Z kilku wariantów lokalizacji lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Szczecinku zdecydowano się na dość rzadkie w naszych realiach umiejscowienie go na dachu szpitala. Nowy budynek jest już gotowy i odebrany - łącznie z lądowiskiem dopuszczonym do użytkowania. Do naszej redakcji dotarły jednak głosy pełne obaw, czy korzystanie z lądowiska będzie bezpieczne.
- Stosunkowo niedaleko jest przecież wieża kościoła Mariackiego licząca sobie 78 metrów - mówi nasz Czytelnik. - Czy to nie za blisko i nie za wysoko? I czy w pobliżu nie znajdzie się ścieżka podejścia dla helikopterów? Dodam, że wieża kościoła nie jest w żaden sposób oznakowana oświetleniem ostrzegawczym w postaci czerwonych lampek.
Obawy rozwiewa starosta szczecinecki Krzysztof Lis: - Lądowisko jest odebrane przez wszystkie odpowiednie służby, ma stosowne certyfikaty i choćby jutro można na nim posadzić śmigłowiec, choć oczywiście chciałbym, aby do tak poważnych wypadków wymagających ściągnięcia LPR nie dochodziło i nigdy z lądowiska nie trzeba było korzystać - mówi i wyjaśnia, że stosowne decyzje poprzedziło spotkanie z szefem LPR - ekspertem branży lotniczej, który pozytywnie zaopiniował szczecineckie lądowisko.
- Pewne wątpliwości były tylko odnośnie wysokiego drzewa przy pobliskim oddziale psychiatrycznym Salus - mówi Krzysztof Lis. -
Zachodziła obawa, czy nie trzeba go będzie wyciąć, ale okazało się, iż wystarczy jedynie przyciąć jeden z konarów. Lądowisko jest odpowiednio oznakowane, oświetlone i można z niego bezpiecznie korzystać. Starosta dodaje, że wieża kościoła Mariackiego jest na tyle daleko (jakiś kilometr w linii prostej) od szpitala, że nie powinna stanowić i nie stanowi zagrożenia.
- W wykazie przeszkód lotniczych zawartych w instrukcji operacyjnej lądowiska szpitala w Szczecinku, wieża kościoła nie została wskazana, jako przeszkoda lotnicza - informuje Marta Chylińska, rzeczniczka prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. - W związku z powyższym, nie musi być ona oznakowana, jako przeszkoda lotnicza. Wszystkie kwestie związane z oznakowaniem przeszkód lotniczych reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 czerwca 2003 roku w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych.
Pani rzecznik wyjaśnia także, że w odniesieniu wyłącznie do przeszkód trasowych, zgodnie z rozporządzeniem, jeśli obiekt nie ma 100 metrów nad poziom terenu, nie jest przeszkodą trasową i nie wymaga oznakowania.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?