Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Kołobrzeg II" na morzach świata

Łukasz Gładysiak
Pod biało-czerwoną banderą MS „Kołobrzeg II” pływał w latach 1966-1988. Był pierwszym z 16 masowców zamówionych przez władze PRL w Stoczni im. Georgija Dymitrowa w Warnie
Pod biało-czerwoną banderą MS „Kołobrzeg II” pływał w latach 1966-1988. Był pierwszym z 16 masowców zamówionych przez władze PRL w Stoczni im. Georgija Dymitrowa w Warnie Domena publiczna
Zwodowany w bułgarskiej Stoczni im. Georgija Dymitrowa trafił pod biało-czerwoną banderę. MS „Kołobrzeg II” sławił imię miasta na morzach i oceanach świata przez ponad dwie dekady.

Niemalże od początku dziejów marynarki statki nazywano imionami miast. Nie inaczej było w Polsce, gdzie w okresie po zakończeniu II wojny światowej na morza i oceany świata wypłynęły jednostki sławiące ważne dla naszego narodu miejsca. Wśród nich był także MS „Kołobrzeg II”. Choć jako drugi pod biało-czerwoną banderą nosił nazwę miasta nad ujściem Parsęty (o wcześniejszym przeczytać można w ramce), pierwszy powstał na całkowicie rodzime zamówienie.

MS „Kołobrzeg II” zwodowany został w Stoczni im. Georgija Dymitrowa, w bułgarskim mieście Warna 26 sierpnia 1965 r. W tej ważnej nie tylko z powodu morskich przesądów ceremonii wzięła udział delegacja skierowana do Bułgarii znad ujścia Parsęty. Na jej czele stał Jerzy Rymaszewski, ówczesny przewodniczący Rady Miasta Kołobrzeg. Matką chrzestną została kierująca dzisiaj Klubem Pioniera Kołobrzegu Krystyna Gawlik. Po blisko 50 latach wspominała reporterowi „Głosu” ten dzień tak: - Moment ten był wielkim wzruszeniem, choć nie obyło się bez tremy. Nawiązałam wtedy kontakty z ludźmi tworzącymi historię „Kołobrzegu II” i ich rodzinami, do dziś je utrzymuję. W późniejszym czasie towarzyszyłam załodze w trakcie kilku podróży, między innymi po Morzu Śródziemnym i u wybrzeży Afryki Zachodniej. Starałam się nią opiekować, jak na matkę chrzestną przystało.

Prezentowana jednostka otwierała serię 16 masowców, które władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej zamówiły u bułgarskiego wykonawcy. Charakteryzowała się długością blisko 100 m i szerokością 13,7 m. Zanurzenie wynosiło ok. 5,7 m, a nośność - 3,4 tys. ton. W maszynowni zainstalowano pojedynczy silnik spalinowy o mocy 2250 KM. Statek mógł rozpędzić się do prędkości maksymalnej ponad 30 węzłów. Dysponował on jednym pokładem, ładownią pojemności prawie 5 tys. metrów sześciennych oraz załogą liczącą 28 osób. Charakterystyczną cechą MS „Kołobrzeg II” był herb miasta nad ujściem Parsęty, umieszczony na dziobie.

Pierwsze podniesienie biało-czerwonej bandery na statku miało miejsce w sierpniu 1966 r. Kapitanem jednostki obrano, pierwszą w historii polskiej żeglugi, kobietę - Danutę Kobylińską-Walas.

W dziewiczy rejs statek popłynął do Hiszpanii. W trakcie ekspedycji wykryto szereg wad konstrukcyjnych, ale szczęśliwie MS „Kołobrzeg II” dotarł do portu docelowego i uchronił się przed losem słynnego transatlantyka „Titanic”. W listopadzie 1966 r. władze Kołobrzegu oraz przedstawiciele Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie zawarli umowę o współpracy. Jej inicjatorem byli między innymi marynarze „Kołobrzegu II”. Wkrótce PŻM objęła patronatem Szkołę Podstawową Nr 1, której uczniowie przygotowali szereg pamiątek, zdobiących później pokład „ich” statku.

Kapitan Kobylińska-Walas stała się także honorowym członkiem drużyny harcerskiej „Jedynki”. Zorganizowano też rejs z udziałem uczniów.

Użytkownikiem masowca była najpierw Polska Żegluga Morska, a następnie Polskie Linie Oceaniczne. W ramach rodzimej marynarki handlowej statek odwiedził większość ważnych portów na świecie.

Służbę „Kołobrzeg II” zakończył dokładnie 7 stycznia 1988 roku, cumując w liberyjskim mieście Monrowia. Stamtąd trafił na złom. a

Kołobrzeg pod banderami dwóch krajów

W imię cesarza
W 1908 r. w elbląskiej stoczni Schichau-Werke zwodowano kadłub pierwszego w Niemczech, wykorzystującego napęd turbinowy, lekkiego krążownika. SMS „Kolberg”, bo taką nazwę otrzymał okręt, służbę w ramach Cesarskiej Marynarki Wojennej rozpoczął w czerwcu 1910 r. Jego uzbrojenie stanowiło 12 dział kalibru 105 mm, 4 działa kalibru 52 mm oraz 4 wyrzutnie torped kalibru 450 mm. Maksymalna grubość pancerza wynosiła 100 mm. Pierwszy rejs bojowy SMS „Kolberg” odbył krótko po rozpoczęciu I wojny światowej, uczestnicząc w przegranej przez Niemców bitwie koło Helgolandu. Cesarski krążownik zakończył służbę 17 grudnia 1918 r. Przekazany w ramach reparacji wojennych Francuzom został złomowany 11 lat później.

Pierwszy z polskich Kołobrzegów

2 lata po zakończeniu II wojny światowej Polsce przekazano niemiecki drobnicowiec „Herkules”, którego przechszczono na SS „Kołobrzeg”. Statek ten, o wyporności 2,4 tys. ton, został w 1945 r. zdobyty przez wojska radzieckie w Helu. Przebudowany w Stoczni Gdyńskiej pływał pod biało-czerwoną banderą do 1958 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!