Dość duży odsetek młodych ludzi (37 proc.) zakłada taki rodzaj aktywności zawodowej, który, chociaż w części oznaczać będzie pracę na własny rachunek – w roli właściciela, pracodawcy, freelancera. W grę wchodzi również łączenie pracy z prowadzeniem firmy bądź założenie organizacji pozarządowej. W grupie uczestników badania z aspiracjami przedsiębiorczymi, których – jak się okazuje – charakteryzuje wiara w siebie i poczucie własnej sprawczości, już teraz jest więcej zarejestrowanych firm oraz osób planujących rozpoczęcie działalności niż wśród tych planujących pracę „dla kogoś”.
Intencje przedsiębiorcze
Zdecydowana większość młodych ludzi (85 proc.) jest aktywna zawodowo, ale tylko 3 proc. prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą.
- Właściciele firm są wysoce zaangażowani i starają się konsekwentnie realizować wyznaczone cele - zauważa dr Artur Domurat, autor raportu.- Prowadzenie biznesu sprawia większości z nich satysfakcję. Dla połowy przedsiębiorców prowadzenie firmy wiąże się z dużym ryzykiem, a 40 proc. nastawia się przede wszystkim na przetrwanie. Już wiosną przedsiębiorcy i zatrudnieni oczekiwali pogorszenia sytuacji gospodarczej w 2022 roku. Co ciekawe, mimo tych przewidywań w większości pozytywnie myśleli o własnej sytuacji materialnej (56 proc.).
ZOBACZ TEŻ:
Obawy te łączą osoby już prowadzące firmy i osoby, które dopiero myślały o rozpoczęciu działalności. Niestety, choć wielu młodych ludzi miało plany założenia firmy w okresie sześciu miesięcy poprzedzających badanie, do tej pory nie zrobiło tego. Dlaczego? Głównie ze względu na niesprzyjające otoczenie i sytuację w kraju, którą prawie 70 proc. ocenia negatywnie.
Młodzi ludzie chcą w przyszłej pracy być innowacyjni, aktywnie dostosowywać się do zmieniającego się świata i być współautorami tych zmian. W swojej przyszłej pracy chcą śledzić zmiany, szukać nowości i ciekawostek (86 proc.), rozwijać swoją wiedzę (83 proc.), a także obserwować trendy oraz badać rynek i otoczenie (83 proc.).
Branże (w) przyszłości
Młodzi ludzie, w tym ci o aspiracjach przedsiębiorczych, chcą być aktywni w różnych branżach, jednak najpopularniejszymi są:
- zdrowie i uroda,
- branża odzieżowa
- branża spożywcza
- finanse i logistyka.
W pomysłach na własny biznes dominują:
- usługi (63 proc.),
- zdrowie i uroda (14 proc.),
- transport i logistyka (7 proc.)
- branża spożywcza (7 proc.).
Co znamienne, ponad 40 proc. osób zamierzających podjąć własną działalność i mających na nią pomysł, deklaruje pozostanie w branży, w której już działa lub pracuje.
Motywacja do pracy
Zarabianie pieniędzy, dzięki którym można zapewnić bezpieczeństwo materialne sobie i najbliższym to według 40 proc. respondentów główne powody, dla których pracują. Liczy się również pewność zatrudnienia i stabilność dochodów (blisko 50 proc. wskazań), elastyczność czasu pracy i swoboda w jej organizowaniu. Na pytanie o najważniejsze motywy przyszłej kariery zawodowej padły bardzo podobne odpowiedzi.
- Praca jest ważnym elementem życia młodych ludzi — mówi Dorota Szostek-Rustecka, Prezeska Fundacji Citi Handlowy im. L. Kronenberga. - Od lat wspieramy rozwój przedsiębiorczości młodych w Polsce. Czy swoją przedsiębiorczość od razu przełożą na zbudowanie start-upu?
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?