Powiedział Pan na konferencji w Koszalinie, że odcinek S6 od Koszalina i dalej od Słupska w stronę Trójmiasta będzie realizowany w ramach partnerstwa publiczno - prywatnego. Może Pan przybliżyć szczegóły? Czy ten odcinek, gdy już powstanie, będzie odpłatny dla kierowców?
Realizacja odbędzie się w oparciu o wykonawców wybranych w drodze przetargu na wyłonienie partnera prywatnego, który wejdzie w formułę PPP. I proszę to wyraźnie powiedzieć kierowcom: to nie będzie płatny odcinek, mimo PPP, tam nie będzie pobierane żadne myto. W ramach realizacji PPP będzie to użytkowane za dostępność.
To znaczy?
To znaczy, że partner prywatny - jak powiedziałem - wybrany w przetargu, realizuje to przedsięwzięcie , wykłada swoje środki finansowe, i później co roku wypłacana jest mu rata, w tym zwrot nakładów i opłata za utrzymanie przez niego tej drogi.
Przez jak długi okres?
To się zazwyczaj rozlicza przez 30 - 35 lat.
A co na to Komisja Europejska? Droga powstaje przy wsparciu funduszy unijnych.
To Komisja Europejska oczekuje od nas realizacji projektu.
Ale w związku z zamiarem realizacji inwestycji w formule PPP nie ma przeciwwskazań co do rozliczenia całości?
Nie ma, ale musimy to poddać ocenie Eurostatu (Europejski Urząd Statystyczny, czyli urząd Komisji Europejskiej - dop. red.), czy ten odcinek jest uzasadniony, czy jest potrzebny dla regionu, dla państwa, czy będzie pobudzał gospodarkę itd.
I to w żaden sposób nie zagrozi rozliczeniu funduszy unijnych?
Nie, absolutnie, nie ma tu żadnego zagrożenia, te projekty powinny tak funkcjonować, co do tego nie mam żadnych wątpliwości, nie zachwieje to rozliczeniem.
A zaryzykuje Pan i poda jakiś konkretny termin realizacji - kiedy S6 od Słupska w kierunku Trójmiasta będzie gotowa?
Nie zaryzykuję, gdyż trudno mi przewidzieć, jak długo potrwa chociażby przygotowanie opinii Eurostatu. Ale już wiemy, że dla obwodnicy metropolitarnej ogłaszamy przetarg już w czerwcu tego roku. Ten odcinek będzie realizowany właśnie w formule PPP. Ponadto w Słupsku podpisujemy (z ministrem rozmawialiśmy jeszcze przed jego popołudniową wizytą w Słupsku - dop. red.) program inwestycyjny na odcinek Koszalin - Słupsk, który także będzie realizowany w ramach partnerstwa publiczno - prywatnego. Na początek za 128 mln zł, które mamy w rezerwie, zostanie przeprowadzony wykup gruntów - to jest niezbędne do dalszej realizacji drogi. Zostanie też przygotowany projekt techniczny, więc nasz partner wyłoniony w przetargu otrzyma już gotową dokumentację oraz grunty - zawsze my przekazujemy grunty. To nie jest tak, że koncesjonariusz, czy partner realizujący przedsięwzięcie wykupuje grunty, to państwo je wykupuje, a wyłoniona firma realizuje przedsięwzięcie na własny koszt i później odbiera sobie ratę roczną za udostępnianie drogi.
POLECAMY:
Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?