Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile firmy tracą na podróbkach? Najbardziej dotyka to branże: kosmetyczną, farmaceutyczną, alkoholową, zabawek oraz gier

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W ostatnich 15 – 20 latach rośnie zjawisko podrabiania towarów. Większość podróbek jest wytwarzana w Chinach.
W ostatnich 15 – 20 latach rośnie zjawisko podrabiania towarów. Większość podróbek jest wytwarzana w Chinach. pixabay
Wartość rocznego handlu podrabianymi towarami wynosi 464 mld dolarów. Większość podróbek jest wytwarzana w Chinach. Wśród krajów, które pośredniczą w tym procederze wymienia się m.in. Hongkong, Singapur, Grecję, czy Turcję.

W podrabianiu produktów przodują Chiny, Grecja i Turcja. Unia Europejska jest drugim na świecie importerem towarów i  usług, co daje ogromne możliwości, ale niesie również ryzyko pojawienia się na dużą skalę towarów podrobionych – podkreślali uczestnicy konferencji Konfederacji Lewiatan „Własność intelektualna w dobie zmian”.

Większość podróbek wytwarzanych jest w Chinach

– Dążymy do całkowitego wyeliminowania podróbek z obrotu. Wiemy, że jest to globalne wyzwanie, które wymaga ściślejszego partnerstwa między biznesem i rządami na całym świecie, aby pociągnąć do odpowiedzialności fałszerzy – mówi dr Cezary Sowiński, public policy manager, Amazon, cytowany w przesłanym komunikacie.

– W ostatnich 15 – 20 latach rośnie zjawisko podrabiania towarów. Większość podróbek jest wytwarzana w Chinach. Wśród krajów, które pośredniczą w tym procederze wymienia się m.in. Hongkong, Singapur, Grecję, czy Turcję. Wiele krajów uzyskuje z tego tytułu duże korzyści – podkreśla dr Piotr Stryszowski , starszy ekonomista, OECD.

Z kolei jak wskazuje Elżbieta Dziuba, ekspertka Konfederacji Lewiatan, produkty podrobione docierają do Unii Europejskiej skomplikowanymi szlakami handlowymi, przy nadużyciu wielu pośrednich punktów tranzytowych. – Problem nadal stanowi wykorzystywanie małych przesyłek, dzięki którym przestępcy mogą ograniczyć ryzyko wykrycia nielegalnych produktów. Poza indywidualnymi działaniami podejmowanymi przez internetowe platformy handlowe, które mają zapobiegać podrabianiu towarów i zmniejszać skalę tego problemu, podmioty te bardzo chętnie przyłączają się do dobrowolnych inicjatyw takich jak Memorandum of Understanding for Counterfeit Goods czy Product Safety Pledge, które są pomocne w walce z nieuczciwymi sprzedawcami – wyjaśnia.

Egzekwowanie praw własności intelektualnej

Eksperci zwracali uwagę, że internetowe platformy handlowe bardzo często służą, jako drogi rozpowszechniania podrabianych towarów i środowiska, w którym nowe technologie odgrywają znaczącą rolę. – Na platformach internetowych ciąży szczególna odpowiedzialność za przeciwdziałanie naruszeniom praw własności intelektualnej. Ogromną rolę odgrywa również aktywność organów celnych w walce z nielegalnym towarami .W walkę z naruszeniami praw własności intelektualnej, w tym w zwalczanie procederu podrabiania towarów, zaangażowane są najważniejsze międzynarodowe instytucje (WIPO, EUIPO, Komisja Europejska, OECD, EUROPOL) – wskazano.

– Z pewnością w najbliższym czasie uwaga posiadaczy praw własności intelektualnej, pełnomocników, właściwych urzędów oraz konsumentów zwrócona będzie w kierunku Rosji, która dokonała swoistego rodzaju zawieszenia praw własności intelektualnej wobec krajów uznanych za „nieprzyjazne”, w odpowiedzi na nałożone sankcje – dodaje Dziuba.

Zgodnie z zaleceniami producentów tankować należy jedynie do momentu pierwszego „odbicia” pistoletu dystrybutora.

Wysokie ceny paliw na stacjach. Sprawdź, jak w prosty sposób...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ile firmy tracą na podróbkach? Najbardziej dotyka to branże: kosmetyczną, farmaceutyczną, alkoholową, zabawek oraz gier - Strefa Biznesu