Koszalin był znany z produkcji autobusów

Piotr Polechoński piotr.polechonski@gk24
Autobus "Bałtyk” z Koszalina w pełnej krasie. Ten model był jeszcze zbudowany na podwoziu Stara,późniejsze powstawały na podwoziu Skody.
Autobus "Bałtyk” z Koszalina w pełnej krasie. Ten model był jeszcze zbudowany na podwoziu Stara,późniejsze powstawały na podwoziu Skody. Archiwum Witolda Danilkiewicza
Wiedzieliście, że w latach 50 i 60 Koszalin był znany z produkcji autobusów? Nosiły dumną nazwę Bałtyk i były składane przy ulicy Lechickiej. Opowiedział nam o nich jeden z naszych Czytelników.

- To odległa historia i jedna z ciekawszych zagadek polskiej motoryzacji, choć wiadomości na ten temat jest mało - pisze w swoim liście Witold Danilkiewcz, Czytelnik naszych "Wieści".

Wszystko zaczęło się od pierwszej Zachodnio-Pomorskiej Spółdzielni Mechaników Samochodowych w Koszalinie. Ta istniała od końca 1945 i początkowo zajmowała się naprawami poniemieckich samochodów ciężarowych. W 1962 spółdzielnia podporządkowana została Zjednoczeniu Przemysłu Budowlanego i zmieniła nazwę na Fabrykę Urządzeń Budowlanych (obecnie Bumar Koszalin).

- Pamiętam, kiedy to w końcu lat 50-tych i początkach 60-tych budowano tutaj autobusy Bałtyk. Mieszkałem przy ulicy Lechickiej i miałem możliwość widzieć na co dzień, jak powstawały koszalińskie autobusy - opowiada Czytelnik.

Bałtyki produkowano najpierw na podwoziach "Stara", później na podwoziach "Skody". Podwozia transportowano koleją do Koszalina. - Z ciekawością przyglądałem się tym autobusom. Niestety, niski ówczesny poziom mechanizacji nie pozwalał na rozwinięcie produkcji na większą skalę. Wielkość produkcji była utajniona, ponieważ zakład produkował również sprzęt na potrzeby wojska.- wspomina pan Witold. Pisze też dalej, że w latach 1961 -1963 zbudowano ponad 150 sztuk autobusów. Bałtyki powstawały w różnych wersjach, w zależności od ich przeznaczenia. Głównym ich odbiorcą były spółdzielnie i wojsko. Jeździły m.in. w Krajowej Spółdzielni Komunikacyjnej w Poznaniu, która posiadała ich najwięcej i w MPK w Lublinie. Do przewozu pracowników i celów turystycznych służyły w Hucie im.Lenina w Nowej Hucie.

- Podobno spotkać je można było jeszcze na początku lat 80-tych w różnych częściach kraju. Niestety, do dziś nie przetrwał żaden. Zdjęcie Bałtyku pomalowanego na czerwono ukazało się na okładce w 49 numerze "Motoru" z dnia ósmego grudnia 1963 roku - dodaje nasz Czytelnik.

Co ciekawe, jedyny egzemplarz Bałtyku w wersji Lux został zbudowany w czynie społecznym i był własnością załogi. - Był to jak na tamte czasy był ładny i nowoczesny autobus, wyposażony w wygodne tzw. siedzenia lotnicze. Zachowało się bardzo niewiele fotografii czy relacji świadków z tamtych czasów. Mam wielką nadzieję, że po publikacji tego tekstu odezwą się dawni pracownicy, bądź ludzie posiadający jakąkolwiek wiedzę na ten temat - na koniec swoje listu apeluje pan Witold.

I my dołączamy się do apelu naszego Czytelnika. Jeżeli ktoś z Was ma wiedzę na temat autobusów z Koszalina i chciałby się nią podzielić z naszymi Czytelnikami zachęcamy do kontaktu z nami. Piszcie (piotr.polechonski @gk24.pl) lub dzwońcie (94 34-73-552).

Czytaj e-wydanie »

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
D. Spoldz- prac.

Faktem bylo, Krajowa Spoldzielnia Komunikacyjna w Poznaniu byla w posiadaniu autobusow Baltyk, jednak pochodzily one z zasobow wojskowych i wlasnie w KSK byly odbudowywane i wprowadzane na stan taboru. Podobnie bylo w Zamosciu, Koszalinie, Lublinie. To byly spoldzielnie, ktore byly przewoznikami po najtrudniejszych trasach w kraju, a Baltyki budowane z silnikami leylandowskimi nie mialy problemu w jezdzie po takich terenach.

L
Lubiący polską motoryzację

Chciałbym, aby te słowa "do dziś nie przetrwał ani jeden" nie były prawdą. Mam nadzieję, że gdzieś tam w Polsce stoi wrak, który służy jako altanka lub szopka, który będzie zdatny do odbudowy...

k
koszalinianin

No i ?????

p
pozdrowienia

co najmniej 2 takie autobusy posiadała Państwowa Opera Śląska w Bytomiu właśnie na przełomie lat 50-tych i 60-tych .... pamiętam je z dzieciństwa, bo wyjeżdzałem nimi na kolonie pracownicze, a były takie "trochę" inne od reszty poruszających sie na Śląsku autobusów

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3