- Wtedy planujemy rozpoczęcie działalności - zadeklarował w środę Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wraz z Grupą Kapitałową Orlen jest inwestorem tej infrastruktury.
To spółka Orlen Neptun, która odpowiedzialna jest w PKN Orlen za rozwój nowych projektów morskiej energetyki wiatrowej wraz z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie budowała port instalacyjny dla branży offshore’owej w Świnoujściu.
- A port instalacyjny w Świnoujściu będzie pierwszy polskim portem tego typu - podkreślił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
- Szczecin wyraźnie wyprzedził Trójmiasto i, jak wynika z dotychczasowego postępu prac, ta inwestycja dość szybko może być gotowa.
Jak zapowiedział Urbaś - pierwszy port instalacyjny dla polskich morskich farm wiatrowych ma ruszyć za trzy lata.
- Tak zapowiadamy, ale od razu dodam, że na razie nie mamy nawet projektu - stwierdził prezes, ale od razu uspokoił, że projekt ten ma być gotowy w styczniu 2023 roku, czyli „dosłownie za parę tygodni”.
- A zaraz po jego otrzymaniu będziemy organizować przetarg na prace - zapowiedział Urbaś.
- Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu ma mieć długość 485 metrów i głębokość techniczną przy nabrzeżu i torze podejściowym 12,5 metra.
- Sam tor podejściowy ma mieć długość 140 m.
- Nośność nabrzeży planowana jest na 5 ton na metr kwadratowy.
- Nośność stanowisk montażu i załadunku wież turbin wiatrowych ma wynosić 50 ton na m kw.
Urbaś zaznaczył też, że to nabrzeże będzie przygotowane do załadunku wież o mocy nawet powyżej 20 megawatów.
- Bo w tej chwili musimy brać pod uwagę, że nowe farmy wiatrowe będą miały wieże z turbinami o mocy nawet 20 megawatów - wyjaśnił.
Port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu powstanie na terenie po likwidacji świnoujskiego oddziału Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. To teren o powierzchni 23 hektarów, z tego 19 ha jest w gestii firmy Orlen Neptun, a cztery hektary - ZMPSiŚ.
- Przez pierwsze dwa lata działalności nowego portu instalacyjnego będziemy w stanie przeładować około 80 wież rocznie - informował Urbaś.
Opowiadał też o zaletach usytuowania terminalu instalacyjnego właśnie w Świnoujściu.
- Proszę spojrzeć na planowane usytuowanie farm wiatrowych w naszej części Bałtyku - mówił. - Ze Świnoujścia jest najbliżej.
Nie krył też, że port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu może służyć nie tylko polskim farmom wiatrowym. Po niemieckiej stronie, w okolicach wyspy Rugia jest jedna z nowocześniejszych farm wiatrowych - Arkona - która składa się z 60 turbin.
- Liczymy również, że ten port będzie też mógł obsługiwać morskie farmy wiatrowe na Morzu Północnym - zapowiedział wiceminister Gróbarczyk.
Zapewnił też, że Ministerstwo Infrastruktury ma pieniądze na polskie inwestycje offshore’owe.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?