Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mielno: Za 255 dni mamy poznać koncepcję przebudowy Kanału Jamneńskiego

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Projektanci będą mieli pole do popisu, bo mogą uwzględnić przebudowę lub nawet likwidację istniejących na kanale urządzeń, czyli m.in. wrót sztormowych
Projektanci będą mieli pole do popisu, bo mogą uwzględnić przebudowę lub nawet likwidację istniejących na kanale urządzeń, czyli m.in. wrót sztormowych Radek Koleśnik
Pierwszy krok został wreszcie zrobiony. Niestety, do realizacji jest jeszcze bardzo, ale to bardzo daleko. Za 255 dni mamy dopiero poznać koncepcję przebudowy kanału. I wtedy będziemy wiedzieli, czy kanał zostanie otwarty dla żeglugi.

Gorzej będzie jednak z realizacją takiego przedsięwzięcia. Koncepcja to dopiero wstęp do przygotowania projektu. A taki powstawać będzie zapewne kolejny rok. Albo i dłużej. Nie mówiąc już o tym, że trzeba znaleźć pieniądze na sfinansowanie inwestycji. Wprawdzie minister Marek Gróbarczyk, będąc nad Kanałem Jamneńskim w zeszłym roku, powiedział, że pieniądze się znajdą, na razie ich nie ma. Jest jednak ogłoszenie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawie przygotowania „koncepcji wielowariantowej przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim w ramach zadania pn. Przebudowa węzła wodnego na Kanale Jamneńskim”.

Przedmiotem zamówienia - czytamy dalej w oficjalnym dokumencie - jest opracowanie koncepcji techniczno-kosztowej przebudowy węzła wodnego na kanale w minimum czterech wariantach wraz z analizą wielokryterialną. „Celem opracowania koncepcji jest rozeznanie, zbadanie sytuacji panującej na węźle, a następnie wskazanie, w jaki sposób można usunąć lub przynajmniej znacząco złagodzić problemy związane z obecnym funkcjonowaniem węzła wodnego. Należy przedstawić proponowane rozwiązania koncepcyjne umożliwiające poprawę działania przedmiotowego węzła wodnego”.

A chodzi o to, że w tej chwili przez Kanał Jamneński przepłynąć nie można, woda morska, ze wzgędu na wrota sztormowe, nie wpływa do jeziora, co spowodowało, że charakter akwenu zmienił się ze słono-słodkiego na słodki, a istniejąca przepławka oraz ewentualne piętrzenie wody wciąż są nielegalne. Co jednak ciekawe, o tym wszystkim urzędnicy wiedzą już od dawna. Były przecież protesty na kanale, spotkania z urzędnikami i ministrami oraz dyskusje merytoryczne. Dziś jednak okazuje się, że trzeba zrobić koncepcję i wskazać oficjalnie wszystkie problemy.

- Koncepcja wytyczy pewne kierunki, w jakich należy iść, by stworzyć odpowiedni projekt - mówi Krzysztof Najda z fundacji Jantar. - Powiedzmy to sobie jasno: dziś nie ma oficjalnego dokumentu, który ocenia sytuację nad kanałem. A może tam wcale nie jest źle? Teoretycznie może pojawić się firma, która powie, że wszystko jest tam zrobione jak należy, że jezioro nie jest przystosowane do żeglowania i nie ma sensu tam dalej inwestować. Ja jednak wierzę, że powstanie obiecywana marina i ta „autostrada” przez kanał będzie miała dokąd prowadzić - kończy.

Projektanci będą mieli pole do popisu, bo mogą uwzględnić przebudowę lub nawet likwidację istniejących na kanale urządzeń, czyli m.in. wrót sztormowych
Radek Koleśnik

POLECAMY:

Gk24.pl

Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

Zobacz także: Mielno: Protest przy wrotach sztormowych w sprawie jeziora Jamno

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo