Jak nie dać się nabrać na ładną reklamę?

Materiał informacyjny Orange

Prawo wyboru to najbardziej podstawowe z praw konsumentów. Żeby było możliwe korzystanie z niego w pełni, konieczna jest precyzyjna, prawdziwa i jasna informacja. A z tym bywa różnie. Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. I choć naszych praw bronią zarówno agendy międzynarodowe, rządowe oraz organizacje konsumenckie, to najlepszym sposobem, żeby nie dać naciągnąć jest krytyczne przyglądanie się ofertom.

Co roku prezes UOKiK wydaje kilkadziesiąt decyzji dotyczących wprowadzania konsumentów w błąd: czy to przez podanie nieprawdy czy brak dostatecznej informacji wreszcie przez marketingową sugestię, że produkt lub usługa ma właściwości, których faktycznie nie sposób się w nich doszukać. Dotyczą wszelkiego rodzaju produktów i usług: od spożywczych, budowlanych przez usługi finansowe czy telekomunikacyjne.

Mimo, że rok ledwie się zaczął UOKiK już ukarał kilka przedsiębiorstw wprowadzających swoich klientów w błąd. Urząd przyglądał się m.in. sprzedawcom masek antysmogowych i szybko okazało się, że prawie połowa z nich nie przeszła testów w laboratorium. W konsekwencji UOKiK planuje wszcząć kilka postępowań wobec tych, którzy sprzedają maski z nazwy antysmogowe, które przed smogiem nie chronią.

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie przypadki wprowadzających w błąd przekazów trafiają pod lupę prezesa UOKiK. Niektóre nigdy nie są rozpatrywane albo dzieje się to zbyt późno, żeby miało wpływ na decyzje klientów. Zanim, więc zdecydujemy się na zakup produktu czy usługi warto zastanowić się, czym firma próbuje nas skusić.

Sztuka niepełnej informacji

Czasami chodzi naprawdę o subtelności, które u większości konsumentów nie budzą żadnych podejrzeń. Weźmy przykład światłowodu do domu, który stał się w Polsce synonimem najlepszego dostępu do sieci. Na rynku można znaleźć kuszącą ofertę „internetu światłowodowego”. Co to znaczy dla klienta? Wydawać by się mogło, że operator podłączy klientowi światłowód do domu czy mieszkania. Tak jednak zawsze nie jest. Światłowód może dochodzić jedynie do budynku a tzw. „internet światłowodowy” do klientów dociera dalej przez kable koncentryczne. Czyli jednak nie to samo.

Branża telekomunikacyjna - ze względu na ogromną konkurencję i zawiłości technologiczne - jest bardzo podatna na „kreatywny marketing”. Kto rozróżnia technologię komórkową 3G od 4G, a co dopiero 5G od 5G Ready. Dlatego warto poświęcić chwilkę, aby zgłębić czy to, co kupujemy jest „przekazem marketingowym” czy realną usługą.

Wideo

polecane: "Bez Ściemy" o filmach akcji

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3