Mielno: Za 255 dni mamy poznać koncepcję przebudowy Kanału Jamneńskiego

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Projektanci będą mieli pole do popisu, bo mogą uwzględnić przebudowę lub nawet likwidację istniejących na kanale urządzeń, czyli m.in. wrót sztormowych
Projektanci będą mieli pole do popisu, bo mogą uwzględnić przebudowę lub nawet likwidację istniejących na kanale urządzeń, czyli m.in. wrót sztormowych Radek Koleśnik
Pierwszy krok został wreszcie zrobiony. Niestety, do realizacji jest jeszcze bardzo, ale to bardzo daleko. Za 255 dni mamy dopiero poznać koncepcję przebudowy kanału. I wtedy będziemy wiedzieli, czy kanał zostanie otwarty dla żeglugi.

Gorzej będzie jednak z realizacją takiego przedsięwzięcia. Koncepcja to dopiero wstęp do przygotowania projektu. A taki powstawać będzie zapewne kolejny rok. Albo i dłużej. Nie mówiąc już o tym, że trzeba znaleźć pieniądze na sfinansowanie inwestycji. Wprawdzie minister Marek Gróbarczyk, będąc nad Kanałem Jamneńskim w zeszłym roku, powiedział, że pieniądze się znajdą, na razie ich nie ma. Jest jednak ogłoszenie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawie przygotowania „koncepcji wielowariantowej przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim w ramach zadania pn. Przebudowa węzła wodnego na Kanale Jamneńskim”.

Przedmiotem zamówienia - czytamy dalej w oficjalnym dokumencie - jest opracowanie koncepcji techniczno-kosztowej przebudowy węzła wodnego na kanale w minimum czterech wariantach wraz z analizą wielokryterialną. „Celem opracowania koncepcji jest rozeznanie, zbadanie sytuacji panującej na węźle, a następnie wskazanie, w jaki sposób można usunąć lub przynajmniej znacząco złagodzić problemy związane z obecnym funkcjonowaniem węzła wodnego. Należy przedstawić proponowane rozwiązania koncepcyjne umożliwiające poprawę działania przedmiotowego węzła wodnego”.

A chodzi o to, że w tej chwili przez Kanał Jamneński przepłynąć nie można, woda morska, ze wzgędu na wrota sztormowe, nie wpływa do jeziora, co spowodowało, że charakter akwenu zmienił się ze słono-słodkiego na słodki, a istniejąca przepławka oraz ewentualne piętrzenie wody wciąż są nielegalne. Co jednak ciekawe, o tym wszystkim urzędnicy wiedzą już od dawna. Były przecież protesty na kanale, spotkania z urzędnikami i ministrami oraz dyskusje merytoryczne. Dziś jednak okazuje się, że trzeba zrobić koncepcję i wskazać oficjalnie wszystkie problemy.

- Koncepcja wytyczy pewne kierunki, w jakich należy iść, by stworzyć odpowiedni projekt - mówi Krzysztof Najda z fundacji Jantar. - Powiedzmy to sobie jasno: dziś nie ma oficjalnego dokumentu, który ocenia sytuację nad kanałem. A może tam wcale nie jest źle? Teoretycznie może pojawić się firma, która powie, że wszystko jest tam zrobione jak należy, że jezioro nie jest przystosowane do żeglowania i nie ma sensu tam dalej inwestować. Ja jednak wierzę, że powstanie obiecywana marina i ta „autostrada” przez kanał będzie miała dokąd prowadzić - kończy.

Projektanci będą mieli pole do popisu, bo mogą uwzględnić przebudowę lub nawet likwidację istniejących na kanale urządzeń, czyli m.in. wrót sztormowych
Radek Koleśnik

POLECAMY:

Gk24.pl

Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

Zobacz także: Mielno: Protest przy wrotach sztormowych w sprawie jeziora Jamno

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

WODY POLSKIE pięknie wpisują się w AFERĘ MELIORACYJNĄ

G
Gość

Tak jak pisałem, już dzisiaj (16.04.2019) na stronach KZGW ukazała się informacja o modyfikacji treści zamówienia min. wydłużono termin składania ofert do 30.04.2019. (pierwotnie 24.04.209)

Jest również wiele innych zmian w treści SIWZ.

Mam duże wątpliwości czy przetarg dojdzie do skutku. W kręgach osób zainteresowanych tematem istnieje przekonanie, że ten przetarg to " lipa", mający za zadanie tylko wprowadzenie w błąd społeczeństwo, poprzez informacje, że zostały spełnione deklaracje ministra GMiŻŚ mówiący o terminach naprawy sytuacji na Kanale Jamneńskim i jeziorze Jamno.

W
Węgorz

Zrobiono bubel i teraz trzeba to naprawiać i to szybko wg niektórych. Jakoś wcześniej pośpiech spowodował to co teraz mamy czyli ekologiczne zero i zamknięcie wrót. Spokojnie, lepie poczekać 2 lata i nie robić błędu poprzedników bo my za to płacimy.

k
kajakarz

Zalew Wiślany będzie miał śluzę na Zat. Gdańską to jezioro Jamno będzie miało śluzę na Bałtyk :-)

G
Gość

AFERA MELIORACYJNA, WODY POLSKIE,GMINA MIELNO

Nie wiadomo kiedy poznamy koncepcję zagospodarowania Kanału Jamneńskiego ponieważ ewentualny oferent ma jeszcze 40 dni od złożenia ofert na podpisanie umowy, co daje już 295 dni.

Jednakże jest jeszcze inny problem, WODY POLSKIE ogłosiły przetarg 12 kwietnia 2019 roku, termin składania ofert 24 kwietnia 2019 roku. W ciągu niespełna dwóch tygodni, nikt odpowiedzialny nie jest w stanie przygotować oferty. Program zawarty w Opisie Przedmiotu Zamówienia obejmuje całościowe rozwiązania problemów jeziora Jamno na najbliższe 30 lat. Jest niemożliwe przygotowanie oferty na zadanie o tak szerokim zakresie w ciągu niespełna dwóch tygodni.Termin sporządzenia koncepcji w tak szerokim zakresie, jest również nierealny.

Istnieje niebezpieczeństwo, że przetarg zostanie unieważniony.

Na razie Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na wniosek Wód Polskich prowadzi procedurę dotyczącą legalizacji nielegalnego stopnia wodnego na tzw. wrotach sztormowych. Termin wydania decyzji był już przesuwany trzykrotnie.Ostatni termin to 15 kwietnia 2019 r.

Przypomnę, procedura dotyczy legalizacji nielegalnego stopnia wodnego odcinającego jezioro od morza, uniemożliwiającego migrację ryb i wlew wody morskiej.

Projekt dotyczące legalizacji stopnia wodnego, w dalszym ciągu nie przewiduje możliwości migracji ryb i wlewu wody morskiej. Nie została również przeprowadzona procedura środowiskowa, oceniająca wpływ nielegalnej budowli na ekosystem jeziora Jamno.

Dodaj ogłoszenie