Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec przebudowy wejścia do kołobrzeskiego portu po 10 latach

ima
Do budowy falochronu zachodniego użyto ok. 229 tys. ton kamienia. Do wschodniego ok. 166 tys. ton, co odpowiada 7.900 wagonom. Falochrony od strony morza zabezpieczono 4.850 gwiazdoblokami.
Do budowy falochronu zachodniego użyto ok. 229 tys. ton kamienia. Do wschodniego ok. 166 tys. ton, co odpowiada 7.900 wagonom. Falochrony od strony morza zabezpieczono 4.850 gwiazdoblokami. Fot. Michał Świderski
Dziesięć lat - tyle trwała przebudowa wejścia do kołobrzeskiego portu. Pochłonęła gigantyczną sumę144, 452 mln złotych. Dziś w obecności podsekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury, Anny Wypych - Namiotko, obwieszczono zakończenie inwestycji.

Ta największa dotąd, kołobrzeska inwestycja, w całości finansowana z budżetu państwa, rozpoczęła się we wrześniu 2000 roku. Zakładała poszerzenie wejścia do portu i przebudową jego, liczących ponad wiek, falochronów. Zupełnie nowy falochron zachodni miał mieć 452 m długości (stary, już rozebrany, miał tylko 205 m), a wschodni miał zostać wydłużony o 150 m, osiągając długość 513 metrów. Inwestycja miała służyć poprawie bezpieczeństwa żeglugi i stworzyć nowe możliwości rozwoju portu.

10 lat temu prace ruszyły jednak w oparciu o okrojoną wersję pierwotnego projektu (falochrony miały być o 100 m krótsze). W 2002 r. nastąpił powrót do pierwotnej koncepcji. Dziś odległość między głowicami falochronu wynosi 80 m (było 40 m), dzięki czemu do portu mogą wpływać znacznie większe jednostki, o wymiarach 100 m długości, 20 m szerokości i zanurzeniu do pięciu metrów.
Dziś w kołobrzeskim Kapitanacie Portu, raport z przebiegu inwestycji przedstawił w obecności swojej szefowej, podsekretarz stanu, Anny Wypych - Namiotko, dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku, Tomasz Bobin. - To była inwestycja długotrwała i trudna. Z jej finansowaniem bywało różnie, stąd długi czas realizacji - mówił. Prowadzona w dwóch etapach inwestycja, miała sie zakończyć w 2006 roku. Najtrudniejsze były lata 2002- 2004, gdy zamiast zaplanowanych wcześniej sum, rząd decydował się wydać ledwie połowę. - Ale za rządów pani minister udało się nam wreszcie zakończyć prace - Tomasz Bobin przesłał ukłon w stronę urzędującej od 2007r. Anny Wypych - Namiotko, zresztą również kapitana żeglugi wielkiej.

Prace inwestycyjne zakończyły się w 2009 roku. Dopiero 16 listopada tego roku nastąpił odbiór techniczny, a tydzień później zapadła decyzja o wydawaniu pozwolenia na użytkowanie. Jak podkreślał obecny na spotkaniu prezydent Kołobrzegu Janusz Gromek, nowe wejście do portu ma otworzyć Kołobrzeg. - Liczymy na rozwój naszego portu handlowego. Chcielibyśmy żeby tonaż przeładunków zwiększył się nam z ok. 100 tys. ton w ubiegłym roku do, daj Boże, 300 tys. ton - mówił. - Otwarcie portu jest ważne jeszcze z jednego powodu: jest warunkiem niezbędnym do sięgania po unijne pieniądze jako dofinansowania naszego projektu poprawy dostępności do portu, w ramach którego budujemy obwodnicę - tłumaczył.

Wykonawcą przebudowy od początku była Hydrobudowa S.A. z Gdańska. W 2002 r. dołączyło do niego w ramach konsorcjum Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Jak mówił prezes Hydrobudowy S.A. , Wojciech Czajko: - W czasie prowadzenie całej inwestycji najtrudniejsza była logistyka. Wobec braku ciągłości finansowania byliśmy zmuszeni np. aż 9 razy zabezpieczać roboty czasowo na zimę, gdy prac ze względu na aurę, po prostu nie dawało się prowadzić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!