Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej: "smerfem" na lotnisko

bog
Dzisiaj właśnie Polskie Linie Kolejowe PKP rozpoczęły modernizację linii Goleniów- Kołobrzeg. Prace na jednotorowej linii nr 402 wiązać się będą z wstrzymaniem ruchu pociągów na odcinku Trzebiatów- Kołobrzeg.

W tym czasie przebudowanych zostanie sześć przejazdów kolejowo-drogowych. Na odcinku wyłączonym z ruch kolejowego w obie strony Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych przygotował autobusową komunikację zastępczą.

Modernizacja prowadzona przez Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Szczecinie jest dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa zachodniopomorskiego. Przebudowę odcinków linii 402 rozpoczęto na początku ubiegłego roku.

Jednym z najważniejszych elementów projektu jest budowa kolejowej łącznicy do portu lotniczego w Goleniowie, dzięki której skróci się znacznie czas dojazdu z centrum Szczecina na lotnisko. Łącznica o długości 5 km będzie mieć również duże znaczenie dla pasażerów, dojeżdżających do portu lotniczego z Koszalina i Kołobrzegu.

Samo odgałęzienie do lotniska ma swój początek w Mostach, gdzie ułożono dwa rozjazdy. Dobiegła też końca wycinka drzew i krzewów. Zarys przyszłej łącznicy jest doskonale widoczny, po wyprofilowaniu nawierzchni gruntowej pod nowe torowisko. Przystanek obok lotniska, razem ze wszystkimi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym łącznicy, obsługiwany będzie zdalnie przez Lokalne Centrum Sterowania w Goleniowie.

Już teraz poprawiły się parametry najbardziej zaniedbanych technicznie odcinków linii Goleniów- Kołobrzeg. Wymieniono tory na odcinku 16 km, podwyższając techniczną prędkość pociągów z 50 do 120 km na godzinę.

Stacje i przystanki w Baszewicach, Gąbinie, Głowaczewie i Nowogardzie otrzymały również nowe perony. Wygodniej wsiada się też w Wyszomierzu, Bieczynie Pomorskim i Starym Borku. Na zmodernizowanych peronach ustawiono nowe wiaty przystankowe. Inwestor zadbał także o bezpieczeństwo ruchu, instalując urządzenia samoczynnej sygnalizacji na trzech przejazdach kolejowych, które zostały już wcześniej gruntownie przebudowane. Wyremontowano też kolejowy wiadukt w Gryficach.

Na stacji w Płotach zakończono prace związane z przebudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano także wszystko, czego pasażer nie jest w stanie zobaczyć, a co decyduje o bezpieczeństwie i zwiększa przepustowość linii, czyli urządzenia elektroenergetyczne i łączności. Mimo że inwestycja minęła półmetek, już teraz odczuwane są korzyści po likwidacji "wąskich gardeł" z ograniczeniami prędkości.

- Modernizacja linii Goleniów - Kołobrzeg ma również swój wymiar handlowy. Z pociągów do Kołobrzegu korzysta 20 procent więcej pasażerów - informuje Andrzej Tomaszewski z Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. - Dzięki likwidacji ograniczeń prędkości połączenie Szczecin- Kołobrzeg zyskało na atrakcyjności. Skrócił się czas jazdy, więc przybyło pasażerów w pociągach. Bywają dni, kiedy zestawiane są po dwa składy "Smerfów", czyli spalinowych zespołów, które kursują na trasie Szczecin- Kołobrzeg- Koszalin. Taka sytuacja świadczy o rosnącej popularności tego połączenia, które zostanie kompletnie przebudowane, a latem przyszłego roku zyska łącznicę na lotnisko.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!