Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Likwidacja wrót na Kanale Jamneńskim. Trzy koncepcje przebudowy do omówienia w grudniu

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Koncepcja nr 2 przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim jest, według zainteresowanych, najbardziej optymalną
Koncepcja nr 2 przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim jest, według zainteresowanych, najbardziej optymalną Fot. mat. Energa Invest
Spółka Energa Invest przedstawiła trzy koncepcje przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim w Mielnie. Dwie z nich przewidują likwidację istniejących wrót sztormowych, jedna ich solidną przebudowę.

Wszystko więc wskazuje na to, że budzące od wielu lat ogromne kontrowersje wrota sztormowe na Kanale Jamneńskim znikną. Już 3 grudnia w koszalińskiej delegaturze Urzędu Wojewódzkiego chętni będą mogli podyskutować i wskazać tę koncepcję, która według nich jest najlepsza. Nasi rozmówcy wskazywali na wariant nr 2 jako ten najbardziej optymalny, choć przyznawali też, że wariant nr 3 jest wariantem najbogatszym, ale zapewne też najbardziej kosztownym.

3 grudnia w Koszalinie, a 7 grudnia w Mielnie wszyscy zainteresowani będą mogli podyskutować i ostatecznie wybrać jedną koncepcję przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim, dla której zostanie opracowana już szczegółowa dokumentacja wraz z projektem budowlanym.

Jednak do przebudowy Kanału Jamneńskiego jeszcze bardzo daleka droga. Bo najpierw trzeba wybrać tę koncepcję, następnie zrobić dla niej wspomniany projekt i uzyskać pozwolenie na budowę, a wtedy dopiero znaleźć firmę, która to zrobi. I najważniejsze, trzeba ustalić, ile to będzie kosztowało i znaleźć te pieniądze...

Na razie więc pomówmy o przedstawionych przez firmę Energa Invest trzech koncepcjach. Pierwsza przewiduje przebudowę konstrukcji istniejących wrót sztormowych, wykorzystanie zabudowy wykonanej w wariancie naprawczym do budowy śluzy żeglownej i przepławki dla ryb, montaż zautomatyzowanego systemu zasuw, na wschodnim brzegu kanału wykonanie przepompowni do okresowej regulacji poziomu wód i modernizację istniejących opasek brzegowych, a na wylocie kanału budowę kierownic z palisad drewnianych.

Wariant nr 2 przewiduje budowę zewnętrznego portu morskiego wraz z infrastrukturą, portu wewnętrznego wraz z infrastrukturą, śluzy wraz z przepławką dla ryb, kanału żeglownego prowadzącego bezpośrednio do jeziora, budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej.

I wreszcie wariant nr 3, który przewiduje budowę zewnętrznego i wewnętrznego portu wraz z infrastrukturą, śluzy wraz z przepławką dla ryb, kanału żeglownego i również budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej. O tych koncepcjach będzie mógł podyskutować każdy zainteresowany już 3 grudnia w koszalińskiej delegaturze Urzędu Wojewódzkiego, a 7 grudnia w Mielnie, w hotelu Royal Park.

- Wersja nr 1 do wyrzucenia, wersja nr 3 to wersja full wypas, więc chyba nie ma szans na realizację, dlatego ja uważam, że wersja nr 2 jest jak najbardziej do przyjęcia - komentuje Krzysztof Najda z Fundacji Ekologicznej Jantar. - Zachęcam wszystkich do przyjścia na spotkania, bo zdecydujemy o przyszłości naszego regionu.

Różnica w poziomie wód między Bałtykiem a jeziorem Jamno wynosiła podczas huraganu blisko 2 metry. - Wrota sztormowe na kanale uratowały więc region przed ogromnymi stratami - komentuje Tomasz Płowens, dyrektor Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie.

Wrota sztormowe przetrwały. Kanał zasypany [zdjęcia]

Zobacz także: Mielno: Protest przy wrotach sztormowych w sprawie jeziora Jamno

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo