Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lekarz popełnił błąd? Łatwiej o odszkodowanie

Joanna Boroń [email protected]
Uważasz, że twój lekarz popełnił błąd? Już działają specjalne komisje, przed którymi pacjenci mogą ubiegać się o zadośćuczynienie lub odszkodowanie za niewłaściwe leczenie.

Komisja w zachodniopomorskim

Komisja w zachodniopomorskim

W skład komisji weszło szesnastu członków - ośmiu lekarzy i ośmiu prawników. Wojewoda powołał czternaście osób, a dwie pozostałe zostały wybrane przez ministra ds. zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta. Na czele zachodniopomorskiej komisji stanął prawnik Krzysztof Szydłowski.
Siedziba komisji: Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, tel.: 91 4303440.

Zgodnie z nowymi przepisami postępowanie odszkodowawcze podzielono na dwa etapy. Pierwszy etap rozpoczyna się od złożenia wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego do wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, właściwej ze względu na siedzibę szpitala, w którym doszło do zdarzenia. Ale uwaga: Wojewódzka komisja rozpatruje tylko wnioski dot. zdarzeń medycznych, które będą miały miejsce po 1 stycznia 2012 roku.

- Komisja orzekać ma w składzie czteroosobowym - wyjaśnia prawnik Mateusz Rydzki. - A zgodnie z przepisami czas trwania postępowania nie powinien przekroczyć czterech miesięcy od dnia wniesienia wniosku.

. Uprawnienie do złożenia wniosku przysługuje oczywiście pacjentowi. Prócz tego o odszkodowanie ubiegać się mogą również jego spadkobiercy (w przypadku śmierci pacjenta).

Do wniosku należy załączyć potwierdzenie wniesienia opłaty od wniosku w wysokości 200 zł, którą uiszcza się na rachunek właściwego urzędu wojewódzkiego, przy którym działa komisja. Kompletny i należycie opłacony wniosek wojewódzka komisja przekazuje kierownikowi szpitala, przychodni, czy gabinetu z działalnością którego wiąże się wniosek, oraz ubezpieczycielowi, którzy powinni przedstawić swoje stanowisko w sprawie w terminie 30 dni od otrzymania wniosku. Następnie komisja wydaje orzeczenie.

Jeśli któraś ze stron postępowania nie jest zadowolona z orzeczenia ma prawo w terminie 14 dni od doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do wojewódzkiej komisji, przy czym wniosek ten musi być odpowiednio umotywowany.

W kolejnym etapie postępowania następuje ustalenie wysokości odszkodowania lub zadośćuczynienia. Ubezpieczyciel powinien przedstawić wnioskodawcy, za pośrednictwem komisji, w terminie 30 dni propozycję w tym zakresie. Następnie wnioskodawca w terminie 7 dni składa oświadczenie o przyjęciu bądź odrzuceniu tej propozycji. Już sama propozycja przedstawiona przez ubezpieczyciela stanowi tytuł wykonawczy. W sytuacji, gdy ubezpieczyciel nie złoży żadnej propozycji, będzie on obowiązany do wypłaty kwot w wysokości określonej we wniosku. W takim wypadku to wojewódzka komisja wystawi zaświadczenie, w którym stwierdzi złożenie wniosku, wysokość odszkodowania lub zadośćuczynienia oraz fakt nieprzedstawienia propozycji przez ubezpieczyciela, a zaświadczenie to będzie stanowić tytuł wykonawczy.

Co ważne, kwoty odszkodowań nie mogą przekroczyć granic określonych w ustawie i tak w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta maksymalna wysokość świadczenia wynosi 100.000 zł, a w przypadku śmierci pacjenta 300.000 zł. Pacjenci, którzy będą chcieli dochodzić wyższych kwot, będą musieli wszczynać postępowanie na drodze cywilnej, tak jak to miało miejsce przed wejściem w życie nowej ustawy.

Masz pytania?

Skontaktuj się z biurem Rzecznika Praw Pacjentów korzystając z bezpłatnej infolinii: 800 190 590.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!