Wiadukt w alei Monte Cassino zostanie rozebrany, w jego miejsce wybudowany będzie nowy. Czy znalazł pan już możliwe źródła dofinansowania tej nie tylko gigantycznej, ale też nieplanowanej inwestycji?
Możliwe źródła finansowania są nie tyle znalezione, co raczej zidentyfikowane. Sytuację w Koszalinie możemy porównać do tej, która miała miejsce kilka lat temu w Szczecinie. Tam również awarii uległ most. Źródłem finansowania była wtedy rezerwa, którą dysponuje minister infrastruktury. Wydaje mi się jednak, że lepszym źródłem będą środki przeznaczone na inwestycje strategiczne.
To inwestycja strategiczna nie tylko dla miasta i regionu, ale dla wszystkich podróżujących krajową szóstką.
Dla całego ruchu wzdłuż wybrzeża. Wiadomo, że obwodnica nie jest zakończona i jeszcze przez kilka lat fragment między Sianowem i Koszalinem nie zostanie, niestety, uzupełniony. Wiadukt to zatem inwestycja ponadregionalna, dlatego będziemy się starać właśnie o te środki. Czekamy na warunki prawne, czyli rozporządzenia, które będą określały sposób pozyskiwania środków. Przepisów wykonawczych jeszcze nie ma, a nabór będzie ogłoszony w granicach października, listopada. Mam nadzieję, że nie będzie wyznaczonych limitów, a tylko określony możliwy maksymalny procent wartości dofinansowania.
Kiedy realnie mogą się zacząć poszukiwania wykonawcy?
Chciałbym ogłosić przetarg na przełomie bieżącego i przyszłego roku. W ciągu kilku dni powinniśmy otrzymać decyzję wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, dotyczącą nakazu rozbiórki. To jeden z ważniejszych dokumentów, które warunkują kolejne kroki. Przed nami badania geologiczne, projekt mostu i wreszcie przetarg. Głównych wydatków spodziewam się w 2021 roku.
Czas na rozpoczęcie inwestycji jest dla samorządu fatalny. Epidemia oznacza mniejsze wpływy do budżetu. Na czym będziemy musieli oszczędzać?
Nie zrezygnujemy z żadnej inwestycji. Staramy się pozyskiwać środki zewnętrzne, gdzie tylko można, jednak część prac zostanie przesunięta w czasie. Prawdopodobnie będziemy musieli przesunąć termin rozpoczęcia przebudowy targowiska. Proszę zauważyć, że budowa wiaduktu będzie trzecią w ostatnich latach inwestycją, która pochłonie około 30 mln złotych. Dwie pozostałe to przebudowa amfiteatru i ulica Władysława IV. Wiadukt to priorytet, bo objazdy są nie tylko uciążliwe, ale też spodziewam się, że im dłużej będą trwały, tym więcej remontów nawierzchni nas czeka. Samochody ciężarowe uszkadzają ulice, które nie są przygotowane na przyjęcie takiego ruchu, jak droga krajowa.
Wiadukt w Koszalinie do zburzenia. Jak wygląda dziś? Sprawdź! ZDJĘCIA
Pobierz bezpłatną aplikację Głosu Koszalińskiego i bądź na bieżąco!
Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.
Zobacz także: Przewodnik rowerowy: Koszalin i okolice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?