Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Import używanych samochodów słabnie

Wojciech Frelichowski
Import używanych samochodów w 2009 wyraźnie zmalał.
Import używanych samochodów w 2009 wyraźnie zmalał. Fot. Newspress
Jak podaje firma Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar osłabienie się złotówki i spowolnienie gospodarcze doprowadziło do zmniejszenia importu aut w 2009 roku o ponad 37 procent.

Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2009 roku sprowadzono do Polski nieco ponad 693 tys. używanych samochodów z krajów Unii Europejskiej oraz spoza UE. To najgorszy wynik od naszego wejścia do Unii w maju 2004 r.

Choć jeszcze w 2008 r. padł absolutny rekord importu, a do Polski wjechało wtedy ponad 1,1 mln aut, to już w 2009 rynek samochodów z drugiej ręki skurczył się o ponad 410 tys. sztuk.

Główną przyczyną spadku zainteresowania importem było osłabienie złotówki, co szczególnie widać było w pierwszej połowie roku. Euro kosztowało nawet w okolicach 4,8 zł, zaś za dolara płacono ponad 3,8 zł. Nic więc dziwnego, że w okresie styczeń-czerwiec 2009 r. miesięczne spadki importu liczone rok do roku wynosiły nawet ponad 50 proc.

Późniejsza stabilizacja kursu złotego w przedziale 4,1-4,3 za 1 euro doprowadziła do stopniowego odbicia się od dna importu. W okresie VIII-X nastąpiła wyraźna poprawa, a miesięcznie sprowadzano 67-70 tys. aut. Koniec roku przyniósł odwrócenie tego trendu, zaś w grudniu import wyniósł zaledwie 45291 pojazdów, a więc tylko nieznacznie więcej niż w styczniu czy lutym, a więc najgorszych miesiącach 2009 r.

Grudniowy wynik jest gorszy od listopadowego o 16,95 proc., zaś licząc rok do roku - o blisko 40 proc.

Jeśli chodzi o wiek sprowadzanych pojazdów, to w całym 2009 r. auta w wieku do 4 lat stanowiły 11,78 proc. importu, od 5 do 10 lat 46,68 proc., zaś powyżej 10 lat 41,54 proc. Natomiast w ciągu roku z miesiąca na miesiąc poprawiała się struktura wiekowa aut z importu.

W grudniu 2009 samochody najstarsze, o okresie eksploatacji powyżej 10 lat, stanowiły tylko 37,91, podczas gdy miesiąc wcześniej było ich 38,8 proc. Samochody w wieku od 5 do 10 lat stanowią 47,51 proc. rynku, natomiast poniżej 4 lat było już 14,58 proc. wobec 13,6 proc. miesiąc wcześniej.

W ostatnim miesiącu ubiegłego roku wszystkie spośród 15 najczęściej sprowadzanych marek zanotowało spadek importu. Nieznacznie zmieniły się miejsca w rankingu najpopularniejszych marek. Ford awansował na 3. miejsce kosztem Renault, zaś BMW wyprzedziło Mercedesa i wskoczyła z miejsca 7 na 6. Przetasowania są również na dole tabeli, gdzie Citroen awansował na miejsce Fiata, zaś Volvo - Nissana.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!