Kodeks drogowy 2020: ZMIANY pierwszeństwo pieszych, wolniejsza jazda, łatwiejsza strata prawka. Zobacz, co się zmieni 20.02.2020

Michał Borkowski
Michał Borkowski
Kodeks drogowy 2020. Zobacz najnowsze zmiany
Kodeks drogowy 2020. Zobacz najnowsze zmiany archiwum
Zmiany w kodeksie drogowym. Co się zmieni w 2020 roku? Czy piesi będą mieli pierwszeństwo już przed wejście na przejście dla pieszych. Sprawdź najnowsze informacje na temat zmian w kodeksie drogowym w 2020 roku. Najnowsze przepisy ważne dla każdego kierowcy. Kodeks drogowy 2020.

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym zapowiedział Mateusz Morawiecki. – Musimy wprowadzić nowe reguły, procedury i zasady, które ograniczą śmiertelność na drogach – podkreślił premier. Rocznie w Polsce ginie na drogach 3000 ludzi, dużo więcej niż w innych europejskich krajach.

Sprawdź zmiany w Prawie o ruchu drogowym 2020 i ostatnie zmiany 2019.

Kodeks drogowy 2020 – trzy zmiany

Dziś pieszy ma pierwszeństwo, gdy już jest na pasach. Po zmianie kierujący będzie musiał zatrzymać pojazd, gdy zobaczy, że pieszy zbliża się do przejścia.

Druga zmiana to ograniczenie prędkości: koniec z ograniczeniem do 60 km/h w terenie zabudowanym od godz. 23 do 5. Polska to jedyny kraj z takim systemem. Będzie więc 50 jak w dzień.

Zmiana trzecia to rozszerzenie możliwości utraty prawa jazdy przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o 50 km/h na wszystkie kategorie dróg. Obecnie prawko się traci za takie przekroczenie tylko w terenie zabudowanym. Zasada obejmie wszystkie drogi łącznie z autostradami.

– Jesteśmy na ostrym zakręcie – użył porównania premier i zapowiedział zaostrzenie kodeksu drogowego.

Kodeks drogowy 2020 – najbliższe zmiany:

  • pierwszeństwo pieszego przed wejściem na pasy,
  • ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym także nocą,
  • przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym podstawą do zabrania prawa jazdy.

Premier zapowiedział też utworzenie funduszu, który wesprze inwestycje służące bezpieczeństwu: przejścia dla pieszych, spowalniacze ruchu i ronda.

Przepisy drogowe – ostatnie zmiany 2019

Spodziewane zmiany 2020 to ciąg dalszy serii zmian. Niedawno parlament znowelizował Prawo o ruchu drogowym i doprecyzował rozporządzenie ministerialne o zachowaniach kierowców i policji.

Nowości w kodeksie drogowym, które obowiązują od 6 grudnia 2019:

  • suwak – kiedy zanika pas ruchu, wpuszczamy pojazdy z niego na pas trwający (manewr następuje pojedynczo i przemiennie), a gdy zanikają dwa pasy, najpierw wpuszczamy pojazd z prawego, potem z lewego i dopiero jedziemy my (też pojedynczo i na przemian);
  • korytarz życia – aby przepuścić pojazd jadący do wypadku, kierowcy jadący lewym pasem zjeżdżają na lewo, a z prawego pasa na prawo, gdy zaś pasów jest więcej, ci ze skrajnego lewego na lewo, z pozostałych na prawo.

Kodeks drogowy 2020: Niepodporządkowanie się grozi sankcjami.

Ręce na kierownicę, inaczej mandat!

Doprecyzowano Rozporządzenie Ministra SWiA w sprawie kontroli.

  • W chwili zatrzymania do kontroli kierowca trzyma ręce na kierownicy i nie wykonuje gwałtownych ruchów, pozostaje w aucie, chyba że policjant wskaże, by wysiadł. Jeśli kierowca tego nie zrobi, może dostać mandat do 500 zł.
  • Policja może postawić radiowóz nawet w miejscu, gdzie postój jest zabroniony, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu.
  • Funkcjonariusz przedstawia się, podaje przyczynę zatrzymania (a nie bawi się w zgadywanki „czy wie pan, dlaczego pana zatrzymałem”); legitymację okazuje tylko na prośbę kierowcy (chyba że jest w cywilu – wtedy okazuje od razu).

Zobacz także: 79-latek wyprzedał na przejściu dla pieszych bo spieszył się… na narty

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 105

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Puknijcie sie w te puste łby. W Szwecji, Niemczech, Dani każdy kierowca potrafi dostosować się do przepisów, a u nas tylko komentarze że to czy tamto złe i czy da się to obejść. Nie trzeba hamować przed przejściem jeśli zachowa się ostrożność. Mozna wyzywać pieszych ze wchodzą bez opamietania, ale tylko głupi i tempy człowiek świadomie ryzykuje zycie, bo jest na rzekomym pierwszeństwie. Ilu kierowców trąbi, mruga światłami, zamiast ustąpić jadącemu z przeciwka. Idąc tym tropem okazuje się, że Ci głupi i tempi piesi zasiadają za kółkiem i udają święte krowy. Zapewne wiekszość z nich to właśnie wy.

G
Gość

A co na to ekolodzy? Tysiące aut hamujących przez każdym przejściem to ogromna emisja pyłu z klocków hamulcowych, a potem emisja spalin bo trzeba ruszyć. Co za thebilizm...

G
Gość

Szkoda że nie ma już liberum veto bo powinien jakiś poseł krzyknąć i by uwalili te d.u.rne ustawy oderwane od rzeczywistości.

G
Gość

Aż strach pomyśleć ilu ludzi straci życie lub zostanie kalekami przez tak absurdalne przepisy. Już to widać i słychać. Trzeba być całkowicie pozbawionym wyobraźni, żeby forsować coś takiego. Gdyby było normalnie to autorem tego absurdu powinien zająć się sąd.

G
Gość

Jaki dzbanem trzeba być, żeby forsować takie przepisy? Równie absurdalne byłoby chyba jedynie pierwszeństwo samochodu przed pociągiem na przejeździe kolejowym. Ilu pieszych bez wyobraźni będzie musiało zginąć na pasach i ile niewinnych kierowców trafi za kratki zanim ktoś się opamięta??? Ja niedługo się stąd wyprowadzam i cieszę się, że nie będę musiał dłużej żyć w tym zidiociałym, skorumpowanym, umęczonym kraju, gdzie od pokoleń największym wrogiem społeczeństwa jest władza. Ciao!

G
Gość
22 stycznia, 21:03, Mati:

Redaktorku przede wszystkim zmień tytuł bo wprowadzasz ludzi w błąd i już się zaczęlo nagminne wtargnięcie pieszego na przejście wprost pod jadące auta,poza tym nadal zachowanie pieszego reguluje art.13 PoRD i to w pierwszej kolejności należałoby co niektórym przypomnieć

26 stycznia, 12:55, wierzbno:

Wtargnięcie pieszego na przejście...tylko w Polsce tak się mówi...

26 stycznia, 15:06, Kierowca:

Bo tylko w Polsce przejścia są w tej formie w Niemczech tradycyjne przejścia znajdziesz tylko na osiedlach.

26 stycznia, 21:57, Michał:

Następny inteligentny inaczej w Polsce nie ma takiego problemu co w Niemczech w dużych miastach. Przyklad Berlin centrum czy ktoś z pieszych zwraca uwagę na światło 🤣 nie tylko czy zdąży przejść i tyle w temacie. Włochy 🤯 A po co są światła dla pieszych hmmm dla zabawy, bo i tak nikt na nie nie zwraca uwagi...

Głupek jesteś a włoch to widziałeś w Wawie.

L
Logiczne

Odkąd słychać o pierwszeństwie dla pieszych na pasach coraz czesciej słychać o wypadkach na tych własnie pasach jednym słowem ludzie wogóle już nie myślą wchodząc na jezdnie głupi przepis wywołał jeszcze głupsze zachowanie pieszych.Wchodząc na mape google i patrząc po drogach w Europie nigdzie indziej niema tyle przejść dla pieszych co w Polsce.To czysty idyiotyzm co 100m a nawet 50m są przejscia dla pieszych.Myślę że conajmniej 50% powinna być zlikwidowana by zbliżyć się do Europy i ograniczyć liczbę wypadków.Wtedy można.10-15m od przejscia namalować linię jesli pojazd wieżdza na linię pieszy niema prawa wchodzić na jezdnie gdyż auto może nie wychamować i uderzyć w pieszego taka strefa bezpieczeństwa i to pieszy był by sprawcą który ponosił by konsekwencje całego zdarzenia .Zato gdy auto jest przed linją a pieszy wchodzi na pasy to pojazd powinien zwolnić do minimum i zatrzymać się by przepuścić pieszego.To obie strony na tym odcinku powinny uważać a nie wyłącznie jedna.Tylko by to funkcjonowało trzeba jak pisałem zlikwidować połowe przejsci gdyż w obecnej sytuacji były by całym ciagiem pasy i linie😄 ludzie tak się rozleniwili że jak mogli by to każdy z klatki chciał by odrazu przejscie na drugą strone i żeby były ograniczniki predkosci to jest głupie gdyż droga ma służyć do jazdy a ustawodawcy coraz bardziej przerabiają ją na chodniki i deptaki droga zmienia swoją funkcję w złym tego słowa znaczeniu.Jestem kierowcą i pieszym dlatego nigdy nie pcham się pod koła mam wyobraźnię czekam kiedy mogę przejść na drugą stronę .Zato pieszy nie bedący również kierowcą wykazuje totalny brak wyobraźni i znajomości podstaw fizyki pchając się bezmyślnie pod koła tumacząc sobie że on ma pierwszenstwo i jemu się spieszy przez to ludzie giną na pasach lub zostają kalekami nie jeden chciał by cofnąć czas by chwilę poczekać

G
Gość

Porąbani! To pieszy ma się rozglądać zanim wjedzie na pasy a nie wchodzą jak święte krowy.

J
Jebac pis

[wulgaryzm] PIS [wulgaryzm] PIS [wulgaryzm] PIS [wulgaryzm] PIS [wulgaryzm] PIS [wulgaryzm] PIS

A
Antek

Absurdalne przepisy wymyślają tylko pisowcy staruszkowie, którzy się worzą limuzynami

J
Ja

I jak tu żyć, pieszy powinien 3 razy się rozejrzeć na drodze zanim przejdzie, a nie włazić na oślep. Są też ludzie co celowo wchodzą na pasy, żeby uzyskać odszkodowanie

G
Gość

Co 20 metrów próg zwalniający a przed przejściem dla pieszych wykop 1.90 proponuję. Mateuszku

S
Sebomelisa

Panie Premierze, może zamiast robić z kierowców morderców i piratów, weźmiecie sie za cos bardziej przydatnego. Np darmowy transport publiczny, chętnie zrezygnuje z auta, ale teraz mi sie to nie opłaca. Druga sprawa to chciałbym aby kodeks obowiązywał każdego włączając w to posłów i senatorów, albo wszyscy sie szanujemy albo nikt. Skoro pieszy ma mieć tyle przywilejów to poproszę również o większe kary i nakaz noszenia odblasków również w mieście. Brak odblasku to mandat taki sam jak brak świateł. Powinniście również brać pod uwagę konsultacje społeczne jeśli przepisy dotyczą bezpośrednio obywateli i ich swobody w ruchu drogowym. Wymyślanie głupot przychodzi Wam łatwo ale pomyśleć nad czymś szerszym to już za wysokie progi jak na Jarka nogi.

k
kwart1

A może Panie Premierze zamiast tworzyć jakiś Fundusz niewiadomo skąd zrobić JEDNO KONTO dla wszystkich wystawianych w kraju mandatów. Policja, ITD, Straż Miejska itd.

Kasa zamiast ratować lokalne budżety służyłaby w 100 procentach OBYWATELOM.

G
Gość
22 stycznia, 21:03, Mati:

Redaktorku przede wszystkim zmień tytuł bo wprowadzasz ludzi w błąd i już się zaczęlo nagminne wtargnięcie pieszego na przejście wprost pod jadące auta,poza tym nadal zachowanie pieszego reguluje art.13 PoRD i to w pierwszej kolejności należałoby co niektórym przypomnieć

26 stycznia, 12:55, wierzbno:

Wtargnięcie pieszego na przejście...tylko w Polsce tak się mówi...

A moze lepiej wprowadzic przepis ze wszystkie przjscia dla pieszych maja byc doswietlone mocnym swiatlem zeby z daleka bylo widac przejscie dla pieszych a nie wymyslac durne przepis

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3