Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fotoradary kłamią? Były oficer radiolokacji z Koszalina złożył skargę do RPO

Marcin Barnowski [email protected]
Fotoradary wystawiane przy drogach mogą źle mierzyć prędkość aut - uważa mieszkaniec Koszalina.
Fotoradary wystawiane przy drogach mogą źle mierzyć prędkość aut - uważa mieszkaniec Koszalina. Archiwum
Fotoradary wystawiane przy drogach błędnie mierzą prędkość samochodów - tak twierdzi Wiesław Chmielewski z Koszalina. Złożył skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich przeciwstawiając się okradaniu obywateli przez radary drogowe.

Wiesław Chmielewski, były oficer radiolokacji wojskowej z Koszalina, przeciwstawia prawu o fotoradarach fizyczne prawo zwane efektem Dopplera. Złożył skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich na "okradanie obywateli przez radary drogowe".

Pan Wiesław skończył Wyższą Oficerską Szkołę Radiotechniczną w Jeleniej Górze ze specjalnością radiolokacja. Potem był m.in. dowódcą wojskowej stacji radiolokacyjnej. Jako fachowiec nie może spokojnie patrzeć, co z urządzeniami tego rodzaju wyczyniają strażnicy miejscy. Tym bardziej że dwa lata temu sam padł ich ofiarą w Reblinie pod Słupskiem. Nie przyjął mandatu i odwołał się do sądu.

Powoływał się na prawa fizyczne i przegrał. Dlatego złożył skargę do RPO.

Fotoradary: Historia jednego mandatu

Utrzymuje m.in., że każdy radar emitując fale radiowe w stronę samochodu i mierząc czas ich odbicia, mierzy de facto dwie prędkości: prędkość pojazdu i prędkość obrotową kół. "Następnie sztab wyrafinowanych oszustów obrabia materiał (...) i tak łoją wystraszonych obywateli tego kraju. Trzeba jak najszybciej zakazać tych praktyk, bo w tym interesie bierze udział policja, straż miejsko - gminna, jak też "właściciele" tych wynalazków, którzy zbierają po 80 złotych od mandatu" - pisze pan Waldemar do RPO.

Zdaniem byłego oficera, zafałszowania pomiarów radarowych mogą wynikać także z niewłaściwego kąta ustawienia urządzenia. Twierdzi, że w dopplerowskim pomiarze prędkości (czyli radarowym) ów kąt odgrywa zasadniczą rolę i np. 45-stopniowe odchylenie od osi ruchu badanego pojazdu powoduje błąd pomiaru w granicach aż 70 procent.

Kontrowersje: Fotoradarem po oczach

- Ten kąt jest uwzględniany w trwałych fotoradarach, ale te przenośne za każdym razem są ustawiane w innych miejscach i inaczej. Dlatego operatorzy tych urządzeń powinni mieć specjalne certyfikaty, wydawane przez jakieś instytucje państwowe - postuluje. Biuro RPO zwróciło się 4 października do Sądu Rejonowego w Słupsku o przesłanie materiałów ze sprawy koszalinianina.

Metoda "na liścia" - sposób kierowców na fotoradar

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!