystkich szkołach będzie łatwe. Dużym problemem może okazać się brak pedagogów, psychologów, czy psychoterapeutów, których zatrudnienie w wielu szkołach jest niemożliwe ze względu na trudną sytuację finansową.
Na szczególne wsparcie mogą liczyć także uczniowie bardzo zdolni.

Każdy uczniowski talent, który zostanie wyłowiony i zdiagnozowany, otrzyma możliwość nauki według programu autorskiego, czy innowacyjnego. Tak zresztą w szkołach już się dzieje, ponieważ praca z uczniami najzdolniejszymi i olimpijskie sukcesy zawsze wiążą się z satysfakcją i wizytówką szkoły.

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!