Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak podróżowali Polacy w 2022 roku? Duży wpływ na nasze decyzje miały ceny paliw

Maciej Badowski
Maciej Badowski
78 proc. Polaków zadeklarowało, że wcale nie korzysta z wypożyczonych samochodów.
78 proc. Polaków zadeklarowało, że wcale nie korzysta z wypożyczonych samochodów. Filip Kowalkowski/ Polska Press
Po wyjściu z okresu pandemii rok 2022 postawił przed mieszkańcami Polski zgoła odmienne wyzwania – najwyższą od 30 lat inflację, wysokie ceny energii, dynamicznie zmieniającą się sytuację makroekonomiczną i podobnie kształtujące się nastroje społeczne. Jednocześnie polskie miasta biją rokrocznie rekordy w statystyce liczby samochodów na 1 000 mieszkańców. Jak Polacy poradzili sobie z rosnącymi cenami paliw? Jakie rozwiązania cieszyły się największą popularnością?

Spis treści

Z własnego auta często korzysta trzech na pięciu Polaków

Polskie miasta wyróżniają się wysokim wskaźnikiem tzw. motoryzacji indywidualnej. W Warszawie na 1 tys. mieszkańców przypada aż 795 samochodów, w Poznaniu – 781, a we Wrocławiu – 742. Dla porównania w Barcelonie liczba ta wynosi 594, w Oslo – 506, w Berlinie – 337, a w Londynie jedynie 321.

Jak często korzystamy ze swoich aut? W badaniu GfK przeprowadzonym na zlecenie marki ubezpieczeniowej Beesafe trzech na pięciu Polaków (62 proc.) przyznało, że robi to często (w tym 38 proc. bardzo często), co dziesiąty (11 proc.) – czasami, 6 proc. respondentów – rzadko, 3 proc. – sporadycznie, a 17 proc. – w ogóle.

Równocześnie 78 proc. Polaków zadeklarowało, że wcale nie korzysta z wypożyczonych samochodów. Wyjątkiem są w tej kwestii dyrektorzy, kierownicy czy właściciele – 20 proc. z nich często, w tym 4 proc. bardzo często, a 8 proc. czasami stosuje wspomniany sposób przemieszczania się, podczas gdy ogół respondentów jedynie w 5 proc. robi to często, w tym 1 proc. bardzo często, a w 5 proc. – czasami. Według prognoz globalna flota car sharingu zwiększy się do 2026 r. o 60 proc.

– Choć skala na ten moment może jeszcze wydawać się stosunkowo niewielka, już od pewnego czasu widzimy rosnący trend związany z mobilnością, przejawiającą się, chociażby w coraz większej liczbie pojazdów służących tzw. najmowi krótkoterminowemu. Dalsze nasilenie tego trendu będzie wymagało od ubezpieczycieli modyfikacji sposobu, w jaki oceniają ryzyko ubezpieczeniowe. Rozkłada się ono bowiem zupełnie inaczej, gdy jedno auto może być wypożyczane i używane przez więcej osób – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Przejazdy współdzielone coraz popularniejsze

W ciągu tego roku Polacy opublikowali prawie 4 mln siedzeń na platformie BlaBlaCar. Dla porównania w rodzimym kraju usługi - Francji - tamtejsi kierowcy zaoferowali ich przeszło 5 razy więcej, bo ponad 21 mln. Jednak ludność Francji jest niemal dwukrotnie większa od Polski. Część krajów Europy Zachodniej zdefiniowało przejazdy wspólne w lokalnym ustawodastwie, lecz także ich rządy otwarcie zachęcają do korzystania z tego typu rozwiązań. We wspomnianej Francji rząd zaoferował pakiet dotacji warty 150 mln euro, który będzie rozdysponowany wśród nowych kierowców, zaczynających korzystać ze wspólnych przejazdów.  

Jakimi samochodami jeździmy?

Jak pokazują dane BlaBlaCar, w Polsce najpopularniejszym samochodem był w tym roku Volkswagen Passat – ich kierowcy zrealizowali przeszło 215 tys. przejazdów na platformie. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się odpowiednio Opel Astra (188 tys. przejazdów) i Audi A4 (178 tys. kursów), tuż za podium znalazła się Skoda Octavia (167 tys. przejazdów). 

Dla przykładu na Ukrainie Volkswagen Passat też zajął pierwsze miejsce, ale już w Niemczech najczęściej wykorzystywanym do przejazdów współdzielonych autem był w tym roku Volkswagen Golf, w Hiszpanii – Seat Leon, a we Francji – Peugeot 308

Najdłuższe trasy współdzielone

Polska może pochwalić się trasą z Warszawy do Lizbony w Portugalii, wynoszącą 3 326 km. Jeszcze dłuższą trasę przebył kierowca z Ukrainy, pokonując w tym roku 4 431 km z Lizbony w Portugalii do Poltava w Ukrainie. Z kolei najdłuższym tegorocznym przejazdem wśród niemieckich kierowców była podróż z Lizbony do Berlina, która wyniosła 2 779 km

Chętnie korzystamy z rowerów i chodzimy pieszo

Pomimo sporej popularności wśród Polaków posiadania auta, 98 proc. respondentów badania na zlecenie Beesafe przyznało, że przemieszczają się pieszo. Ponad czterech na pięciu Polaków (82 proc.) korzysta z transportu publicznego (11 proc. – bardzo często, a 19 proc. – sporadycznie). Nieco ponad trzech na czterech (77 proc.) deklaruje natomiast, że jeździ na własnym rowerze.

O ponad połowę mniej osób korzysta z takiego pojazdu, ale wypożyczonego. Zarówno w modelu współdzielonym, jak i własnościowym dość rzadko wsiadamy za to na rowery elektryczne – w obu przypadkach w ogóle nie robi tego około czterech na pięciu Polaków.

Hulajnogi elektryczne nadal liderem rynku współdzielonej mikromobilności

Zdecydowanie mniejszą dysproporcję niż w przypadku aut i rowerów w korzystaniu z pojazdów własnych lub współdzielonych widać w segmencie e-hulajnóg. Na swoich urządzeniach tego typu przemieszcza się 22 proc. respondentów, a wynajmowanych używa 24 proc.

Nadal jednak hulajnogi elektryczne są niekwestionowanym liderem rynku współdzielonej mikromobilności w Polsce, którego aktualnie stanowią 80 proc. Dane zgromadzone przez stowarzyszenie Mobilne Miasto pokazują też, że na koniec września 2022 r. takie urządzenia dostępne były w 161 miejscowościach, a ich łączna podaż wyniosła blisko 94 tys., osiągając rekordowy wynik, dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie 2021 roku.

3 na 10 Polaków łączy środki transportu

Polacy zapytani o to, czy podczas przejazdu jednej trasy zdarza im się łączyć różne środki transportu, w 70 proc. odpowiedzieli przecząco, informując równocześnie, że zwykle korzysta tylko z samochodu (37 proc.), transportu publicznego (10 proc.), z roweru (9 proc.), z hulajnogi elektrycznej (1 proc.) lub porusza się pieszo (13 proc.). Wśród niecałej jednej trzeciej (30 proc.) respondentów, którzy odpowiedzieli twierdząco, średnią zawyżają szczególnie dwie grupy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak podróżowali Polacy w 2022 roku? Duży wpływ na nasze decyzje miały ceny paliw - Strefa Biznesu