Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy lżej

(jak)
Koncern DaimlerChrysler wprowadza na rynek nową generację skrzyń przekładniowych do ciężarówek mercedes-benz actros. Mercedes Power-Shift to wspólna nazwa dla gamy nowych, w pełni zautomatyzowanych, 12-stopniowych ręcznych skrzyń biegów.

Skrzynie Power-Shift wyposażone są w rozbudowane sterowanie elektroniczne, zawiadujące głównymi funkcjami np. zmianą biegów i sprzęgłem oraz w wiele nowych funkcji systemu sterowania. Mercedes Power-Shift może przyczynić się do zwiększenia ładowności pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa na trasie. Ponadto, nowa skrzynia biegów wraz z elektronicznym sterowaniem pozwala na bardziej płynną, a jednocześnie szybszą zmianę przełożeń, a także ułatwia pracę kierowcy dzięki nowym, wyspecjalizowanym trybom pracy.

Mniejsze ryzyko błędu

Nowa generacja Power-Shift bazuje na ponad 20-letnim doświadczeniu niemieckiej marki w produkcji najpierw półzautomatyzowanych, a następnie w pełni zautomatyzowanych skrzyń przekładniowych. Jedną z największych zalet tego typu skrzyń biegów jest zredukowanie stopnia trudności związanego z prowadzeniem samochodu ciężarowego, poprzez zmniejszenie ryzyka błędów kierowcy.
Jeżeli chodzi o prowadzenie, kierowcy actrosów wyposażonych w Power-Shift z początku nie zauważą nic niezwykłego, zwłaszcza, jeśli mieli już do czynienia z automatycznym systemem zmiany biegów Telligent. Ale nawet ci, którzy po raz pierwszy zasiądą za kółkiem ciężarówki z całkowicie zautomatyzowaną ręczną skrzynią biegów, będą zdumieni faktem, że prowadzenie actrosa jest tak niesłychanie proste.

Wszystko na wyświetlaczu

Użytkownicy automatycznego systemu zmiany biegów Telligent rozpoznają układ dwóch pedałów pod kierownicą. Pedał sprzęgła jest niepotrzebny, bo sprzęgło pracuje automatycznie. Kolejny znajomy element to dźwignia zmiany biegów typu joystick po prawej stronie kierowcy, zamontowana na unoszonym podłokietniku, co ułatwia przemieszczanie się w kabinie. Wybrany tryb zmiany przełożeń widoczny jest na wyświetlaczu umieszczonym pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem.
Aby jeszcze bardziej usprawnić pracę kierowcy actrosa, skrzynię wyposażono w jeszcze więcej funkcji niż te dostępne w automatycznym systemie Telligent. Należą do nich m.in. tryby:
- EcoRoll (mniejsze zużycie paliwa)
- Power (więcej mocy)
- Rock-free (przeciwdziała ruchom kołyszącym)
- tryb manewrowania
- bezpośrednia zmiana z biegu pierwszego na wsteczny
- cztery biegi wsteczne.
Nowe funkcje mają własny panel sterowania, a ich włączenie i wyłączenie sygnalizowane jest na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!