Jak zatrzymać młodych w regionie? Debata w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Koszalinie [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marzena Sutryk
Marzena Sutryk
W powiatach białogardzkim i kołobrzeskim zabraknie nauczycieli nauczania początkowego, w powiecie kołobrzeskim dodatkowo jeszcze opiekunek dziecięcych, a w powiecie szczecineckim - kosmetyczek. Jak się przed tym zabezpieczyć? Jak zatrzymać młodych, by nie wyjeżdżali z naszego regionu, chcieli tu pracować i mieszkać - o tym dyskutowano w piątek podczas debaty w PWSZ w Koszalinie.

Z inicjatywy prezydenta Koszalina Piotra Jedlińskiego i rektora PWSZ Jana Kuriaty została zorganizowana debata z udziałem kadry kierowniczej szkół średnich. Dyskutowano m.in. o przyczynach migracji z województwa zachodniopomorskiego oraz o tym, jakie strategie zastosować w szkołach średnich i w uczelniach wyższych, by zachęcić młodzież do wiązania planów życiowych z naszym regionem.

- W naszym regionie już teraz brakuje fizjoterapeutów, brakuje nauczycieli przedszkolnych, pielęgniarek i położnych, brakuje ratowników medycznych, wszelkiego rodzaju pracowników socjalnych, pracowników służb mundurowych - wyliczała dr Agnieszka Kühnl - Kinel z PWSZ, prorektor ds. współpracy i rozwoju.

- Zgodnie z tym, co podaje Barometr zawodów, w powiecie białogardzkim i kołobrzeskim zabraknie wkrótce nauczycieli nauczania początkowego, w powiecie kołobrzeskim dodatkowo opiekunek dziecięcych, w powiecie szczecineckim - kosmetyczek. Pytanie, co zrobić, by zachęcić młode osoby do kształcenia w tych zawodach deficytowych?

- Nie zdawałam sobie sprawy, jak liczna jest grupa NEET - inaczej mówiąc: grupa ani - ani - mówiła dr Monika Pawłowska z PWSZ, prorektor ds. nauczania i studentów.

- Pokolenie NEET to osoby w wieku 15-29 lat, które: ani się nie kształcą, ani się nie szkolą, ani nie pracują. Okazuje się, że Włochy mają z tym bardzo duży problem. U nas wcale nie jest lepiej. W skali kraju to ponad 1,3 miliona osób. Statystyki cały czas rosną.

- Gdy rozmawiam z pierwszymi rocznikami, które rozpoczynają u nas studiowanie, to znajduję cechę wspólną u wielu osób - to osoby, u których w rodzinach nie ma tradycji studiowania. To pierwsze pokolenie, które wchodzi na drogę kształcenia wyższego. Dlatego wybiera miejsce studiowania niedaleko miejsca zamieszkania. Kolejne pokolenia będą nabierały więcej odwagi - mówiła też dr Pawłowska.

- Widziałabym kontynuację kształcenia w zakresie technik analizy medycznej - takiego kierunku u nas w regionie nie ma - zauważyła Ewa Kroll, dyrektor ZS 7 w Koszalinie.

- Skoro mówimy o ofercie - pytanie, czy młodzież ją zna - mówił rektor Jan Kuriata.

- Chcielibyśmy za pośrednictwem szkół dotrzeć do młodzieży, przedstawić ofertę. 17 marca mamy u nas Dzień Otwarty - serdecznie zapraszamy. Przygotowujemy szereg atrakcji, m.in. pokaz ratownictwa. Początek o godzinie 9. Uchylę też rąbka tajemnicy, że planujemy uruchomić nowy kierunek, który jest naszym pomysłem - dodał rektor.

- Chcemy uruchomić kierunek, kóry łączy sport - fitness welness i spa. Chcemy kształcić specjalistów na nasz rynek lokalny w zakresie uzdrowisk, hoteli, sportu, rekreacji, aktywności ruchowej. To będą instruktorzy, trenerzy oraz terapeuci, którzy powinni znaleźć pracę na naszym rynku - jest już odzew od zainteresowanych. To będą studia licencjackie - wyjaśnia Aleksandra Sajek, dyrektor Instytutu Kultury Fizycznej i Zdrowia w PWSZ.

- Teraz młodzi najchętniej sięgają po kształcenie w cyklu trzyletnim. Gdy słyszą o czterech, czy pięciu latach, to się zniechęcają. Chcą jak najszybciej nabywać uprawnienia i zawód - komentowano.

- Na pierwszym miejscu jest oferta bezpłatnej uczelni wyższej, a taka oferta w Koszalinie jest - mówił wiceprezydent Koszalina Przemysław Krzyżanowski.

- Za sprawą PWSZ otworzyliśmy się na inne kierunki nauczania, niż do tej pory robiła to Politechnika Koszalińska. Dobrze się dzieje, że student, gdy się pojawia, ma zapewnione praktyki np. w szpitalu, tam nabywa doświadczenia i niemal w naturalny sposób zyskuje gwarancję późniejszego zatrudnienia. Ważne jest też, by przedsiębiorcy tworzyli miejsca pracy wykorzystując tych absolwentów, którzy są dostępni na naszym rynku. I kolejna rzecz, za którą odpowiada samorząd, to sfera warunków bytowych, by młody człowiek mógł znaleźć mieszkanie i to wypełniamy poprzez TBS. Ważna jest też infrastruktura w zakresie opieki żłobkowej i przedszkolnej oraz szkolnej.

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

9 marca, 12:37, Gość:

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

9 marca, 13:02, Gość:

Proponuję w końcu wyjechać z Koszalina i porównać....

9 marca, 16:54, Gość:

Twierdzisz, że jest drożej to podaj przykłady. Bez tego jest to zwykłe gadanie.

9 marca, 20:04, Gość:

To może taki najbardziej banalny przykład jak cena paliwa, która przekłada się na ceny towarów i usług. Proponuję sprawdzić ceny w Warszawie czy Wrocławiu. Ceny podstawowego koszyka produktów z marketu, koszty komunalne można sprawdzić na stronach GUS. Wystarczy umieć korzystać z internetu. nie trzeba wyjeżdżać z tej metropolii. Bez odbioru....

9 marca, 20:11, Gość:

Tu inne dane trochę starsze niż rok https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ten-sam-produkt-44-proc-drozej-tak-sie,215,0,2419159.html

9 marca, 22:34, Gość:

To teraz za te pieniądze oszczędzone na bułkach kup sobie mieszkanie w Warszawie. Średnia cena Szczecin ~6,2tys/m2, Warszawa ~11tys/m2.

Litości, a jakie perspektywy na mieszkanie ma młody człowiek w Koszalinie??? Ma szczęście, że na razie może mieszkać z rodzicami a wynajęcie czy kupno i tak jest niewspółmiernie droższe do zarobków czy możliwości znalezienia pracy w porównaniu do aglomeracji. Dlatego młodzi ludzie wyjeżdżają bo mają szanse na lepszą pracę, karierę, możliwości rozwoju, nawet jeżeli muszą więcej płacić za wynajęcie mieszkania czy później kredyt.

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

9 marca, 12:37, Gość:

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

9 marca, 13:02, Gość:

Proponuję w końcu wyjechać z Koszalina i porównać....

9 marca, 16:54, Gość:

Twierdzisz, że jest drożej to podaj przykłady. Bez tego jest to zwykłe gadanie.

9 marca, 20:04, Gość:

To może taki najbardziej banalny przykład jak cena paliwa, która przekłada się na ceny towarów i usług. Proponuję sprawdzić ceny w Warszawie czy Wrocławiu. Ceny podstawowego koszyka produktów z marketu, koszty komunalne można sprawdzić na stronach GUS. Wystarczy umieć korzystać z internetu. nie trzeba wyjeżdżać z tej metropolii. Bez odbioru....

9 marca, 20:11, Gość:

Tu inne dane trochę starsze niż rok https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ten-sam-produkt-44-proc-drozej-tak-sie,215,0,2419159.html

To teraz za te pieniądze oszczędzone na bułkach kup sobie mieszkanie w Warszawie. Średnia cena Szczecin ~6,2tys/m2, Warszawa ~11tys/m2.

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

9 marca, 12:37, Gość:

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

9 marca, 13:02, Gość:

Proponuję w końcu wyjechać z Koszalina i porównać....

9 marca, 16:54, Gość:

Twierdzisz, że jest drożej to podaj przykłady. Bez tego jest to zwykłe gadanie.

9 marca, 20:04, Gość:

To może taki najbardziej banalny przykład jak cena paliwa, która przekłada się na ceny towarów i usług. Proponuję sprawdzić ceny w Warszawie czy Wrocławiu. Ceny podstawowego koszyka produktów z marketu, koszty komunalne można sprawdzić na stronach GUS. Wystarczy umieć korzystać z internetu. nie trzeba wyjeżdżać z tej metropolii. Bez odbioru....

Tu inne dane trochę starsze niż rok https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ten-sam-produkt-44-proc-drozej-tak-sie,215,0,2419159.html

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

9 marca, 12:37, Gość:

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

9 marca, 13:02, Gość:

Proponuję w końcu wyjechać z Koszalina i porównać....

9 marca, 16:54, Gość:

Twierdzisz, że jest drożej to podaj przykłady. Bez tego jest to zwykłe gadanie.

To może taki najbardziej banalny przykład jak cena paliwa, która przekłada się na ceny towarów i usług. Proponuję sprawdzić ceny w Warszawie czy Wrocławiu. Ceny podstawowego koszyka produktów z marketu, koszty komunalne można sprawdzić na stronach GUS. Wystarczy umieć korzystać z internetu. nie trzeba wyjeżdżać z tej metropolii. Bez odbioru....

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

9 marca, 12:37, Gość:

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

9 marca, 13:02, Gość:

Proponuję w końcu wyjechać z Koszalina i porównać....

Twierdzisz, że jest drożej to podaj przykłady. Bez tego jest to zwykłe gadanie.

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

9 marca, 12:37, Gość:

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

Proponuję w końcu wyjechać z Koszalina i porównać....

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

9 marca, 10:16, Gość:

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

Więcej bzdur już nie dałeś/aś rady wymyślić?

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

Z turystyką też się zgodzę. Na Pomorzu jest najwięcej deszczowych i pochmurnych dni patrząc na długookresową pogodę w Polsce. Na południu Polski pogoda jest dużo lepsza. Turyści przyjeżdżają tu bo nie będą cały czas w góry jeździli.

G
Gość

Jak absolwent studiów za taka samą pracę (o ile ją w ogóle znajdzie) ma dostać 1500 zł więcej w innym mieście, więc dlaczego ma tu zostać? Receptą jest rozwój miasta i gonienie innych regionów a nie pikowanie w dół. Zostaliśmy jednym z ostatnich skansenów komuny...

G
Gość
9 marca, 08:54, Gość:

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

Zgadzam się. A do tego życie tu jest droższe niż gdzie indziej. Paliwo, żywność, czy opłaty komunalne droższe niż w Warszawie czy na Śląsku. Zarobki za to dużo niższe niż niż w podobnych miastach w innych regionach.

G
Gość

A dlaczego mają nie uciekać? Żyjemy w jednym z najdroższych regionów, a zarobki są niższe od tych w regionach porównywalnych do naszego. Czemu za tą samą pracę zarabiać mają mniej? Nasz region jest ubogi pod kątem jakichkolwiek inwestycji fabrycznych, gospodarczych. Nawet turystyka, gdyby nie ostatnie wydarzenia na świecie kulałaby makabrycznie z uwagi na pogodę i brak atrakcji.

r
rodzic 500

Moim zdaniem wszyscy powinni iść na studia na uczelnie wyższe i przebyć wszystkie trzy stopnie kształcenia: licencjata/inżyniera, magistra i doktorat. Po takich przejściach na pewno uzyskają w Koszalinie pracę za 5 tys. To całkowicie pewne podobnie jak to że w naszym mieście o uzyskaniu pracy nie decyduje nepotyzm i kumoterstwo.

G
Gość
8 marca, 20:15, koszalin:

Czy ci panowie wiedzą jakie jest średnie wynagrodzenie w tych rzekomo deficytowych zawodach???

Niech ci panowie powiedzą ile w Koszalinie buduje sie mieszkań , tych tanich, w ramach programu rządowego- żadnego!!!

Czym ci panowie chcą zatrzymać młodych ludzi na naszym terenie, macie jakiś pomysł???

Zgroza...brak pomysłu

8 marca, 20:42, Gość:

Ile takich mieszkań wybudowano? W całej Polsce...800. Ten program to porażka rządu PiS.

8 marca, 20:48, klik:

Ale wybudowano, a u nas co zrobiono z ziemią nad Dzierżęcinką, ,,oddano" za bezcen rodzince wiadomo kogo!!!

800 sztuk z zapowiadanych 100 000...rzeczywiście jest się z czego cieszyć.

G
Gość
8 marca, 19:15, Gość:

Jak zartzymać młodych w regionie? Skrócę wasze męki. Oto rozwiązanie:

1. dać im więcej kasy

2. zarządzić kwarantanne albo zmusić nakazem pracy jak to w pisokomunie

Dziekuję, nie ma za co

Jak chca zatrzymac mlodych ludzi,jak swoich dzieci nie potrafili zatrzymac.panowie wlodarze i inni.

J
Jan

Po pierwsze zarobki muszą być min. 3.500 na rękę, po drugie ludzi odpychaja zmasowane kontrole urzędów wobec nowych firm dotyczące pierdół, po trzecie brak publicznych żłobków i przedszkoli, po czwarte gdy zachoruje ci małe dziecko, nie masz co z nim zrobić - bo nie zarobisz jak nie pójdziesz do pracy, a pracodawcy mają to w d...pie. Po piąte prawo pracy nie chroni ludzi, po szóste ciężko o mieszkanie...Poprawcie to, a młodzi sami wrócą,;)

Wróć na gk24.pl Głos Koszaliński
Dodaj ogłoszenie