Kierowco, uważaj! To wąskotorówka ma pierwszeństwo

Joanna Krężelewska
Joanna Krężelewska
Przez 14 lat kontakt kierowców i maszynisty sprowadzał się co najwyżej do wymiany uśmiechów i pozdrowień. W sierpniu tego roku to się zmieniło. Niestety. Doszło do dwóch kolizji aut z kolejką wąskotorową. I to z winy kierujących.

- Kierowcy samochodów w ostatnim czasie nagminnie lekceważą bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. W tym sezonie częściej byłem maszynistą i zauważyłem wyjątkowo nieodpowiedzialne zachowanie – mówi Paweł Gajdzica, prezes zarządu Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. – Kierowca wyprzedzał pojazd, który zatrzymał się przed przejazdem, gdy skład już na niego wjeżdżał. Po podaniu sygnału „baczność”, gdy bezwzględnie należy się zatrzymać przed krzyżem świętego Andrzeja, kierowcy dodawali gazu, by zdążyć przed pociągiem.

Na przejazdach kategorii A, czyli na przykład na drodze krajowej w Manowie, maszynista dodatkowo zatrzymuje ruch pojazdów. – Na nagranym przez nas filmie widać, że trzech kierowców zlekceważyło go. Przejechali, ryzykując potrącenie człowieka! Za każdym razem o podobnych zdarzeniach zawiadamiamy policję – dodaje Gajdzica.

Efekt brawury to aż dwa przypadki zderzeń z pociągami. 11 sierpnia na przejeździe kolejowym w okolicy Rosnowa w skład pociągu uderzyła kierująca oplem. Siła uderzenia była tak duża, że lokomotywa wypadła z torów. Na szczęście obyło się bez ofiar, ale kobieta odpowie za sprowadzenie zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym, za co grozi do 10 lat pozbawienia wolności.

26 sierpnia na ul. Lechickiej w Koszalinie w skład uderzył kierowca volkswagena. Tłumaczył, że się zagapił. Został ukarany mandatem w wysokości 1500 zł. W obu przypadkach z ubezpieczenia OC kierowców pokryte zostaną koszty naprawy kolejki.
- Zderzenie samochodu z pociągiem grozi fatalnymi skutkami dla kierowców i ich pasażerów. Nie chodzi o prędkość pociągu. Ta nigdy nie przekracza 40 km/godz., ale o porównanie masy pojazdów. 11 sierpnia pociąg miał masę brutto blisko 141 ton, zaś samochód masę około 2 ton. Przy zderzeniu takich pojazdów kierowca auta osobowego narażony jest na śmiertelne niebezpieczeństwo – podkreśla Andrzej Kisiel z TKKW.

Przepisowa droga hamowania pociągu to 400 m, a samochodu z prędkości 90 km/h - około 40 m. - Niestety sytuacje, kiedy kierowcy próbują przejechać w ostatniej chwili przed pociągiem, są nagminne. Maszyniści za każdym razem, kiedy pociąg zbliża się do przejazdu, dają sygnał „baczność", do czasu zatrzymania samochodów. Jak widać, nie na wszystkich działa to ostrzeżenie – dodaje Andrzej Kisiel.

Policjanci podkreślają, że przejazdy Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej są prawidłowo oznakowane. – Zgodnie z przepisami kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory musi ocenić sytuację i upewnić się, czy nie zbliża się pociąg – informuje nadkom. Monika Kosiec, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie. – Co ważne, kierujący ma obowiązek jazdy z prędkością umożliwiającą zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy.

Z czego wynikają ostatnie kolizje? – Myślę, że powody są dwa. Kierowcy jeżdżą na pamięć, wiedzą, że kolejka wąskotorowa na przejazdach pojawia się sporadycznie i przestają być czujni. Druga rzecz to znajomość przepisów. A te są jednoznaczne: na przejazdach kolejowo-drogowych pierwszeństwo zawsze ma pociąg – odpowiada policjantka.

Warto odświeżyć sobie znajomość prawa, bo choć wakacje się kończą, kolejka nie kończy kursów. We wrześniu trasę Koszalin – Rosnowo będzie pokonywać w każdy weekend. Zaplanowano też dwa kursy w listopadzie i dwa w grudniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Star
31 sierpnia, 10:15, banowy:

Wystarczy pamiętać o dwóch prostych zasadach:

1. Pociąg zawsze jest bliżej i porusza się szybciej - niż Ci się wydaje.

2. Najbardziej wysunięta na czoło składu część - urządzenie sprzęgowo -zderzne znajduje się, w przypadku kolei normalnotorowej, na wysokości głowy kierowcy przeciętnej osobówki. W przypadku kolei wąskotorowych - na wysokości jego miednicy. Niech resztę podpowie Wam wyobraźnia.

Kolegom z KKW życzę "zawsze na zielono", sprawcom kolizji - miłego ciułania na mandaty (i regresy), a nałogowym dusicielom [obraźliwe]u gazu - więcej rozwagi!

Podpisuję się pod komentarzem Kolegi.

Wyobraźnia i wiedza oraz umiejętność logicznego ułożenia ciągu wydarzeń w jedną układankę powoduje że jesteśmy bezpieczni na drodze.

Trzymam kciuki za dalszy rozwój KKW!!!

b
banowy
Wystarczy pamiętać o dwóch prostych zasadach:

1. Pociąg zawsze jest bliżej i porusza się szybciej - niż Ci się wydaje.

2. Najbardziej wysunięta na czoło składu część - urządzenie sprzęgowo -zderzne znajduje się, w przypadku kolei normalnotorowej, na wysokości głowy kierowcy przeciętnej osobówki. W przypadku kolei wąskotorowych - na wysokości jego miednicy. Niech resztę podpowie Wam wyobraźnia.

Kolegom z KKW życzę "zawsze na zielono", sprawcom kolizji - miłego ciułania na mandaty (i regresy), a nałogowym dusicielom [obraźliwe]u gazu - więcej rozwagi!
G
Gość
31 sierpnia, 9:00, Sebix dresiarz:

Kiedyś zwolniłem przed torami wąskotorówki by się rozejrzeć czy nie jedzie to zostałem obtrąbiony przez auta z tyłu.

Prawidłowa Twoja postawa, a ci z tyłu z kompleksem niech sobie trąbią!

Zwolnić przed przejazdem, rozejrzeć się zajmuje raptem kilka sekund.

A są to sekundy które decydują o utracie zdrowia, życia. Bo samochód można naprawić...

S
Sebix dresiarz
Kiedyś zwolniłem przed torami wąskotorówki by się rozejrzeć czy nie jedzie to zostałem obtrąbiony przez auta z tyłu.
G
Gość
31 sierpnia, 8:10, Ona:

Smutna prawda, kierownicy lekceważą przepisy i innych kierowców. Tłumaczenie że się zagapił? Ktoś klika dni temu napisał tutaj, krótki i zwięźle. Jakby tam było przejście dla pieszych...

Więcej samokrytyki i samokontroli oraz dokształcenie się z przepisów!

Np; Ulica Zwycięstwa, na wysokości dawnego Empiku, przejście dla pieszych, codziennie widzę kilkanaście aut, które jadą z taką prędkością ( czyli dużo za szybko) , która nie pozwala kierowcą zatrzymać auto przed pasami!!! Zastanawiam się czemu grupa speed tak rzadko jeździ po mieście wyłapując niepokornych kierowców!

G
Gość
Kolizja z przejeżdżającą wąskotorówką dowodzi tylko o brawurze i braku wyobraźni kierowców samochodów.

2 tony osobówki, 144 tony składu...
O
Ona
Smutna prawda, kierownicy lekceważą przepisy i innych kierowców. Tłumaczenie że się zagapił? Ktoś klika dni temu napisał tutaj, krótki i zwięźle. Jakby tam było przejście dla pieszych...

Więcej samokrytyki i samokontroli oraz dokształcenie się z przepisów!
G
Gość
Nie na temat, ale kierowców BMW powinno się kontrolować przy każdej okazji i karać profilaktycznie. BMW to stan umysłu.
Wróć na gk24.pl Głos Koszaliński
Dodaj ogłoszenie