- W ubiegły poniedziałek (1 sierpnia) na Dworcu Głównym w Szczecinie została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę 27 km torowiska ze Szczecina do granicy państwa w Kołbaskowie. Uczestniczył Pan w tej uroczystości.- To zrozumiałe. Podpisanie tej umowy, która umożliwi późniejszą przebudowę - w tym elektryfikację - torowiska, jest dla Pomorza Zachodniego niezwykle ważne. Naprawdę, trudne do przecenienia. Jest kolejnym elementem wielkiego zamierzenia: poprawy infrastruktury w transporcie kolejowym, który do tej pory był poważnie zaniedbywany.
- Co zmieni udrożnienie tej linii?
- Proszę pamiętać, że to będzie najkrótsza droga do Berlina. Nie muszę tłumaczyć, co to oznacza dla pasażerów: w kilka chwil dotrą ze Szczecina do stolicy Niemiec. To zdecydowanie ożywi Szczecin. Zwielokrotni nasze kontakty. Również weekendowo-handlowe. Wpłynie również na turystykę - a przecież dla naszego regionu to poważna gałąź gospodarki.
- A propos gospodarki. Nowa inwestycja będzie miała wpływ również na nią.
- Poważny, szczególnie w kontekście zmian zachodzących obecnie w Europie, a przecież mówimy o linii prowadzącej do granicy państwa. Niemcy mają takie same problemy jak my: kłopoty z węglem i innymi towarami - wynikłe z sytuacji powstałej po agresji Rosji na Ukrainę. Do tej pory tego typu inwestycje nie były priorytetowe. Teraz się takimi stały. Dzięki takim budowom nastąpi większa integracja, powstanie regionalny transport, wspólny rynek. Liczymy na dobrą współpracę z Niemcami, u których rozsądek weźmie górę nad lokalnymi ambicjami. Chcę to wyraźnie podkreślić: zamierzamy rozwijać tę linię w wymiarze towarowym.
Budowa tego odcinka torowiska przede wszystkim poważnie wpłynie na rozwój ośrodków portowych. Jestem przekonany, że sytuacja sprzed konfliktu w Ukrainie już nie powtórzy - cały czas będziemy się- uniezależniać od surowców z Rosji. Jest jedno rozwiązanie, które nam w tym pomoże: rozwój Portów Szczecin-Świnoujście. A linia kolejowa do Kołbaskowa stanie się nowym kierunkiem dla transportu towarów - w tym węgla i kruszywa.
- Panie ministrze, czy sprowadzamy węgiel z Rosji?
- Skądże. Węgiel z Rosji jest zablokowany! Przez to nasze porty pełnią teraz ważną rolę w imporcie węgla całego świata. Stąd planowane inwestycje mające podnieść możliwości przeładunkowe portów.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?