Elektryczne autobusy w Szczecinku. Znamy szczegóły [wideo]

    Elektryczne autobusy w Szczecinku. Znamy szczegóły [wideo]

    Rajmund Wełnic

    Głos Koszaliński

    Stare, spalinowe MAN-y (na zdjęciu) zastąpią autobusy elektryczne

    Stare, spalinowe MAN-y (na zdjęciu) zastąpią autobusy elektryczne ©Rajmund Wełnic

    Wiosną 2018 roku pasażerowie w Szczecinku pojadą autobusami na prąd.
    Stare, spalinowe MAN-y (na zdjęciu) zastąpią autobusy elektryczne

    Stare, spalinowe MAN-y (na zdjęciu) zastąpią autobusy elektryczne ©Rajmund Wełnic

    Jak już informowaliśmy, Szczecinek dostał wielką – w sumie 20 mln zł – dotację unijną na zakup 10 autobusów elektrycznych, budowę stacji ładowania akumulatorów, nowe przystanki ze wypożyczalnią rowerów miejskich i systemem informacji pasażerskiej.

    Umowa z zarządem województwa zostanie podpisana w najbliższych miesiącach. – Zaraz potem, w czerwcu, lipcu ogłaszamy przetargi na dostawę autobusów i budowę stacji ładowania oraz 150 rowerów wraz ze stacjami ich dokowania – dyrektor Komunikacji Miejskiej Szczecinek Tomasz Merk mówi, że staną one przy 22 nowych przystankach, które także w ramach projektu postawi ratusz.

    Przedsięwzięcie jest gigantyczne, największe w dziejach KM. Koszty – bez samych przystanków i systemu informacji pasażerskiej, które zrealizuje miasto – szacowane są na około 28 mln zł. Dotacja pokryje większość wydatków, ale nie wszystkie. Dopłata z budżetu Szczecinka do KM będzie jednak mniejsza (około 3,6 mln zł), bo spółka odzyska VAT.

    KM ma już pozwolenie na budowę i wszelkie zgody na postawienie stacji ładowania. Będzie można za jej pomocą ładować jednocześnie akumulatory 10 autobusów. – Stąd moc aż 1 megawata – dodaje Tomasz Merk. Stacja musi być gotowa, gdy przyjadą pierwsze pojazdy. – Dostawca będzie miał 9 miesięcy na realizację zamówienia, czyli jeżeli nic się nie wydarzy, to pierwszych 9 autobusów przyjedzie na wiosnę przyszłego roku – mówi szef Komunikacji.

    Na dziś oczywiście nie wiadomo, jakiej marki będą to pojazdy i ile ostatecznie będą kosztować. W warunkach przetargu zapisano jednak, że producent musi dać 7-letnią gwarancję na baterie. Autobusy będą 12-metrowe i zabiorą minimum 70 osób. To – z uwagi na ciężar akumulatorów – sporo mniej niż obecne, największe dieslowskie MAN-y, które mieszczą ponad 100 pasażerów. W godzinach szczytu na najbardziej obciążonych liniach do szkół (np. do „ekonomika” i „rolnika”) może to być problem. Szef KM zapewnia jednak, że rozkład jazdy będzie to uwzględniał.




    Popularne na gk24:







    Czytaj treści premium w Głosie Koszalińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (2) forum.gk24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Zdjęcia ze Szczecinka

    Wideo ze Szczecinka

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Zgłosuj na najlepszego sportowca!

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Zgłosuj na najlepszego sportowca!

    ŚWIĄTECZNE GWIAZDECZKI  Głosowanie zakończone, przedstawiamy laureatów

    ŚWIĄTECZNE GWIAZDECZKI Głosowanie zakończone, przedstawiamy laureatów