Korki w godzinach szczytu. Ten obrazek zostanie w Koszalinie na dłużej

Joanna Krężelewska
Joanna Krężelewska
Piątkowe godziny szczytu. Kolejka samochodów na ulicy Dąbrowskiego pod wiaduktem w Alei Monte Cassino w Koszalinie. To jeden z efektów wyłączenia go z ruchu. Joanna Krężelewska
W marcu wiadukt w Alei Monte Cassino w Koszalinie został całkowicie zamknięty dla ruchu. Już wiadomo, że zostanie rozebrany i wybudowany od nowa. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. I to na lata!

Aleja Monte Cassino umożliwia objazd ścisłego centrum Koszalina i jest częścią drogi krajowej nr 6. Wiaduktem nad Dzierżęcinką i ulicami Batalionów Chłopskich i Dąbrowskiego odbywał się tranzyt na trasie z Gdańska do Szczecina, Poznania, Kołobrzegu i w kierunku powrotnym. Most ma około ok. 220 m długości, a jego nośność to 40 ton. Kierowcom i pieszym służy od 1971 roku. 11 lat temu został wyremontowany. Jego historia właśnie się kończy.

- 20 lat temu zaprzestano stosowania belek WBS w budowie mostów ze względu na problemy z korozją zbrojenia i szybkim degradowaniem się obiektów. Modernizacja sprzed 10 lat wydłużyła żywotność czterdziestoletniego obiektu w Koszalinie, ale było to już wszystko, co można było zrobić – powiedział Tymon Galewski, właściciel biura projektowego GTI Design z Gdańska, które przygotowało ekspertyzę wiaduktu.

Wiadukt na Monte Cassino w Koszalinie to już historia. Zostanie zburzony

- Dalsze remontowanie tej konstrukcji technicznie traci rację bytu. Belki w każdym miejscu mają uszkodzenia bardzo trudne do usunięcia. Liczba spękań obiektu jest duża. Mówiąc językiem gospodarskim, jego data przydatności do spożycia dobiegła końca.

Wiadukt na Monte Cassino w Koszalinie to już historia. Zosta...

Co ciekawe, wiadukt w Koszalinie to jeden z ostatnich, które powstały na belkach WBS i jeszcze nie zostały zburzone. - Wszystkie poprzednie zostały rozebrane 10-15 lat temu, ponieważ były w jeszcze gorszym stanie technicznym. Cała góra wiaduktu jest do rozbiórki, a jeśli chodzi o podpory, badania wykazały, że w głębi są dość mocne, natomiast otulina zbrojenia jest napita wodą i wgłębnie skorodowana – wskazał Galewski.

Dodał też, że jego zdaniem nowy wiadukt powinien być „układem ciągłym”, który będzie mieć jedną dylatację na początku i jedną na końcu. To ma nie tylko rozwiązać problemy z wpływem wody i wilgoci na konstrukcję, ale ma też być ciszej. Teraz most ma kilka dylatacji, co oznacza, że tworzy go kilka połączonych elementów, stąd m.in. hałas, gdy jechały po nim samochody.

Dla koszalińskiego samorządu nieplanowana inwestycja będzie potężnym wyzwaniem, szczególnie przy konstrukcji budżetu. Włodarze chcą poszukać zewnętrznych źródeł finansowania – m.in. z budżetu państwa, który ma rezerwę na drogowe sytuacje awaryjne.

Stop! Na wiadukt na al. Monte Cassino w Koszalinie już nie wjedziesz

Dla kierowców rozbiórka wiaduktu i budowa nowego będą oznaczać korki. Trudna sytuacja jest m.in. na ul. Traugutta, Batalionów Chłopskich, Pileckiego, na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Strumykowej.

- W godzinach szczytu pokonanie odcinka od Lidla do Batalionów Chłopskich ulicami Dąbrowskiego i Strumykową zajmuje nawet 20 minut. Uprzejmość, czy tak zwana jazda na zakładkę, nie jest domeną wszystkich kierowców – takich głosów na redakcyjnych dyżurach otrzymujemy mnóstwo. Anna Grabuszyńka-Hewelt, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Koszalinie, zapowiedziała, że przyjrzy się temu miejscu i pochyli nad możliwymi rozwiązaniami.

Policjanci apelują, by alarmować ich o przypadkach zatoru. - Natężenie ruchu zależy od wielu czynników - pory dnia, pogody. Prosimy informować, kiedy ruch będzie utrudniony mówi aspirant Rafał Skoczylas, rzecznik koszalińskiej policji.

Jeśli chodzi o ruch samochodów ciężarowych, jego wyprowadzenie z miasta ulicą Mazowieckiego zależeć będzie od innej ekspertyzy – mostu na ul. Władysława IV nad przejazdem kolejowym. Tę mamy poznać za kilka dni.

Wiadukt w Koszalinie zamknięty. Obowiązują objazdy! [ZDJĘCIA]

Zobacz także Konferencja ws. zamknięcia wiaduktu na al. Monte Cassino w Koszalinie (archiwum)

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gupi****
18 lipca, 8:06, Gupi[wulgaryzm]:

Nibymiasto z nibyratuszem i w środku nibyprezydent.... [wulgaryzm] pełnia życia!

18 lipca, 10:17, Bolesław Kowalski:

Nie widzę związku pomiędzy zużyciem obiektu, a ratuszem.

18 lipca, 11:51, Zzbbiigg:

Szanowny Panie, nie widzi Pan związku pomiędzy zużyciem mostu, a ratuszem, jednocześnie wskazuje Pan nasiloną degradację mostu w ostatnich latach. Proszę spojrzeć na to z innej strony; Inteligentny System Transportowy, który miał działać od 2015 przez ostatnich pięć lat powstrzymał by (nie wyeliminował w całości) transportu "przeciążonego" , szczególnie niszczącego mosty. Czy to też nie ma powiązania z ratuszem? To ratusz wybierał wykonawców na zasadzie "byle najtaniej" nie zwracając uwagi na jakość, teraz mamy tego efekty. Do tego brak odcinka S-6 do Sianowa (znowu "byle najtaniej", geolodzy nie zauważyli jezior, może powinni zajrzeć w poniemieckie mapy). Jak jeszcze "rozjadą" nam most na Władka IV (15t, a jeżdżą "Tir-y" i ciężkie wywrotki przy budowie osiedla i ul. Władysłwa IV) będzie 100% paraliż, to też nie sprawa ratusza? To może zorganizować "pospolite ruszenie" i postawić patrole społeczne?

W samo sedno

g
gupi****
18 lipca, 8:06, Gupi[wulgaryzm]:

Nibymiasto z nibyratuszem i w środku nibyprezydent.... [wulgaryzm] pełnia życia!

18 lipca, 10:17, Bolesław Kowalski:

Nie widzę związku pomiędzy zużyciem obiektu, a ratuszem.

18 lipca, 11:51, Zzbbiigg:

Szanowny Panie, nie widzi Pan związku pomiędzy zużyciem mostu, a ratuszem, jednocześnie wskazuje Pan nasiloną degradację mostu w ostatnich latach. Proszę spojrzeć na to z innej strony; Inteligentny System Transportowy, który miał działać od 2015 przez ostatnich pięć lat powstrzymał by (nie wyeliminował w całości) transportu "przeciążonego" , szczególnie niszczącego mosty. Czy to też nie ma powiązania z ratuszem? To ratusz wybierał wykonawców na zasadzie "byle najtaniej" nie zwracając uwagi na jakość, teraz mamy tego efekty. Do tego brak odcinka S-6 do Sianowa (znowu "byle najtaniej", geolodzy nie zauważyli jezior, może powinni zajrzeć w poniemieckie mapy). Jak jeszcze "rozjadą" nam most na Władka IV (15t, a jeżdżą "Tir-y" i ciężkie wywrotki przy budowie osiedla i ul. Władysłwa IV) będzie 100% paraliż, to też nie sprawa ratusza? To może zorganizować "pospolite ruszenie" i postawić patrole społeczne?

Widzę związek, gdyby byli tam ludzie którzy ogarniają temat to by nie było teraz tego co jest

g
gupi****
18 lipca, 10:06, SAS:

Most zaskoczył Koszalin. W czyjej szufladzie zawieruszył się ten most? Po co samorządy, jeśli nie widzą tak dużego mostu obok?

18 lipca, 10:24, Bolesław Kowalski:

Most przeszedł remont 10 lat temu i ówczesna ekspertyza nie wskazywała na to, że za 10 lat będzie trzeba go wyłączyć z eksploatacji. Wtedy stan nie był jeszcze zły, degradacja przybrała na sile w ostatnich latach. Mogą na to mieć duży wpływ zmiany klimatyczne, które ostatnimi czasy bardzo się nasiliły. Niestety, przyszedł kres i nic nie poradzimy. Samorząd będzie intensywnie walczył o wsparcie finansowe.

18 lipca, 10:48, SAS:

Z artykułu wynika wprost, że remont mógł jedynie przedłużyć życie tego mostu, a nie podwoić jego wiek. Inwestycja powinna być dawno przygotowana, zabezpieczona i teraz właśnie się rozpoczynać i o to właśnie mi chodzi. W Białogardzie nikt nie zamyka wiaduktu widmo na lata, bo był remontowany planowo przez GDDK..

Więc ten pociąg po finanse jest opóźniony o całe lata, do tego dochodzi dokumentacja, przygotowanie inwestycji, przetarg. Podtrzymuje zdanie, że most widmo zaskoczył Koszalin.

dokładnie, dlatego napisałem że władze miejskie są na niby, nikt tak nie ma planu, improwizują sobie jak chwila wymaga

Z
Zzbbiigg
18 lipca, 8:06, Gupi[wulgaryzm]:

Nibymiasto z nibyratuszem i w środku nibyprezydent.... [wulgaryzm] pełnia życia!

18 lipca, 10:17, Bolesław Kowalski:

Nie widzę związku pomiędzy zużyciem obiektu, a ratuszem.

Szanowny Panie, nie widzi Pan związku pomiędzy zużyciem mostu, a ratuszem, jednocześnie wskazuje Pan nasiloną degradację mostu w ostatnich latach. Proszę spojrzeć na to z innej strony; Inteligentny System Transportowy, który miał działać od 2015 przez ostatnich pięć lat powstrzymał by (nie wyeliminował w całości) transportu "przeciążonego" , szczególnie niszczącego mosty. Czy to też nie ma powiązania z ratuszem? To ratusz wybierał wykonawców na zasadzie "byle najtaniej" nie zwracając uwagi na jakość, teraz mamy tego efekty. Do tego brak odcinka S-6 do Sianowa (znowu "byle najtaniej", geolodzy nie zauważyli jezior, może powinni zajrzeć w poniemieckie mapy). Jak jeszcze "rozjadą" nam most na Władka IV (15t, a jeżdżą "Tir-y" i ciężkie wywrotki przy budowie osiedla i ul. Władysłwa IV) będzie 100% paraliż, to też nie sprawa ratusza? To może zorganizować "pospolite ruszenie" i postawić patrole społeczne?

S
SAS
18 lipca, 10:06, SAS:

Most zaskoczył Koszalin. W czyjej szufladzie zawieruszył się ten most? Po co samorządy, jeśli nie widzą tak dużego mostu obok?

18 lipca, 10:24, Bolesław Kowalski:

Most przeszedł remont 10 lat temu i ówczesna ekspertyza nie wskazywała na to, że za 10 lat będzie trzeba go wyłączyć z eksploatacji. Wtedy stan nie był jeszcze zły, degradacja przybrała na sile w ostatnich latach. Mogą na to mieć duży wpływ zmiany klimatyczne, które ostatnimi czasy bardzo się nasiliły. Niestety, przyszedł kres i nic nie poradzimy. Samorząd będzie intensywnie walczył o wsparcie finansowe.

Z artykułu wynika wprost, że remont mógł jedynie przedłużyć życie tego mostu, a nie podwoić jego wiek. Inwestycja powinna być dawno przygotowana, zabezpieczona i teraz właśnie się rozpoczynać i o to właśnie mi chodzi. W Białogardzie nikt nie zamyka wiaduktu widmo na lata, bo był remontowany planowo przez GDDK..

Więc ten pociąg po finanse jest opóźniony o całe lata, do tego dochodzi dokumentacja, przygotowanie inwestycji, przetarg. Podtrzymuje zdanie, że most widmo zaskoczył Koszalin.

B
Bolesław Kowalski
18 lipca, 10:06, SAS:

Most zaskoczył Koszalin. W czyjej szufladzie zawieruszył się ten most? Po co samorządy, jeśli nie widzą tak dużego mostu obok?

Most przeszedł remont 10 lat temu i ówczesna ekspertyza nie wskazywała na to, że za 10 lat będzie trzeba go wyłączyć z eksploatacji. Wtedy stan nie był jeszcze zły, degradacja przybrała na sile w ostatnich latach. Mogą na to mieć duży wpływ zmiany klimatyczne, które ostatnimi czasy bardzo się nasiliły. Niestety, przyszedł kres i nic nie poradzimy. Samorząd będzie intensywnie walczył o wsparcie finansowe.

B
Bolesław Kowalski
18 lipca, 8:06, Gupi[wulgaryzm]:

Nibymiasto z nibyratuszem i w środku nibyprezydent.... [wulgaryzm] pełnia życia!

Nie widzę związku pomiędzy zużyciem obiektu, a ratuszem.

S
SAS

Most zaskoczył Koszalin. W czyjej szufladzie zawieruszył się ten most? Po co samorządy, jeśli nie widzą tak dużego mostu obok?

G
Gupichuj

Nibymiasto z nibyratuszem i w środku nibyprezydent.... [wulgaryzm] pełnia życia!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3